400D in combi met Sigma EX - focus issues?

Status
Niet open voor verdere reacties.

ChrisCross

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 nov 2007
Heb tijdje geleden 400D body gekocht met Sigma EX 24-60 f2.8. Zou goede lens moeten zijn.

m.u.v. macrostand krijg ik met moeite een echt scherpe foto, mn landschappen is probleem.
Gebruik hoge diafragma waarden, snelle sluitertijd, stel AF op 1 punt.
Zelfs bij manual focus is het d door de zoeker vlijmscherp, maar uiteindelijk op de foto heel soft en zelfs onscherp in details. Wat doe ik in vredesnaam fout - iemand goede tips?

Zijn het wel jpegs die je bekijkt, of bekijk je de raw bestanden? Een onderdeel van de raw nabewerking is namelijk verscherping. Het origineel kan er dan wat onscherp uitzien.
Klinkt in elk geval niet als een autofocus probleem als je hetzelfde hebt bij de manual focus. Eventueel kun je nog een firmware update proberen, als je nog niet de laatste versie hebt.

Heb je het verder ook nog met andere lenzen geprobeerd?

Kijk inderdaad eens de instelling van je camera na of je niet RAW foto's maakt.
Menu > Kwaliteit, zet deze eens op L met het scherpe kwart rondje. Ook geprobeerd met meerdere AF punten?

Is dit de lens waar je het over hebt;
http://www.pixmania.nl/nl/nl/52879/art/sigma/objectief-24-60-f2-8-dg-e.html
Zo te zien is het een zoomobjectief, kortste scherpstel afstand is 38cm. Ik zie geen Macro mogelijkheid op deze lens.

Sauria, Crash bedankt voor jullie reaktie. verkeerde info van mijn kant - betreft inderdaad de Sigma EX 24-60 als in de link en heeft geen macrostand.
Foto's zijn in Jpeg format genomen. Ben met de camera+lens naar de (vak) fotograaf terug gegaan. Deze heeft een 400D body uit de etalage gepakt en mijn lens erop gezet. Zelfde resultaat..fotos blijven op z'n zachtst gezegd, soft....onder meerdere diafragma/sluitertijd omst.heden. Ik twijfel daarom ad lens. Is een originele Canon lens per definitie beter of is deze Sigma ok?

Canon glas is vaak wel goed, maar sigma is zeker niet slecht. Je zou gewoon fatsoenlijke foto's moeten kunnen maken, zeker met een lens in die prijsklasse. Heb je al eens een andere lens geprobeerd op je eigen toestel?

Met wat voor instellingen maak je de foto's verder? Die lens heeft een maximaal diafragma van f/2.8. Als je dit gebruikt dan is de scherptediepte wel minimaal en kunnen kleine bewegingen grote gevolgen hebben. Zijn je foto's ook nog onscherp met een klein diafragma (groot f-getal)?

Sauria thanks! - ik neem meeste foto's al bewust met waarden v.a. F7 of meer. Heb 1 foto genomen met F11 en 1/500 sec en nog is de horizon (bomen) erg soft. De fotograaf vertelde mij dat de sensor van de commerciele Canon cameras erg soft is in vergelijking met bv Nikon..tja, is dat zo??....heb geen referentiekader in dat opzicht. Wat me teleursteld (tot nu toe) met de 400D is dat ik een zelfde plaatje genomen met mijn "pocket"Sony P200 vaak veel scherper is. Wellicht zal ik eerst een workshop fotografie doen om de mogelijkheden van de beter te gerbuiken!

Om de sensor nou soft te noemen gaat me wel heel erg ver. Ik heb zelf de 400d nu een klein half jaar en maak er perfect scherpe foto's mee. In mijn geval met een tamron lens (17-50, f/2.8), dus ook niet van canon zelf.
Als het je lukt zou ik toch eens een andere lens proberen om te kijken wat het resultaat dan is. Misschien heb je net pech met deze sigma lens en is de scherpte van een ander exemplaar wel veel beter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan