Aanhoudend diverse problemen met PC

Status
Niet open voor verdere reacties.

afarensis

Verenigingslid
Lid geworden
12 jul 2011
Berichten
586
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
365
Ik heb al 2 jaar (je leest het goed) merkwaardige problemen met mijn PC.
Specs zijn: Intel i5, 500 GB SSD, 4 TB HD, 32 GB geheugen, Windows 11 pro.

Het is wellicht een niet alledaags verzoek, maar jullie hoeven geen technische oplossingen voor te stellen. Ik heb met behulp van jullie, diverse techneuten en de MS-community echt van alles geprobeerd (zie lange lijst hieronder), maar zonder succes.

Waarom ik dit dan wel voorleg: Bij jullie zit een enorme berg ervaring en kennis, waar ik overigens al jaren met veel plezier gebruik van maak. Ben ook al jaren, om deze reden, Senior member en verenigingslid.
Eigenlijk is de vraag alleen maar: Hebben jullie ooit een vergelijkbaar probleem voorbij zien komen? En natuurlijk… Wat was de reden!!

Ik zal hierna in het kort aangeven wat de problemen zijn, anders wordt het een onleesbaar verhaal.

Korte bondige omschrijving van de belangrijkste klachten…
• Het soms niet kunnen plakken (in welk programma dan ook) na een kopieer-actie (na opstarten weer wel even goed)
• Zwarte balk boven in de verkenner, na paar keer sluiten en openen weer weg.
• Onleesbare tekst in Total Commander in de twee grote velden (na opstarten wel weer even goed)
• Leeg scherm in Outlook (Office) in grote veld rechts (na opstarten wel weer even goed)
• Het niet kunnen openen van foto’s of wisselende foutmeldingen, zoal ‘Runtime-error 217-004118CE'. Lange lijst met mogelijke oplossingen afgewerkt, maar helaas. Ook dan is opnieuw opstarten vaak de enige remedie
• Acrobat reader die soms domweg niet opstart. Ook willekeurige andere programma’s starten soms niet op.

Wat heb ik zelf al gedaan:
• De bekende chkdsk, Scannow, dism, memtest en nog wat testen uitgevoerd. Geen problemen gevonden.
• Herstelassistent en C++ distrubutables uitgevoerd
• Een Inplace-upgrade, geen resultaat. En daarna, ten einde raad, maar een volledige kale installatie, maar dus ook niet. Om gek van te worden!! Niets lijkt te helpen!!. Ik probeer een soort rode lijn te ontdekken. Lijkt iets met geheugen (het niet vasthouden van gegevens) te maken te hebben
• i.v.m. de fout in Outlook alles op imap gezet. Was dus pop
• bij apparaatbeheer geen foutmeldingen
• i.v.m. de fout met afbeeldingen, alleen maar tijdje geopend met standaard programma
(foto’s) van Windows. Maar ook dan de Runtime-error
• MSI mobo regelmatig gescand
• Ik heb geen aparte dingen gedaan met drivers, gewoon de updates van Windows 11
gedraaid, zoals 95% van de gebruikers dat doen. Ben ook up-to-date met Windows en programma’s waar ik mee werk. En ik gebruik zeker geen ‘obscure’ driver-update programma’s
• Ik houd bij taakbeheer goed in de gaten dat er geen overbodige programma’s opstarten. Ook bij ‘prestaties’ lijkt alles goed
• In de bios durf ik niks aan te passen. Te bang dat ik nog verder van huis ben als ik fouten maak.
• Ander (tweede) account aangemaakt, ook geen oplossing
• Ook heb ik stekkers en kabels gecontroleerd.
• In Speccy zie ik geen bijzonderheden, geen foutmeldingen en alles groen.
• In Autoruns64 gekeken. Bij ‘Logon’ geen problemen
• En ik gebruik al jaren geen illegale programma’s meer, zeker geen enge cleaners

Omdat ik een beetje gek van werd maand geleden nieuwe pc gekocht in de veronderstelling dat ik er dan toch echt vanaf zou zijn. Maar tot mijn zeer grote teleurstelling kwamen de problemen weer terug.
Ook regelmatig werd gezegd dat het door een programma veroorzaakt wordt. Vervelende was dat ik op de nieuwe pc, nadat ik de eerste paar dagen geen problemen had, veel programma’s heb geïnstalleerd waardoor het ondoenlijk is om te bepalen door welk programma het ‘mogelijk’ veroorzaakt is. Ik denk zelf dat één niet goed werkend programma niet al deze verstoringen kan veroorzaken. Maar wat dan wel!!!

Het is overigens niet zo dat ik elke dag met deze ellende te maken heb. Sommige verstoringen treden maar af en toe een keer op. De grootste ergernissen zijn het onleesbare deel van Total commander, de runtime-errors bij foto’s en het regelmatig niet kunnen plakken

Ik verwacht geen wonderen, maar kan alleen maar hopen dat iemand iets herkent dat kan leiden naar een ‘mogelijke’ oplossing. Moet er ook niet aan denken om nog een paar jaar te moeten klungelen met al die hoogst irritante verstoringen.

Sorry voor het lange verhaal….
 
Slechte randaarde en aardlussen?
Probeer eens een ander stopcontact die op een andere stroomgroep v/d meterkast aangesloten zit.

Vervelende was dat ik op de nieuwe pc, nadat ik de eerste paar dagen geen problemen had, veel programma’s heb geïnstalleerd waardoor het ondoenlijk is om te bepalen door welk programma het ‘mogelijk’ veroorzaakt is. Ik denk zelf dat één niet goed werkend programma niet al deze verstoringen kan veroorzaken. Maar wat dan wel!!!
Tja..... dat is dus een tombola/een gok om op afstand hier wijs uit te worden.
Maak data- en een schijfbackup (met bijv Aomei Backupper) en zet de PC terug naar de fabrieksinstellingen. En probeer daar iets langer mee te werken dan eerder om te zien of het dan optreedt.
Vervolgens installeer je alleen de hoogst noodzakelijke software en wacht je weer. Werkt dat probleemloos maak dan een Aomei backup, dan hoe je dat allemaal niet weer te doen mocht het mis gaan.

PS: Je weet zeker dat je met het na-installeren van alles en nog wat, daarmee ergens een virus of trojan op je systeem krijgt die voor problemen zorgt?
En in je nieuwe schijf heb je daar nog oude hardware, bij een harde schijf, bijgezet maar ook een virus of trojan op kan zitten.
Windows Defender is imho best OK, maar er is altijd een kansje dat er toch iets mis gaat en niet door Windows Defender gevonden wordt.

Of heb je een van die gratis anti-virus producten (AVG of iets anders) en dat soort zaken, die jouw PC verzieken..... die zet je er ook pas later op en laat dat nu net het moment zijn dat je problemen krijgt, maar omdat je dan nog veel meer programma's erop zet valt valt het niet op....
 
Bedankt voor je uitgebreide bericht.

Probeer eens een ander stopcontact die op een andere stroomgroep v/d meterkast aangesloten zit.
Ik woon in een twee jaar oud appartement, dus het is vrijwel onmogelijk dat het daaraan ligt, maar ik zou het nog een keer kunnen proberen.

Tja..... dat is dus een tombola/een gok om op afstand hier wijs uit te worden.
Maar dat vroeg ik ook niet. Ik heb echt al alles uitputtend getest en nog eens getest, ook met jullie hulp begin 2023.

Maak data- en een schijfbackup (met bijv Aomei Backupper) en zet de PC terug naar de fabrieksinstellingen. En probeer daar iets langer mee te werken dan eerder om te zien of het dan optreedt.
Ik werk al jaren met het programma (mag ik aannemen zeer betrouwbare) SyncbackSE. (betaalde versie)
En nogmaals: Inplace upgrade, 2 x kale installatie en nieuwe PC!

Je weet zeker dat je met het na-installeren van alles en nog wat, daarmee ergens een virus of trojan op je systeem krijgt die voor problemen zorgt?
Ook vrijwel onmogelijk. Werk al jaren met F-secure (van Xs4all/KPN) en ben heel alert op onbetrouwbare software. Heb ook niets illegaal. Zou ook wel bijzonder toeval zijn dat ik op twee pc’s met alle voorzorgsmaatregelen een virus heb. Test ook regelmatig

Fijn dat je de moeite nog neemt, maar ik ben dus al twee jaar bezig met allerlei mogelijke oplossingen!

Ik heb overigens al een aantal programma's met REVO grondig verwijderd en nadat het probleem weer optrad, weer terug gezet.

Dus ik herhaal mijn vraag nog maar even:
Eigenlijk is de vraag alleen maar: Hebben jullie ooit een vergelijkbaar probleem voorbij zien komen? En natuurlijk… Wat was de reden!!
 
Tnx voor de feedback.
Je hebt al de nodig maatregelen genomen, maar blijkbaar glipt er imho toch iets door heen.
Wrs van jezelf, want een nieuwe pc en dan dezelfde problemen is een kans van 1 op een getal heel erg hoog...
De kans dat een ander dat probleem ook heeft en ook een nieuwe pc heeft lijkt me ook heel erg klein.

Sterkte er mee.
PS: Als ik zoiets zou hebben zou ik bijvoorbeeld 2 schijven in mijn pc zetten, een schone en een met de problemen. Nooit tegelijkertijd aangekoppeld.
Dan zou ik normaal op de schone werken en daar altijd een backup van willen hebben.
En dan per maand bijvoorbeeld 1 programma installeren, enzovoorts.
Moet ik dan per see een programma hebben van die andere schijf dan sluit ik de nieuwe af en de oude schijf aan en dan die klus doen, pc uit en weer terug naar alleen de nieuwe schijf.
Voorlopig houd ik het er toch op dat 1 programma die je altijd gebruikte de oorzaak is.

Of heb je de oude schijf en/of RAM geheugen naar de nieuwe PC meegenomen en zit er een fout in de hardware die vreemde meldingen geeft? dat kan ook.
 
Ja, er glipt iets doorheen, maar hoe kom je hierachter. Wéér een kale installatie. Als ‘eenvodige’ computerhobbyist werk ik met tientallen programma’s waaronder veel kleine tooltjes. Dan zou ik dus elke keer een week of twee moeten wachten om de volgende te installeren. En ben dan sowieso weer 2 dagen bezig om alles weer op orde te krijgen. Diepe zucht ☹️. Maar dit lijkt vooralsnog de enige mogelijkheid.

En met twee schijven aan de slag gaan vind ik toch wel een heel gedoe……

Ik heb wel een hd overgezet, maar deze vooraf geformatteerd. Kan het dan eigenlijk ook niet aan liggen.

Nooit overwogen, maar ik zou haast willen overstappen naar een Apple. Maar ja, met een PC van een maand oud….. Ook niet realistisch denk ik.

Nogmaals dank voor je suggesties…..
 
Ik heb wel een hd overgezet, maar deze vooraf geformatteerd. Kan het dan eigenlijk ook niet aan liggen
Of er zit een worm oid in een (verborgen) sector van de schijf? Ik hoor er weinig meer over, check het eens. Moet nu weg.
 
Ik heb wel eens meegemaakt dat software op een hele rare manier in de weg kan zitten. Zo wilde mijn laptop een hele tijd niet afsluiten bij het sluiten van de klep. Leverde altijd een harde crash op na 5 minuten wachten. Na heel lang zoeken bleek het probleem in de virusscanner te zitten. Wat doet die met powermanagement? Ik heb nog steeds geen idee.

Hoe dan ook. Hardware is vervangen en er is een schone installatie. Dan kan het probleem dus enkel in de software zitten. Nu hoef je niet de software 1 voor 1 te gaan installeren. Installeer ruwweg 50% van de software. Bij geen problemen herhaal je het proces. Bij problemen weet je in welk deel het probleem zit. De rest van de software kan dan gelijk geïnstalleerd worden. Betere oplossing is er helaas niet.

Overigens geef je aan dat het probleem niet meteen na het opstarten speelt. Dus ik zou me in eerste instantie richten op software/services die automatisch starten (met vertraagd opstarten).
 
Of er zit een worm oid in een (verborgen) sector van de schijf? Ik hoor er weinig meer over, check het eens. Moet nu weg.

Met chkdsk /r (tegen beter weten in) nog even getest maar alles ok. Ook met CristalDiskInfo alles goed. Schijf is overigens van 2021, dus redelijk recent.

Toch weer iets raars, als ik via ‘uitvoeren’ (ctrl-r) chkdsk /r invoer, popt er een scherm op, maar is direct weer weg? In Windows powershell lukt het wel? Kan er nog wel bij ☹️

Het begint er toch steeds meer op te lijken dat het een software-issue is en dat ik ‘heel moeizaam’ opnieuw moet beginnen.

Ik heb inmiddels een paar programma’s met Revo uninstaller verwijderd en toen de problemen bleven, weer teruggezet. Zou dit een optie kunnen zijn om ook de belangrijke programma’s even te de-installeren? Vraag me dan af of Revo echt alles verwijdert uit het register of blijven er toch nog restjes staan die voor de verstoringen kunnen zorgen? oftewel: kun je daar echt op vertrouwen. En of CCleaner dat heel grondig doet betwijfel ik ook.

Wat een gedoe zeg……
 
Reactie op RogerS

Even wat anders: Het is mij nooit duidelijk hoe ik op de voorlaatste reactie moet reageren. Ik heb Route99 gequoote (schrijf ik dat goed). Je kunt daarna dan niet meer reageren op de laatste, jij dus. Hoe doe ik dat goed?

Maar… Bedankt voor je reactie.

Ook met de volgende reactie gereageerd op Route99….
Het begint er toch steeds meer op te lijken dat het een software-issue is en dat ik ‘heel moeizaam’ opnieuw moet beginnen.

Ik heb inmiddels een paar programma’s met Revo uninstaller verwijderd en toen de problemen bleven, weer teruggezet. Zou dit een optie kunnen zijn om ook de belangrijke programma’s even te de-installeren? Vraag me dan af of Revo echt alles verwijdert uit het register of blijven er toch nog restjes staan die voor de verstoringen kunnen ‘blijven’ zorgen? oftewel: kun je daar echt op vertrouwen. En of CCleaner dat heel grondig doet betwijfel ik ook.
 
Toch weer iets raars, als ik via ‘uitvoeren’ (ctrl-r) chkdsk /r invoer, popt er een scherm op, maar is direct weer weg? In Windows powershell lukt het wel?
Je hebt de 1e optie (Ctrl + R) dan als user gedaan en de Powershell als admin...
Als user is ie bij mij bij beiden weg en als admin lukt het wel.

De foutmelding bij Powershell als user:
Windows PowerShellCopyright (C) Microsoft Corporation. All rights reserved. Try the new cross-platform PowerShell https://aka.ms/pscore6
PS C:\Users\R99> chkdsk /r
Access Denied as you do not have sufficient privileges or the disk may be locked by another process.
You have to invoke this utility running in elevated mode and make sure the disk is unlocked.
PS C:\Users\R99e>
 
Laatst bewerkt:
Reactie op Krullenbol...

Bedankt voor je suggestie...

Ik werk al jaren met Revo uninstaller. Volgens mij prima en heeft veelal postieve recencies.
Ken Geekuninstaller wel van naam. Maar wie nu van de twee de beste is?
 
Laatst bewerkt:
Reactie op Route99

Na al dat gedoe wordt je een beetje paranoia en denk je bij elk dingetje dat niet goed lukt, oh jee, daaar gaan we weer, dat kan er nog wel bij.

Overigens ook wel een beetje slordig van MS dat het venster er zo maar uitknalt, waarom niet een melding of waarschuwing. Maar goed, het lag dus niet aan mijn pc/software...

Hoe kun je trouwens via het invoerveld in 'Uitvoeren' aangeven dat je het als admin uit wilt voeren?
 
Laatst bewerkt:
@afarensis

Die standaard, veel gebruikte tools staan bij mij als een icoon bij elkaar op de taakbalk en dan met R-muis op dat icoontje kiezen voor "Uitvoeren als Administrator". Zie plaatje.
Voor Powershell uitvoeren als admin werkt dat ook zo. Eigenlijk in principe voor alle programma's waarvoor je dat wilt doen, zoek de .exe of de snelkoppeling op en doe hetzelfde.
afbeelding_2023-09-25_221818930.png
 
Laatst bewerkt:
Is de muis of het toetsenbord dan niet stuk?

Het zou een proces kunnen zijn dat het geheugen niet goed vrij geeft door gebrekkige instructies. Zelf laat ik programma's nooit op updates controleren en geef ik geen gebruikservaringen of informatie voor diagnostiek. Ik sta ook niet toe dat een programma steeds controleert welke software ik gebruik. U heeft nog niet gecontroleerd op alle ongewenste achtergrondprocessen, alleen bij Logon begrijp ik. Taakbeheer vermeldt ook niet alles. Een hulp kan eveneens zijn: Instellingen > Privacy > Achtergrond-apps want daar kan u ook keuzes maken uit verschillende Windows functies.

Als er in het systeemvakje een stuurprogramma staat voor WiFi of gewoon Stereo geluid, dan kan u dat verwijderen en Windows wijzen op alleen de driverbestanden.

Beperk het geheugen voor toepassingen die dit volledig opeisen. Dat doe je bij Taakbeheer (rechts klikken op Start en daar in de lijst) > Tabblad Details en rechts klikken op de processen. In het contextmenu staat dan Prioriteit instellen. Systeemprocessen kan u beter overslaan.

Maakt u gebruik van open poorten, voor bediening op afstand, communicatiemiddelen of camera's? Kan u Hulp op afstand uitschakelen. Kan u Bestandsdeling uitschakelen?

Enkele processen kunnen de computer even doen stoppen; de Windows Search service voor indexering, die u eigenlijk niet nodig heeft of er moet veel op en ook in bestanden gezocht worden. Een virus scanner of malware scanner die achtergrond scans uitvoert. De virus scan kan misschien ook het klembord hebben gewist waardoor u niet meer kan plakken. Een virus scanner kan een schijnbaar legitiem proces stoppen en dan het geheugen zoveel mogelijk vrijmaken, zonder er melding van te maken. Indexering voor een cloud service, dit staat dan ook als een pictogram in het systeemvakje en dat kan u daar sluiten.

Zeggen de logboeken niet iets? Type hiervoor "Logboeken" bij Zoeken.

Bij Updates kan u nog controleren in Geschiedenis, of een Windows update of driver update blijft hangen. Windows maakt niet altijd melding daarvan. Is het een heel andere computer of heeft u bepaalde hardware mee in de nieuwe genomen?
 
Reactie route99

Ja goede tip, Had ik zelf ook moeten/kunnen bedenken ☹️. Was denk ik te veel gericht op de functie 'uitvoeren' denk ik....
 
Reactie op Alfred 2

Bedankt voor je zeer uitgebreide en duidelijke reactie...

Hoewel ik een aantal zaken al getest/bekeken had, zal ik ze toch nog even rustig bekijken. Ik koppel dan nog even terug

Muis/toetsenbord kunnen we wel uitsluiten. Is pas nieuw.
 
Aanvullende reactie op Alfred 2

Heb nog even gekeken met Autoruns, Ik weet niet precies waar ik moet kijken, maar kan toch geen duidelijke foutmeldingen ontdekken. En wat ik al eerder meldde, hier hoeft ook een deskundige al uitgebreid naar gekeken. Ik zal het *.arn bestand (als het niet te groot is) bijvoegen. Lukt niet, melding 'onbekend bestand'' .

Er staat geen stuurprogramma in het systeemvak

Te weinig geheugen kan ik mij niet voorstellen. Nieuwe pc met 32 GB intern geheugen. Ik kan het ook niet logisch koppelen aan verminkte tekst in Total Commander en een runtime-error bij kleine foto’s. Ik doe ook niets met games of geheugenslurpende toepassingen (3D, films renderen of zo).

Geen actieve hulp op afstand. Ook verder geen activiteiten die je noemt.

Begrijp niet goed hoe ik search engine moet stoppen, verder heb ik een betrouwbare virus-scanner (F-secure van KPN).
Voor alle duidelijkheid; ik waardeer alle suggesties, maar er is de afgelopen twee jaar al zoveel bekeken en getest; ik zeg het nog maar even: 3 keer nieuwe installatie, nieuwe pc (op de oude dus dezelfde problemen). Nieuwe pc met genoeg kracht en geheugen. Kan me dus ook niet voorstellen dat het aan synchroniseren/indexeren zou liggen.

Updates bekeken, maar geen bijzonderheden.

Ja, alles is nieuw, behalve een HD van 4 TB. Maar die heb ik vooraf geformatteerd.

Alles overziende vrees ik toch dat een of ander programma de schuldige is. Maar ja, dat wordt een zoektocht van lange adem en geen gegarandeerd succes
 
Laatst bewerkt:
Welke ingebouwde probleemoplossing heeft jouw versie van Windows? Die al uitgevoerd?

Ja, alles is nieuw, behalve een HD van 4 TB. Maar die heb ik vooraf geformatteerd.

Ja, dat is frappant, de pc-reparateur zegt dat een schijf rare problemen kan veroorzaken terwijl ik niets aan die schijf zie! Windows Search kun je stoppen onder services.msc. Deze kun je nog proberen.

Verder zou ik nog eens kijken in de eventviewer/logboeken.

Hele rare zaken heb ik meegemaakt als de onjuiste driver voor de videokaart is geïnstalleerd. Deze moet je professioneel/grondig cleanen en dan weer weten wat je moet installeren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan