My my, hoe kan het dat iedereen dit blijft onderschatten? Damn...
Het feit dat je niet weet 'hoe' je het moet maken verteld me dat je eigenlijk weinig tot geen ervaring hebt met programeren. Nu, dat is op zichzelf niet zo erg; je kan andere mensen ervoor inhuren. Het probleem dan is alleen dat
een mmorpg worden met fantasy zowat als world or warcraft gewoon een sucker's bet is;
iedereen wilt een fantasy mmorpg maken die beter is dan WoW. Maar dat gaat gewoon niet lukken/werken.
Nu, waarom het een probleem wordt om mensen in te huren: je zult ze moeten betalen. Tenzij je erg veel zakgeld krijgt, wordt dat echt een probleem. Uiteraard kan je voor een lening gaan en deze later terugbetalen, maar dan moet je je spel wel kunnen verkopen. En met een 'wow clone' gaat dat niet lukken. Punt.
Sinds je zelf nog
geen ervaring hebt met
een enkel aspect (worldbuilding, modeling, programming, etc). kan je wel een game willen maken, maar zoals
MrPsycho al zei: zonder team van erg veel mensen ben je niets, en als je het alleen doet kost het je jaren.
Nu, dit klinkt allemaal erg hard, maar het is nou eenmaal niet iets wat je doet in een weekeind. Je zult, zelf ten eerste moeten leren programeren. Dan moet je je models en graphics kunnnen maken of ergens anders vandaan halen, en je eigen werelden bouwen, etcetera etcetera.
Goed, wrapup:
1. bedenk eens wat je nou precies wilt.
2. leer programmeren (als je toch wilt doorgaan)
3. leer 3d-specifiek programmeren (ja, dit staat los van punt 2)
we zien je over een jaar of 6 dan wel weer terug met vragen over bugs in je spel
Nu, ik hoop dat je
nogsteeds wilt gaan leren programmeren, want het is gewoon leuk om te doen. Ik raad je aan om te beginnen met iets simpels zoals gamemaker (gamemaker ja), dan verder te gaan met iets van Javascript (je leest het goed) en dan te springen naar een C-gebasseerde taal (C++ ofzo).