'501 5.1.3 invalid email adress'

Status
Niet open voor verdere reacties.

Djukah

Gebruiker
Lid geworden
21 mrt 2004
Niet zeker of mijn probleem hier op de juiste plek staat. Maar het heeft met mailservers en email te maken. Vandaar:
Sinds één week kan ik geen email meer versturen via de winkelsoftware door mij in gebruik. Dat is een vervelend probleem omdat deze software me in staat stelt automatisch bestellingen te doen en dat gaat dan via kpnxchange mail. Al jarenlang lukt dat vrijwel probleemloos. Echter sinds een tiental dagen niet meer. Elke poging leidt tot de melding '501 5.1.3 invalid email adress'.
De leverancier van de software claimt dat het niet aan hen kan liggen want de mailmodule van hun product is al jarenlang hetzelfde en ze hebben de laatste maand hoe dan ook geen update uitgebracht. KPN wijst naar de softwareleverancier en/of mij want bij KPN is alles OK meent men. Zelf heb ik bij mijn weten niets ingrijpend gewijzigd aan mijn netwerk, instellingen van de betreffende software noch aan de eigen server.
Iedereen wijst naar elkaar en ik weet het niet meer. Is hier misschien iemand met een idee of tips?

Zonder verdere informatie is hier geen chocola van te maken:
Ik krijg het idee dat in de winkelsoftware nu mail wordt gestuurd aan een of enkele e-mail geadresseerden die (qua e-mail adres) niet voldoen aan de e-mail standaarden. Zou bijv. kunnen zijn dat er nu (ergens) een spatie voor of achter een e-mail adres staat, er een verboden teken in een e-mail adres zoals (zoals '\'), geen '@'-teken in het e-mail adres etc., etc.

Lijkt mij een kwestie van toch contact zoeken met de leverancier van de software om al je (e-mail)instellingen in die software nog eens goed te laten nalopen, incl. of het 'adresboek' van die winkelsoftware correct geformatteerde e-mail adressen bevat.
Vraag ook bij de geadresseerden of hun e-mailadressen nog kloppen met de informatie die jij in die winkelsoftware hebt staan.

Tijs.

mailjupa.jpgScreen shot toegevoegd. En bedankt voor de tip om na te laten kijken of alle e-mail adressen nog correct geformateerd staan.

Goed dat je de schermafdruk hebt laten zien.

Als ik het zo bekijk staat er als afzenderadres ingesteld: Amsterdam
Dat is (natuurlijk) geen geldig e-mail adres, want die ziet er uit als: gebruiker@domeinnaam.nl

Oftewel (als de schermafdruk afkomstig is van het winkelprogramma, bij het proberen versturen van mail):
Kijk in het winkelprogramma na wat er als afzender-adres is ingesteld in de mail-instellingen. Ik vermoed dat daar ergens Amsterdam staat ipv. een geldig e-mail adres. Indien gevonden, wijzigen naar het juiste afzender-adres. [Ik vermoed dat dat een xxx@planet.nl of xxx@kpnplanet.nl of xxx@kpnmail.nl of xxx@hetnet.nl e-mail adres zou moeten zijn.]
Desnoods bel je even de helpdesk van dat winkelprogramma om te achterhalen waar je de afzender-instellingen van de e-mail component kunt vinden.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan