6 aangesloten cellen (1 Rij) kopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Appie59

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2014
Hallo,

Ik ben vrij nieuw met VBA en kom er na vele dagen proberen gewoon niet uit.
Ik probeer met "gevonden" codes te bereiken dat productgegevens, nadat ik deze in sheet PRODUKTEN met 'Vert.Zoeken' heb geselecteerd (C11 t/m I11) EN in kolom 'J' een aantal heb ingevoerd, naar sheet FACTUUR worden gekopieerd.

De cel titels Art.Nr , Art. Omschrijving, Art. Specificatie, Stuksprijs staan dus in C10 t/m I10. In kolom J11 en lager, kunnen er 'aantallen' worden ingevuld van het gewenste artikel(en).
Nu zou ik graag willen dat zodra ik een of meer artikel(en) een 'aantal' geef (voor de bestelling van de klant), de corresponderende cellen (C t/m I) plus het 'aantal' (uit J) worden gekopieerd naar sheet FACTUUR op de eerst volgende vrije regel(s) in kolommen B t/m H en tevens de kolom 'J' waarden op sheet PRODUKTEN verwijderd.
Nadat ik een nwe selectie heb gemaakt zou het voorgaande weer moeten plaatsvinden en de artikel(en) onder de bestaande op sheet FACTUUR moeten komen te staan.

Ik denk dat het mogelijk moet zijn, maar kom er met mijn (nog) beperkte kennis niet uit.
Ik hoop dat er iemand is die (wellicht met een al bestaande code) mij wil helpen.

Alvast bedankt.

groeten Rob

Visual Basic is iets anders dan Visual Basic for Applications, VBA is programmeren binnen Office applicaties. Verplaatst naar juiste sectie.

ow, ok. Ik denk dat ik dan gewoon de verkeerde term heb gebruikt, want ik heb in het visual basic gedeelte vragen gezien die vergelijkbaar zijn ? Dus sta ik nu wel goed dan ?

Als jij nu een voorbeeldbestandje post kunnen wij jou een veel gerichtere oplossing geven.

Hallo Warme Bakkertje,

Bedankt voor je reactie. Ik heb een voorbeeld RAR gemaakt.
Alvast voor de genomen moeite

Bijlagen

Je voorbeeldbestand is voor mij een raadsel.
Bladnamen zijn er niet, de formules op Blad1 verwijzen naar niets, 'gevonden codes' vind ik niet ?
De layout van je werkbladen komt helemaal niet overeen met wat jij in je beginvraag stelt.
Hier zal het 1 en ander toch wat duidelijker moeten.

Hoi Rudi,

Ik snap wat je bedoeld. Het zegt gewoon niks als voorbeeld. Het is voor het eerst dat ik op een forum zit.
Ik heb nu een rar gemaakt van mn hele bestand, maar dat is veel te groot, ik heb geen idee hoe ik het dan moet doen ??

groeten, Rob

Een groter bestand hoef ik niet, ik moet enkel terugvinden wat jij in je beginvraag vooropstelt.
Een werkblad Producten, een werkblad Factuur en formules die werken.
Lees je vraag zelf nog eens door en zorg er gewoon voor dat wat jij vraagt ook daadwerkelijk in je voorbeeldbestand staat zoals jij het beschreven hebt.

hallo Rudi,

volgens mij heb ik nu wat je vraagt incl. codes.
alvast bedankt voor je moeite.

groet Rob

Bijlagen

ik zie dat er 'aantallen" in kolom 'M' moeten worden ingevuld en Niet "j"....foutje

Het overzetten naar factuur, aantallen leegmaken, opslaan als pdf (indien niet leeg), factuur leegmaken werken nu.
Bekijk het eens en laat maar iets weten.

Bijlagen

Zo dat gaat een stuk soepeler zeg. Ik heb geprobeerd om het niet kunnen opslaan ook toe te passen op factuur inboeken. Misschien kun je even kijken of dat op de juiste manier is gedaan door mij.
- Het is de bedoeling dat als de factuur wordt ingeboekt (naar factuurboek), de factuur dan ook in de map kts facturen komt als pdf. eigenlijk een combinatie van de knoppen "Inboeken"en "Opslaan
als PDF". De pdf hoeft niet te worden geopend (na opslaan).
- Ik denk dat het ook handig is als er dan ook automatisch een afdruk naar de printer gaat.
- Het lukt me niet (ook niet met de macro opname) om de map KTS facturen te open zodat de facturen zichtbaar worden die zijn opgeslagen.

echt te gek zoals het nu vlot loopt
Ik hoop dat je er nog naar wilt/kunt kijken

gr. Rob

ik heb het bestandje "KTS verkoopboek er ook even bijgedaan

Bijlagen

Het heeft wat geduurd, maar heb iets in elkaar gestoken.
Ik heb alles in 1 bestand gestoken (ook verkoopboek) zodat het makkelijker is om mee te werken.
Blad verkoop verborgen en beveiligd tegen overschrijven en ook beveiligd tegen openen.
Bij knop Inboeken worden de factuurgegevens weggeschreven naar verkoopfacturenblad, PDF wordt gemaakt, factuur wordt afgedrukt en factuur wordt leeggemaakt.
Heb ook je VBA-project beveiligd tegen openen.
Overal waar een wachtwoord gevraagd wordt is dit nu appie59. Dit kan je overal naar wens wijzigen.
Ook heb ik de berekening van je factuur gewijzigd omdat dit mi verkeerd gebeurde.
Jij berekende de korting op het bedrag incl BTW. Je gaf dus eigenlijk ook korting op je BTW wat resulteert in een verliespost voor jou.
Ik heb er een 2de bestandje bijgevoegd om dit te verduidelijken.

Bijlagen

hallo Rudi,

Ik vind het geweldig wat je aan moeite hebt gedaan. echt tof.
Ik kan alleen nog niet alles gebruiken omdat ik zowel met 'inboeken' als 'opslaan als pdf' een foutmelding krijg op
(.ExportAsFixedFormatxlTypePDF , pad, , True, , , , False )

Ik kom er zelf niet achter hoe het op te lossen. het idee achter je aanpassingen onderschrijf ik helemaal.

Wat betreft de factuur/korting berekening heb je helemaal gelijk. Bedankt !

Wijzig in beide macro's deze

Code:
.Range("B2:P58").ExportAsFixedFormatxlTypePDF, pad, , True, , , , False

in deze

Code:
.Range("B2:P58").ExportAsFixedFormat xlTypePDF, pad, , True, , , , False

geeft nu de melding doc is niet opgeslagen (dezelfde regel wordt weer geel)

@WB

Ik zou het laten bij:

Code:
.Range("B2:P58").ExportAsFixedFormat 0, "G:\OF\voorbeeld.pdf"

Kan idd.
Code:
Sub PDFMaken()

With Sheets("FACTUUR")
        If WorksheetFunction.CountA(.Range("C11:C45")) = 0 Then Exit Sub
        .Range("B2:P58").ExportAsFixedFormat 0, ThisWorkbook.Path & "\KTS Facturen\" & .Range("E5").Value & ".pdf"
        .Range("C11:M45").ClearContents
    End With

End Sub

@appie59
Deze code werkt 100% gegarandeerd dus ofwel is er iets mis met je pad ofwel heb je geen schrijfbevoegdheid op die locatie.

Werkt nu goed hoor !!! met de eerste codes zoals je die gemaakt had. Echt fantastisch !! Ik denk dat het kwam omdat ik geen printer had aangesloten (foutje ... schaamrood op de kaken !).

Nu ik er zo mee aan het werken ben ontstond de vraag of het wellicht mogelijk is om, als er een 'aantal' is ingevoerd op 'Bestelling' (die dan automatisch naar de factuur gaat), en er een verkeerd aantal wordt ingevoerd dit op de factuur wordt vervangen door het juiste ingegeven aantal. En als er een verkeerd artikel is gekozen met een 'aantal' en dit 'aantal' (en dus artikel) weer wordt verwijderd, dat dan het hele artikel uit de factuur wordt verwijderd.

Ik had in het verkoopboek geen factuur nrs meer, maar dat heb ik opgelost door ".Range("E5") = Range("E5") +1" onderaan toe te voegen in "Inboeken". Heb ik dit zo op de juiste manier gedaan ?

groet, Rob

Rob,
Ik heb het iets anders aangepakt. Bij het openen v/h workbook wordt er gecontroleerd of de dir KTS Fakturen 2014 bestaat. Indien niet wordt deze automatisch aangemaakt indezelfde dir als het workbook. Alle facturen worden nu in deze dir weggeschreven. Ieder jaar wordt er automatisch een nieuwe dir aangemaakt, dus volgend jaar KTS Fakturen 2015 enz ...
Van het moment dat je nu een aantal invult wordt voor het faktuurnr gekeken hoeveel fakturen reeds aanwezig zijn en welk het hoogste nr is. dan wordt hier 1 bijgeteld en wordt dit in E5 geplaatst volgens formaat 2014-001, 2014-002, enz... Volgend jaar automatisch 2015-001, 2015-002, enz.. Wil jij een ander formaat laat dan maar weten welk en passen we de macro's aan.
Aantal wijzigen is nu ook in orde.
Nog enkel verwijderen moet ik nakijken.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan