• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

6 waarden in dropdown uitlezen en koppelen aan andere dropdown

Status
Niet open voor verdere reacties.

leunism

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2012
Goedemorgen,

Ik heb een probleem met geneste "Als" functie. Ik heb namelijk een dropdown met 6 waarden erin. Wat ik wil is dat een waarde uitgelezen wordt en aan de hand van die waarde een bepaalde dropdown weergeeft.

Dit heb ik geprobeerd om een naam te definieren en vervolgens Indirect te gebruiken om de waarde uit te lezen van de dropdown. Dit werkt helaas niet.

Wat ik ook heb geprobeerd is, om een "Als" functie te maken en dit te nesten. Dit werkt perfect alleen kan ik daar maar 4 waarden van de dropdown koppelen, omdat er niet meer tekens in het veld kunnen staan.

Code:
=ALS($A$39="Duitsland0";VERSCHUIVING($D$3;0;0;AANTALARG($D:$D);-1);
ALS(A39="Duitsland1";VERSCHUIVING(F3;0;0;AANTALARG(F:F);-1);
ALS(A39="Duitsland2";VERSCHUIVING(H3;0;0;AANTALARG(H:H);-1);ALS(A39="Duitsland3";VERSCHUIVING(J3;0;0;AANTALARG(J:J);-1)))))

Ik zou dus even niet meer weten wat ik zou moeten om toch alle 6 de waarden uit te kunnen lezen ipv 4.

In de bijlage staat het bestand. In cel A39 staat de desbetreffende dropdown die ik uit wil lezen. In cel A40 zou ik een dropdown willen zien, opgebouwd aan de hand van de waarde in Cel A39. In cel B40 staat de code om de eerste 4 dropdowns uit te lezen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen om eruit te komen.

Groeten Mark
Bekijk bijlage testfuncties5.xls

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, maar nog niet helemaal. Nu staat de paarse cel vast op Duitsland0. Als ik echter de waarde verander in A39 (Bijvoorbeeld van Duitsland 0 naar Duitsland1), dan wil ik dat de inhoud van de paarse dropdown verandert naar de volgende functie: =VERSCHUIVING(F3;0;0;AANTALARG(F:F)) en zo verder voor Duitsland2, 3, 4 en 5.

Gr. Mark

Dit is hem inderdaad bijna, alleen zou het, het mooiste zijn als de tabel dynamisch is, qua aantal rijen. Als dat niet mogelijk is dan is het geen super groot probleem, maar een dynamische lijst zou wel het mooiste zijn, als er onderaan nog een functionaliteit toegevoegd wordt, dan wil ik deze ook zien, het liefst zonder het bereik van bijvoorbeeld Duitsland0 aan te passen.
Daarom heb ik ook de volgende functies:

Duitsland0 =VERSCHUIVING(D3;0;0;AANTALARG($D:$D);-1)
Duitsland1 =VERSCHUIVING(F3;0;0;AANTALARG($F:$F);-1)
Duitsland2 =VERSCHUIVING(H3;0;0;AANTALARG($H:$H);-1)
Duitsland3 =VERSCHUIVING(J3;0;0;AANTALARG($J:$J);-1)
Duitsland4 =VERSCHUIVING(L3;0;0;AANTALARG($L:$L);-1)
Duitsland5 =VERSCHUIVING(N3;0;0;AANTALARG($N:$N);-1)

Als er dus in de dropdown (A39) gekozen wordt voor bijvoorbeeld Duitsland0, dan moet er in B39 een dropdown komen met de inhoud van de formule van Duitsland0 (Zie hierboven).
In dit geval zal dit voor de cellen zijn D3 t/m D24. Deze lijst is dynamisch.

"Als er dus in de dropdown (A39) gekozen wordt voor bijvoorbeeld Duitsland0, dan moet er in B39 een dropdown komen met de inhoud van de formule van Duitsland0 (Zie hierboven).
In dit geval zal dit voor de cellen zijn D3 t/m D24. Deze lijst is dynamisch. "

Dat los je ook op met indirect,maar de naam bereiek van Duitsland0 doe je met $D$4:$D$24 enz voor de anderen

mvg Jean-Paul

@leunism Onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan