A disk read error ocurred

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0556

Gebruiker
Lid geworden
11 okt 2009
Berichten
701
Hoi,

Ik kan m'n pc niet meer opstarten omdat er telkens staat:

A disk read error ocurred.

Een paar dagen terug deed hij het nog prima. Heb net een nieuwe harde schijf erin, net een week oud. Het zou nogal belachelijk zijn als die het nu al zou begeven :confused:

Iemand een idee?

Alvast bedankt! :thumb:

MVG Tom
 
1. Run CHKDSK /R /P from the recovery console (it will typically find no error)
2. run FIXBOOT from recovery console (typically has no result)
3. run FIXMBR from recovery console (typically has no result)
4. Run the manufacturer's diagnostic utility, downloaded from their website (it will typically find no error)
5. Changing the drives from cable select to Master/Slave may fix it.
6. Replacing the data cable may fix it, but usually not.
7. Setting the BIOS to use defaults may fix it, but usually not.
8. Changing the BIOS drive settings from auto to user-specified, ensuring that LBA is selected may fix it.
9. Pulling the CMOS battery to let the BIOS lose it settings may work.

Bron:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/250364-14-solution-disk-read-error-occurred (Engels)

Probeer die stappen eens. Als je ze niet begrijpt zeg je het maar.
 
Ok, Stap 1 uit hierboven is een goed idee, sowieso, & mag afgekort worden naar chkdsk /r (/r impliceert /p).

Stap 2 & 3 kan je beter omdraaien, voor zover je dat uberhaupt nodig hebt, want fixboot herschrijft de bootsector & daarmee automatisch een nieuwe MBR, terwijl fixmbr de MBR overschrijft vanuit de reservekopie (Dit word vaak gebruikt om van hardnekkige infecties af te komen). Sowieso beiden niet doen als het niet echt noodzakelijk is.

Ik geef je de meeste kans met het nakijken van je BIOS-settings, o.a. Boot-Order, & of de schijf ten eerste nog bestaat, & nog staat op de instelling waarmee het Besturings-Systeem is geinstalleerd (b.v. LBA).
Losse kabel of jumper e.d. nakijken is ook een goede standaard procedure.
 
Bedankt voor de reacties! Maar hoe kom ik precies in die recovery? Als ik f8 blijf klikken tijdens het opstarten krijg ik nog steeds de error? Kan nog wel in de bios komen,

:confused:
 
UPDATE

er zat een vga kabel in m'n pc die op geen scherm was aangesloten, heb hem eruit gehaald en de harde schijf er opnieuw ingedaan (misschien zat er een kabeltje niet goed aangesloten) en ik krijg de error niet meer. Zit nu met een ander probleem... Bij het booten blijft hij hangen op: avgidseh.sys ik ga er van uit dat dit door avg komt? Wat nu? :shocked:
 
Ok, officieel is dat een nieuwe vraag, mogelijk word dat afgesplitst, maar toch:

Dit schijnt te werken:

Opstarten met F8
Aanmelden als (een) Beheerder
Klik Deze computer herstellen
Klik Command Prompt (Opdrachregel)

Typ:

C:

(Aangenomen dat C: je Systeemschijf is)

Typ:

cd C:\windows\system32\drivers

del AVGIDSEH.SYS

Herstart, & je moet weer in je Windows kunnen komen. Voer dan de AVG Removal Tool uit, & vervang AVG voor Avast! of MSE.

Bron: http://www.zdnet.com/blog/hardware/...ses-problems-for-windows-7-64-bit-users/10592
 
Goed idee! Maar ik kom er net achter dat er mogelijk een virus op de pc zit,

Ik heb namelijk geprobeerd de "avg rescue disk" op te starten, toen ging ik naar windows virus vault (ofzo?) en daar stonden twee bestanden er stond een optie 'restore' en 'restore all' maar om de een of andere reden was die onklikbaar.

Ik heb altijd antivirussoftware gehad (eerst norton, maar sinds kort avg) dus inprincipe zou er geen virus kunnen zijn?


Dus ik durf eigenlijk niet avgidseh.sys te verwijderen, of kan dit wel gewoon?



P.S het was maar een trial van AVG misschien hebben die minder bescherming:eek:
 
Lees dit artikel (Eng) even met de oplossing (lees ook de comments).
Overweeg Avast Free te nemen die ik al zonder problemen 5 jaar gratis gebruik. Het updateprobleem van AVG is niet het eerste en wss ok niet het laatste (googel er maar eens op).
 
Laatst bewerkt:
Heb avgidseh.sys verwijderd, maar toen bleef hij hangen op een ander proces, ook verwijderd, toen blijf hij weer bij een andere hangen, ook verwijderd. Heb inmiddels een aantal processen verwijderd. Maar als ik nu opstart gaat hij automatisch naar opstartherstel :( (opstartherstel helpt ook niet)

Kan de schijf met de rescue cd nog uitlezen, en bestanden erafhalen of opzetten
 
Laatst bewerkt:
Heb je een installatie dvd van Win 7 of staat Win 7 voorgeïnstalleerd op de schijf?
 
Download HirensBootCd, brand de ISO met de bijgeleverde brandsoftware (imgburn), zorg dat je pc opstart van je cd/dvd-station (Bios of een speciale toets meestal F10 of F11) en kies in het zwarte scherm dat je te zien krijgt voor DOS-programs. Hier staan allerlei hulpprogramma's op waaronder disktools o.i.d., neem het eerste programma (weet ff niet precies hoe het heet) en laat je schijf controleren op fouten.
Het is hetzelfde als in Windows chkdsk /f /r maar dan buiten Windows om.
 
Laatst bewerkt:
Heb een test uitgevoerd, geen fouten gevonden. Schijf is nog maar een weekje oud. Het probleem zit hem denk ik in de opstartprocessen. Hij bleef vastzitten op processen van AVG. Heb alle drivers die in de weg zaten op een usb stick gezet (dus niet verwijderd, kan ze nog terugzetten als het moet)
 
Heb je alle processen van AVG opgezocht zoals in de eerdere link beschreven?
 
Ja, maar het werd alleen maar erger. Ben overgestapt op plan B; windows herstellen!

Hoe kan ik de belangerijke data van de schijf overzetten naar bijv. Een externe harde schijf?

Ik heb nu windows 7 ultimate (64 bit) en heb een cd voor home premium (64 bit) kan dat? Of heb ik een ultimate disk nodig?
 
Externe harde schijf aansluiten (usb) en al je data die voor jou belangrijk zijn (foto's, mails, wachtwoorden, inloggevevens van sites etc) kopiëren naar die schijf.
Voor Windows te herstellen heb je dezelfde schijf nodig als waarmee je geïnstalleerd hebt.
 
Externe harde schijf aansluiten (usb) en al je data die voor jou belangrijk zijn (foto's, mails, wachtwoorden, inloggevevens van sites etc) kopiëren naar die schijf.
Voor Windows te herstellen heb je dezelfde schijf nodig als waarmee je geïnstalleerd hebt.
Wat voor schijf, dezelfde harde schijf of dezelde dvd schijf?

En hoe zet ik die data dan precies over? Kan namelijk niet opstarten
 
Heb de vragen ff teruggekeken :eek: , via HirensBootCd #12 kun je alle belangrijke bestanden kopiëren naar een externe HDD of een ruime usb-stick.
 
Wist niet dat dat met hirensboot kon! Geweldig, maar hoe moet dat precies? Heb ff in hirensboot gekeken en vond de optie 'clone hard drive' maar ik ga het kopieren op een externe harde schijf, die niet groot genoeg is om de hele harde schijf erop te kopieren, waar vind ik de optie om specifieke bestanden en/of mappen te kopieren? :confused:
 
Als HirensBoot opstart kies je in het scherm voor Mini XP, je komt dan in een Windows-achtige omgeving. Daar kun je gewoon al je mappen zien die in Windows staan, die kun je dan kopiëren naar een externe schijf of usb-stick.
De inhoud v.d.mappen doet mss wat vreemd aan omdat er geen foto's of picto's getoond worden, maar dat komt omdat je buiten Windows om naar je bestanden kijkt en er geen GUI geactiveerd is.
Zo gauw je eigen OS weer draait kun je die bestanden weer normaal bekijken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan