• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

3 waardes controleren in bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

vaneijk

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2017
Beste helpers van het forum,

Misschien kunnen jullie mij helpen met nog een klein probleem waar ik tegenaan gelopen ben.

Ik wil graag voorkomen met invoeren van gegevens of deze al in het bestand staan. Ik probeer te bereiken dat er op 3 waardes wordt gecontroleerd. 2 van de waardes staan in textbox1 en textbox2, deze waardes staan in kolom a en b en de 3e waarde is "ingevoerd" en dit staat op het tabblad in kolom 30 (AD). Als dit het geval is moet er alleen worden gezegd dat deze al is ingevoerd.

Nu dacht ik dit te kunnen oplossen door de waarde van textbox1 te laten zoeken, dan If ws.Range(rw, 2) = textbox2.value and If ws.Range(rw, 30) = "ingevoerd" Then msgbox "Dit bestand is al ingevoerd en afgehandeld".

Helaas werkt dit niet helemaal zoals verwacht, heeft iemand een idee voor mij hoe ik dit zou kunnen oplossen??

gr,

E

Het is altijd goed om een voorbeeldbestand bij te voegen. Dit om te voorkomen dat je een antwoord krijgt waar je niets aan hebt of dat helpers zelf een bestand moeten gaan maken om e.e.a. na te spelen.

Hierbij een voorbeeldbestandje, alleen loopt dit bestand tot kolom Z en gaat het in dit bestand om textbox0 en textbox1 en staat in het orginele bestand geen listbox Bekijk bijlage TIJD.xlsb

Laatst bewerkt:
En ik dacht dus het zo op te kunnen lossen

Arow = ws.Cells.Find(What:=TextBox1, After:=ActiveCell, LookIn:=xlFormulas, _
LookAt:=xlPart, SearchOrder:=xlByColumns, SearchDirection:=xlNext, _
MatchCase:=False, SearchFormat:=False).Row

If ws.Range(Arow, 2) = TextBox2.Value And if ws.Range(Arow, 30) = "ingevoerd" Then
msgbox "Het bestand is al ingevoerd"
end if

maar dat werkt dus niet :(

Ik snap er geen niks van. Bij selectie van een waarde in de listbox. Wat wil je dan bereiken. Nu worden deze waarden overgenomen in de verschillende textboxen. En dan?

Mogen de textboxen alleen gewijzigd worden als in de selectie in kolom 30 (of in dit voorbeeld kolom 26) de waarde "ingevoerd" staat?

Dan hoef je hier toch alleen op te controleren:
Code:
If ListBox1.Column(25) = "ingevoerd" Then
    MsgBox "ingevoerd"
End If

Als ik mijn uitleg teruglees is het ook heel onlogisch uitgelegd mijn excuses, Hopenlijk is het met dit bestand wat duidelijker. In het bestand staat in rood aangegeven wat ik eigenlijk wil voorkomen. De bedoeling is dus, om te voorkomen dat de machine dubbel verhuurd wordt. De lijst wordt momenteel gesorteerd op kolom B, meest recente datum bovenaan. Als men vergeet te controleren van te voren of de machine verhuurd is, doordat zij een klant aan de telefoon hebben en snel een machine willen verhuren en gelijk invoeren voor verhuur, dat er als eerste naar de machinenaam wordt gezocht in kolom A, dan wordt gekeken naar het type in kolom B, en of dus de machine nog verhuurd is in kolom AD.

Hopenlijk is het zo een stuk duidelijker,

bedankt voor de moeite en gr,

E

Bekijk bijlage machineverhuuròver.xlsb

Laatst bewerkt:
Voorbeeldje
Code:
    If WorksheetFunction.CountIfs(Blad1.Range("A:A"), Me.TextBox1, Blad1.Range("B:B"), Me.TextBox2) > 0 Then
        MsgBox "Oeps!...Dit bestaat al"
    Exit Sub
    Else
        MsgBox "Ok! Gegevens zijn toegevoegd"
    End If

@jack narrows, ja dit is bijna wat ik bedoel, enige wat er nu niet gebeurt is dus of er nog gekeken wordt in kolom AD of de machine verhuurd is, in dit bestand is dat noodzakelijk voor het gebruik zoals het nu is samengesteld.

Argumentje erbij misschien...
Code:
If WorksheetFunction.CountIfs(Blad1.Range("A:A"), Me.TextBox1, Blad1.Range("B:B"), Me.TextBox2, Me.TextBox1, Blad1.Range("AD:AD"), Me.TextBox3) > 0 Then
        MsgBox "Oeps!...Dit bestaat al"
    Exit Sub
    Else
        MsgBox "Ok! Gegevens zijn toegevoegd"
    End If

@jack nouws
ja precies dat bedoelde ik. Hartelijk dank voor uw hulp @Peter B ook hartelijk dank voor uw hulp.

mvg,

E

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan