• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost 5 Variabele verwerken in een uitslaglijst

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.
Vraag 3:

deze in AH5?
Code:
=ALS(AANTALARG($AG$5:$AG$25)=0;"";ALS($AK5>13000000;AANTALARG($AF$5:$AF$25);AANTAL.ALS($AK$5:$AK$25;"<"&$AK5)+1))
 
een beetje snel verder geborduurd, rap rap voor het eindejaar.
Hopelijk heb ik geen fouten gemaakt, anders telt het idee.

vraag 1 : knop (met een achtergrond) gemaakt op tabblad "totaal", die 30 namen van het tabblad "start" als waarden (niet formule) overneemt in dat tabblad en vervolgens sorteert op de plaats.

vraag 2 : met een index-formule aangepast
knop (met logo) aangemaakt en macro geschreven.
logo moet anders met een tekenprogramma verkleind worden, dat kan niet binnen excel.

vraag 3 ; in rij 32 onder de kolom "gewicht" wordt gekeken of de som van de gewichten > 0, 0 indien de som 0 is, 1 indien die som <>0
Dan gebruik je die waarde om inde kolom er naast die vervelende "1" niet te zien via de formule
=ALS(Gevisd1=0;"leeg";ALS($G5>13000000;AANTALARG($B$5:$B$25);AANTAL.ALS($G$5:$G$25;"<"&$G5)+1))
waarbij je "leeg" kan vervangen door wat je wil, bv. eenvoudig "-" of ""
Gevisd1 heb ik een gedefinieerde naam gemaakt, maar eigenlijk kon dat ook gewoon met het adres $C$32

vraag 4 : totaaluitslag C23:C25, je kan de grootste geven na de 1e wedstrijd, de 2 grootste na 2 wedstrijden, etc.
Dus heb ik die 3 gedefinieerde namen gebruikt, bij de formules voor de grootste, 2e grootste en 3e grootste.
Als het nog niet helemaal werkt zoals je wilde, maak er dan een variant op.

vraag 5 : als de wedstrijd nog niet gevisd is, dan niets invullen in B8:D17 van totaaluitslag
afhankelijk wat je in vraag 3 gebruikt hebt ipv. "leeg" een variant hierop
Ik gebruik de indirect-formule in de cellen B en D, dat houdt eigenlijk in dat je het resultaat van die formule de gedefinieerde naam "Wedstrijdx" oplevert.
Dat maakt kopieren een stuk sneller en minder foutgevoelig.
door het verstandig gebruik van $-tekens in A$6 en A8 in bijvoorbeeld =ALS(C8="leeg";"";VERT.ZOEKEN(A$6;INDIRECT(A8);3;0)) kan je straks als Jo klaar is, het ganse zaakje van Jo (B8:D17) kopieren en plakken als formule bij Ben. Dat scheelt weer een hoop tikwerk.
 

Bijlagen

  • Competitieuitslagen (2).xlsm
    356,1 KB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
nog 2 vragen opgelost met nieuwe bijlage in #22
 
misverstand

Beste COW18

We hebben elkaar nier goed begrepen. Na het antwoord van Haije ben ik verder gegaan. Ik zal mijn laatste wijzigingen als bijlage mee zenden.

IK heb nog 3 vragen

vraag1
Waanneer alle groene invulvelden leeg zijn dan moet op het tabblad "Wedstrijduitslagen" helemaal leeg blijven. Ik heb dit al diverse keren geprobeerd met een als functie maar ik kom er niet uit.

vraag 2
Tabblad "Totaaluitslag" In de B23:B25 moet het gewicht komen dat correspondeert met de 1e 2e 3e hoogste punten. Hoe zou je dit kunnen doe? In B29 komt dan het gewicht wat er overblijft als de 3 wedstrijden zijn afgetrokken van het totaal.

vraag 3
De knoppen van de macro's hoe kun je deze kleuriger opmaken?

Kun je mij nog eens helpen?

Groetjes Caja
 

Bijlagen

  • Competitieuitslagen_2018A.xlsm
    172,8 KB · Weergaven: 18
sorry, ik heb een dipje en heb geen zin meer.
 
vraag 1: kun je beter omschrijven (of een voorbeeld posten) van wat je hiermee bedoelt?
vraag 2:
zet in B23
Code:
=GROOTSTE(B8:B17;1)
zet in B24
Code:
=GROOTSTE(B8:B17;2)
zet in B25
Code:
=GROOTSTE(B8:B17;3)
vraag 3: klik met de rechter muisknop op een knop en kies in het menu dat verschijnt voor de optie: Besturingselement opmaken, je kunt dan de kleur en grootte van het lettertype aanpassen
 
Heij

Bedankt dat je mij verder wilt helpen.

Uitleg van het programma Het is de bedoeling dat er alleen in de groenen cellen iets ingevuld kan worden. De andere cellen worden beveiligd.

vraag 1
Wanneer tabblad start de namen niet ingevuld zijn dan worden alle cellen leeg alle tabbladen

Wanneer in het tabblad start de namen ingevuld zijn dan krijgt tabblad Wedstrijduitslag, als de kolom gewicht nog niet gevuld is als resultaat 1 zie Kolom D. Ik zou graag dit graag helemaal leeg willen hebben. zie de bijlage


vraag 2

Hier begrijpen we elkaar niet helemaal.
Punten verdeling: elk wedstrijd krijgt men punten wie het meeste gewicht heeft krijgt 1 en zo naar beneden. Na 10 wedstrijden worden de 3 slechtste resultaten afgetrokken. zie tabblad Totaaluitslag c23:c25 dit zijn de punten die van het totaal afgaan zie cel c29. Nu wil ik de gewichten die corresponderen met 3 slechtste resultaten In cel b23 moet dan komen 240 b24 0 en b25 200. In b29 komt het resultaat b21-som b23:b25
Ik hoop dat ik zo duidelijk ben.

Voor wat betreft de opmaak zal ik er mee gaan beginnen.

Nogmaals bedankt

Groetjes Caja
 

Bijlagen

  • Competitieuitslagen_2018c.xlsm
    172 KB · Weergaven: 9
Vraag 1:
nu staat in D5 (Tabblad Wedstrijduitslag):
Code:
=ALS([COLOR="#FF0000"]B5[/COLOR]>"";ALS($G5>13000000;AANTALARG($B$5:$B$25);AANTAL.ALS($G$5:$G$25;"<"&$G5)+1);"")
maak daar eens van:
Code:
=ALS([COLOR="#FF0000"]C5[/COLOR]>"";ALS($G5>13000000;AANTALARG($B$5:$B$25);AANTAL.ALS($G$5:$G$25;"<"&$G5)+1);"")

Vraag 2"
in B23:
Code:
=INDIRECT(ADRES(VERGELIJKEN(C23;C$8:C$17;0)+7;2))
in B24:
Code:
=INDIRECT(ADRES(VERGELIJKEN(C24;C$8:C$17;0)+7;2))
in B25:
Code:
=INDIRECT(ADRES(VERGELIJKEN(C25;C$8:C$17;0)+7;2))
 
Laatst bewerkt:
Beste Haije,

Bedankt voor je snelle reactie.

Vraag1
Ik heb de formule =ALS(C5>"";ALS($G5>13000000;AANTALARG($B$5:$B$25);AANTAL.ALS($G$5:$G$25;"<"&$G5)+1);"") over gezet. Geeft inderdaad een lege cel. Maar dit is iets te kort door de bocht. in de formule zit nog een als functie meer wanneer in cel c5 een o is ingevuld e5 (plaatsnr.) is ingevuld heeft de deelnemer wel aan de wedstrijd mee gedaan maar niets gevangen en krijgt hij punten.

de cel moet leeg blijven bij de volgende situaties:
cel b5 niet gevuld is.
cel b5 wel gevuld + c5 <0 +g5 <130000000 is

Vraag2
Formule =INDIRECT(ADRES(VERGELIJKEN(C23;C$8:C$17;0)+7;2)) deze komt in de richting maar niet helemaal.

Het gewicht moet exact de cel zijn die naast het 1e hoogste aantal punten staat. zie de bijlage ik heb dit met kleuren aangegeven.

Groetjes Caja
 

Bijlagen

  • Competitieuitslagen_2018d.xlsm
    173,8 KB · Weergaven: 8
Vraag 1:

maak er eens van
Code:
=ALS(EN(ISGETAL(C5);C5>=0);ALS($G5>13000000;AANTALARG($B$5:$B$25);AANTAL.ALS($G$5:$G$25;"<"&$G5)+1);"")
 
Vraag 2: zie bijlage

Ik heb gebruik gemaakt van hulpformules in kolom E
 

Bijlagen

  • Competitieuitslagen_2018d (hs).xlsm
    174,5 KB · Weergaven: 15
Haije,

Bedankt vraag 1 heb ik uitgewerkt en werkt perfect!!!

Ga morgen vraag 2 verwerken, ziet er goed uit.

Wanneer ik het programma af heb laat ik het even zien.

Groetjes Caja
 
Beste Haije

De formule is bijna juist.

Bij de hoogste waarde komt het gewicht in b23:b25 te staan wanneer de hoogste waarde het zelfde zijn moet het laagste gewicht worden weergegeven. zie het voorbeeld.

Weet je hoe het komt dat de punten niet achter de komma op 0 uitkomen? Ik kan de getallen op geen decimalen zetten maar de uitkomst zou exact moeten zijn.

Ik vraag mij af of je het werkblad kunt begrenzen bijv. tot kolom DF en rij 36 is dit mogelijk?

Groetjes Caja
 

Bijlagen

  • Competitieuitslagen_2018b­_test.xlsm
    180,9 KB · Weergaven: 7
juist voor 1 persoon, zie bijlage, kijk naar de grijze cellen, die zijn veranderd.

- omdat ik niet al die wedstrijden netjes wilde invullen, heb ik indirect(a...) gedaan, dat werkt vertragend, maar kopieert sneller. Die mogen later terug voluit, dus zonder indirect geschreven worden.
- Door van de punten in kolom C het gewicht/1.000.000 af te trekken, kom je in kolom C nog altijd op een getal uit, als je in de opmaak voor 0 cijfers na de komma kiest, die oké is.
- In C23:C25 kies je daarna de grootste 3 en in B23:B25 gebruik je de gewone index-formules
- Waar nodig gebruik je de afronden(getal;0) formule om terug netjes op een geheel getal uit te komen, behalve natuurlijk in C7:C17 en C23:C25

Ik gok dat je nu C7:C17 en B23:C25 mag kopieren en daarna plakken als formule bij de volgende personen.
Door die $-tekens zou alles netjes moeten meegaan.
 

Bijlagen

  • Competitieuitslagen_2018b__test.xlsm
    125,1 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Beste Haije

Formule geeft nog steeds niet het juiste gewicht weer wanneer het hoogste punten meerder wedstrijden zijn. Zie voorbeeld bij H. Leijten, K. v/d Wiel, H v/d Sanden, G. de Kort.

Kun je hier nog eens naar kijken?

Groetjes Cees
 

Bijlagen

  • Competitieuitslagen_2018b­_test2.xlsm
    178,4 KB · Weergaven: 5
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan