Aanhoudend diverse problemen met PC

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor je reactie..

Videokaart is een 4095MB NVIDIA Geforce RTX 3050 (MSI). PC is geassembleerd door een zeer kundig en betrouwbare techneut met 'eigen'drivers.

Ik heb zelfs uit de vorige pc de videokaart NVIDIA Quadro en nog iets, even verwijderd, maar dus zonder resultaat.

En die elektracheck heeft weinig zin in een vrij nieuw appartement en probleem dus ook in vorige woning....
 
Reactie Senso..

Bedankt voor je suggesties

Ik heb diverse probleemoplossers gevonden, maar heb geen idee welke ik in mijn situatie zou moeten hebben; ze willen allemaal iets ‘anders’ uitvoeren/repareren. Overigens met de vorige pc o.a. met de ondersteunings- en herstelassistent diverse acties uitgevoerd; weet niet meer welke...

Zoals eerder gezegd, ik ben al twee jaar bezig en zeker weten dat er aantal keren in loggings e.d. is gekeken. Ik weet ook niet waar ik precies naar moet kijken.

En het is wel zeker dat de juiste drivers voor de videokaart is geïnstalleerd.

Ik heb het idee dat ik mij er maar in moet berusten en wanneer ik de moed verzameld heb, ‘weer’ een keer met een schone installatie moet beginnen en dan heel langzaam en secuur, en steeds maar weer testen, de boel moet opbouwen…
 
Dat weer installeren van iig de basis installatie, waarvan ik begreep at die wel ok is, kun je toch eenvoudig voorkomen door een backup van je harde schijf te maken?
Of als je nog een reserve boot schijf hebt daarvoor, een kloon maken.
Bij mijn vrijwilligerswerk kloon ik zoveel mogelijk, dat scheelt zoveel tijd. ik heb daarvoor een losse SSD die ik regelmatig een Windows update laat ondergaan, zodat die schijf zo goed als mogelijk up to date is.
 
Laatst bewerkt:
Het enigste wat niet nieuw is, is de 4 TB schijf en je had problemen op beide pc's. Dus koppel dan die schijf los.

Ik heb geen aparte dingen gedaan met drivers, gewoon de updates van Windows 11.
Ja, dan kan het toch fout gaan omdat als de instelling niet goed is Windows bij updates toch met de driver van de videokaart kan rotzooien. Daar kreeg ik ook de raarste problemen mee. De reparateur heeft toen denk ik met een speciaal programma eerst de oude driver diep verwijderd en toen opnieuw (mogelijk een andere) geïnstalleerd en de problemen waren voorbij. Toen stond NVIDIA ook weer in het systeemvak.

Website NVIDIA.


Anders moet het de 4 TB schijf zijn.

Ik weet ook niet waar ik precies naar moet kijken.
Laat staan dat je begrijpt wat er staat. Mijn ervaring is dat (bijna) niemand ook reparateurs niet, geen goed inzicht hebben waar en wat er (kan) staan. Bij MS of op de universiteit zullen ze het wellicht wel snappen.;)
 
Laatst bewerkt:
Reactie op Route99

Ik heb al vanaf een uur na levering pc een image gemaakt met Acronis true image, dus die kan ik terug zetten, maar... omdat ik dat al drie keer eerder gedaan heb, zinkt mij de moed een beetje in de schoenen. En een latere terugzetten heeft geen zin.
Dat wordt weer twee, drie dagen opbouwen. Maar het lijkt erop dat ik hier niet aan ontkom.

Ik geef het denk ik maar op…..
 
Reactie op Senso

Ik update regelmatig met de officiële tool van Nvidia (zie foto) Zou ook wel heel toevallig zijn dat de videokaart in de oude pc ook niet goed zou zijn. Deze ook een keer verwijderd en opnieuw geplaatst!

Nvidia venster.png

En bij een HD van Jan. 2021 die goed door fdisk en CristalDisk komt lijkt het toch ook niet aannemelijk dat er problemen mee zijn.

Ik geef het denk ik maar op…..
 
Laatst bewerkt:
Aan allen,

Ik denk dat ik maar een eind aan de discussie over deze kwestie voorstel.

Ik zeg nogmaals dat ik het zeer waardeer dat jullie met suggesties en ideeën komen.
Maar… ik val steeds in herhaling met het beantwoorden merk ik en zie suggesties voorbijkomen die ik al, soms meermalen, uitgevoerd heb en sommige zijn ook naar mijn mening minder zinvol.

Ik begon hiermee:
Het is wellicht een niet alledaags verzoek, maar jullie hoeven geen technische oplossingen voor te stellen. Ik heb met behulp van jullie, diverse techneuten en de MS-community echt van alles geprobeerd (zie lange lijst hieronder), maar zonder succes.

Waarom ik dit dan wel voorleg: Bij jullie zit een enorme berg ervaring en kennis, waar ik overigens al jaren met veel plezier gebruik van maak. Ben ook al jaren, om deze reden, Senior member en verenigingslid.
Eigenlijk is de vraag alleen maar: Hebben jullie ooit een vergelijkbaar probleem voorbij zien komen? En natuurlijk… Wat was de reden!!

Maar kennelijk is het zo uniek dat niemand een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt of herkend. Ook mijn zeer deskundige pc-man, waar ik de pc gekocht heb, heeft geen idee. Dus mijn vraag is eigenlijk beantwoord.

Ik heb dan ook het idee dat ik mij er maar in moet berusten en wanneer ik de moed verzameld heb, maar ‘weer’ een keer met een schone installatie moet beginnen en dan heel langzaam en secuur, en steeds maar weer testen en testen, de boel moet opbouwen… ☹️

Nogmaals allen dank
 
PC is geassembleerd door een zeer kundig en betrouwbare techneut met 'eigen'drivers...
Wat bedoelde je hier mee? De drivers zijn vrijwel altijd van de fabrikant van de hardware of van Microsoft. Heb jij bij een herinstallatie die "eigen drives ook gebruikt?

Heeft die techneut ook een "eigen Windows 10" erop gezet, die niet geactiveerd hoeft te worden maar dat wel laat zien?
Zou.. het vervolgens zo zijn dat die "eigen" versie later wat problemen geeft als er meer geïnstalleerd wordt?
Tis allemaal niet zo transparant wat er werkelijk gedaan is, als zulke termen als "eigen" er staan.
 
Sorry, maar het begint mij allemaal een beetje te duizelen en lees mijn laatste bericht...

Maar goed, omdat je veel moeite hebt gedaan om mij te helpen (waarvoor nogmaals dank) zal ik je toch nog netjes antwoorden:

Met 'eigen' heb ik misschien wat onduidijkheid geschapen, vergissing zeg maar. Hij heeft gewoon keurig een Oficiele Windows 11 geistalleerd en de video drivers zijn ook de oficiële van Nvidia. En dus (zie foto) ook updates uitgevoerd met de Nvidia tool.

Nvidia venster.png
 
Zie het zo: We zijn als helpers afhankelijk van wat een vragensteller kan vertellen/vertelt. Dus volgt er meestal een bevraging om verduidelijking, waarbij er nog steeds een risico overblijft dat de vragensteller onbewust iets essentieels weglaat waar de helpers mogelijk niet naar vragen (past bijvoorbeeld niet in het breedste plaatje van het probleem) en dan kan er een situatie ontstaan dat de vraag niet opgelost kan worden.
C'est la vie.....:d
 
Je hebt helemaal gelijk. Ik snap dat vaak vergeten wordt belangrijke zaken te vermelden. Ik heb echt mijn uiterste best gedaan om netjes te reageren en e.e.a. te verduidelijken.
Maar in mijn geval is het denk ik ook begrijpelijk dat ik niet alles op kan schrijven en mij kan herinneren wat ik in twee jaar allemaal gedaan heb, zou ook onleesbaar worden.
Mede omdat ik eigenlijk aangegeven had dat (ook door jullie) alles alle mogelijk oorzaken al een keer voorbijgekomen waren en de vraag was of jullie ooit iets vergelijkbaars meegemaakt hadden. Maar goed, ik zeg het nog maar een keer, jullie hebben er alles aan gedaan om achter het 'mysterie' te komen, maar helaas....
Je sluit gelukkig af met een lachende smiley ik ook....

Dan toch nog één laatste vraag als het mag:
Heb(ben) jij (jullie) nu alles overziende, een idee waardoor deze hoogstirritante (en ik moet er nog een paar jaar mee doen) verstoringen door veroorzaakt worden?

Groet, George
 
Laatst bewerkt:
Wat is nu gelijk aan beide computers, dat is de schijf van 4 TB en volgens jou niets anders. Ik heb dus hetzelfde probleem alleen met andere verschijnselen en jij moet die schijf loskoppelen en vervangen en dan verder kijken of er weer wat gebeurd. Mijn schijven geven ook aan 'werken correct' en 'in orde'!

Aanvullend en volgens jou niet meer ter zake:
Volgens mij hoort NVIDIA wel in het systeemvak te staan. Daar kun je dan naar het NVIDIA-configuratiescherm. Volgens mij komt die daar door de toepassing > NVDisplay.Container (Program Files) ook te vinden met Glary Utilities onder tabblad Programma's services. Hier nog een artikel met video waarom DDU.
 
Laatst bewerkt:
Het is volgens mij wel een achtergrond proces! En ja dat hebben we denk ik allemaal wel eens op soortgelijke manier gehad. Zou malware kunnen zijn en dat er een "eigen driver" wordt geïnstalleerd wekt bij ons geen vertrouwen, daarbij vraag ik mij af of deze driver wel goed compatibel is en of er daarmee, of tijdens het gebruik van de download helper van die site, niet ook malware meegekomen is. In de wereld is niets gratis en driver sites hebben meestal niet de beloofde drivers. Zou nog een bootsector virus kunnen zijn, want dat wordt door de virusscanner meestal niet gecontroleerd. Maar een programma waar geen updates meer voor uitkomen zou een gebrekkige functie kunnen hebben. Een updater of indexeerder die slecht geschreven is ook. Dat is het bezwaar van overal toestemming voor geven. Ik heb aangeraden om het makkelijkst na te gaan of deze zaken van slecht geschreven achtergrondprocessen spelen. Zou je grotere programma paketten alvast in het geheugen laten laden dan kan dat ook al conflicten geven. Met AutoRuns zal anders de hele lijst met namen, daar waar u niet iets van weet, moeten worden gezocht met Google en vooral in de forums van de zoekresultaten. Schakel dan zo veel mogelijk zaken uit. Malware wordt hiermee ook gevonden. Het is wel een werk van enkele uren waarschijnlijk.

Wat ik nog niet geschreven heb: bij mijn weten zijn er wel eens problemen bij het gebruik van zo grote harde schijven maar informatie hierover heb ik niet. De computer kan in elk geval stoppen en stotteren bij virus scans op de achtergrond en indexeren door de Windows Search service. Misschien speelt dit meer bij grote schijven/partities dan bij kleinere. Heeft u niet een heel groot virtueel (schijf)geheugen en verwijdert u af en toe de tijdelijke bestanden? Wij zouden allemaal een andere harde schijf proberen want misschien kan deze niet altijd goed lezen.
 
Ik heb Norton Eraser voorgesteld en die gaat dieper scannen en ook op schadelijke software. Ja en je weet nu wel hoe je Windows Search en Indexering kunt uitschakelen. Ik zou ook de schrijfcache uitschakelen.
 
Laatst bewerkt:
Reactie Senso

Ik denk erover na, maar ik heb geen HD op de schap liggen en om nou een nieuwe te kopen met de ‘grote’ kans dat het daar niet aan ligt, gaat mij vooralsnog een beetje te ver.

En NVIDIA (ook al ergens eerder besproken). Het zou wel toevallig zijn dat het op de oude en de nieuwe pc aan de videokaart ligt.

En Norton Eraser kopen gaat mij echt te ver. De firewall van MS en de vaak geprezen F-Secure lijkt mij voldoende.


En wat ik al eerder aangaf, ik geef het voorlopig op en stop met deze discussie. Nogmaals dank voor je hulp!
 
Reactie Alfred2

Dingen gaan door elkaar lopen en ik ben vaak aan het herhalen merk ik. Ik heb al eerder gereageerd op ‘eigen driver’ met:
Met 'eigen' heb ik misschien wat onduidelijkheid geschapen, vergissing zeg maar. Hij heeft gewoon keurig een Oficiele Windows 11 geistalleerd en de video drivers zijn ook de oficiële van Nvidia. En dus (zie foto) ook updates uitgevoerd met de Nvidia tool.

En 4TB is toch al jaren geen ‘grote’ harde schijf meer. En dan ook nog in een pc van vijf weken oud!

En wat ik al eerder aangaf, ik geef het voorlopig op en stop met deze discussie. Nogmaals dank voor je hulp!
 
Ik geef het voorlopig op en stop met deze discussie!

Ik zeg nogmaals dat ik het zeer waardeer dat jullie met suggesties en ideeën komen.
Maar… ik val steeds in herhaling met het beantwoorden en zie suggesties voorbijkomen die ik al, soms meermalen, uitgevoerd heb en sommige zijn ook naar mijn mening minder zinvol.

Ik begon hiermee:
Het is wellicht een niet alledaags verzoek, maar jullie hoeven geen technische oplossingen voor te stellen. Ik heb met behulp van jullie, diverse techneuten en de MS-community echt van alles geprobeerd (zie lange lijst hieronder), maar zonder succes.

Waarom ik dit dan wel voorleg: Bij jullie zit een enorme berg ervaring en kennis, waar ik overigens al jaren met veel plezier gebruik van maak. Ben ook al jaren, om deze reden, Senior member en verenigingslid.
Eigenlijk is de vraag alleen maar: Hebben jullie ooit een vergelijkbaar probleem voorbij zien komen? En natuurlijk… Wat was de reden!!


Maar kennelijk is het zo uniek dat niemand een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt of herkend. Ook mijn zeer deskundige pc-man, waar ik de pc gekocht heb, heeft geen idee. Dus mijn vraag is eigenlijk beantwoord.

Ik heb dan ook het idee dat ik mij er maar in moet berusten en wanneer ik de moed verzameld heb, maar ‘weer’ een keer met een schone installatie moet beginnen en dan heel langzaam en secuur, en steeds maar weer testen en testen, de boel moet opbouwen… ☹️

Nogmaals allen dank
 
. de vaak geprezen F-Secure lijkt mij voldoende.
Ok, hier wijk je dus af van de standaard installatie waar er wat ik begreep geen problemen mee zijn. Dat kwam pas later als je de andere programmas er op zet.

F-Sucure dus, geen idee hoe goed die is, maar ik had met Google al heel snel een bug te pakken. Of die echt opelsot is?
https://community.f-secure.com/en/d...-minutes-shutdown-sometimes-since-18-2-update

F-Secure gaf daar toe dat er problemen waren. Of nog steeds zijn, weet ik niet(?)
Het beste antwoord was om die "Tamper" uit te schakelen.
While our R&D team are still looking to resolve this issue, can you try disabling the Tamper Protection in the settings as a temporary workaround and let us know if that helps with the shutdown delay.To disable Tamper Protection;

  • Launch the F-Secure SAFE UI
  • Click on Viruses & Threats
  • Click on Settings
  • Click on Edit Settings on the left
  • Turn off Tamper Protection below
  • Het zou feb gefixed moeten zijn:
Hi,
We have released an update with a potential fix for this issue. The fix is in "F-Secure Ultralight Core (64-bit) 2022-02-07_01".
Please check that you have the latest version and report if the issue has been solved or not.
-Cale
Tis maar een voorbeeld en het kan dus zijn dat er bij jou nog wel een probleem is, deze of een andere probleem met F-Secure of andere extra software die je gebruikt.

Ik gebruik best de nodige extra software, maar gebruik de prima standaard firewall en virus scanner van Microsoft probleemloos.
Elke extra tool ook bij mij, levert een bepaald risico op, immers de makers kunnen onmogelijk alle combi's van hardware en software testen of er iets vreemds gebeurt.
Ik heb dan ook een sterke voorkeur als er van een tool een betrouwbare portable versie is om die te gebruiken. Dat is weer 1 installatie minder, die geeft dus geen kans meer op mogelijke perikelen a.g.v. het installeren.

Tis een klus, maar ga toch eens met de kam door die software heen en google e.e.a. of er dit soort zaken gerapporteerd zijn in combi met dat programma.
Je ziet en schrijft zelf al wel, de kans dat iemand exact jouw vraag kan beantwoorden is nihil.
 
Elk half jaar is er wel weer een andere anti-virus scanner kampioen, waar overigens F-secure steeds goed uitkomt. Maar goed, ik kan F-secure natuurlijk een tijdje uitzetten en dan even afwachten. Defender neemt het dan toch tijdelijk over. Maar weinig hoop eerlijk gezegd.

En bedankt voor de verdere tips.
 
Volgens mij is Norton Power Eraser gratis.
Maar kennelijk is het zo uniek dat niemand een vergelijkbare situatie heeft meegemaakt of herkend. Ook mijn zeer deskundige pc-man, waar ik de pc gekocht heb, heeft geen idee. Dus mijn vraag is eigenlijk beantwoord.

Jij bent diegene die maar blijft herhalen en als helpers dan wat zeggen geloof je het niet. Ik heb toch volgens mij duidelijk gezegd dat ik hetzelfde heb meegemaakt en dat het in het eerste geval aan de installatie van de videokaart lag en later aan een defecte HDD.
'zeer deskundige pc-man'
Kan best zijn dat de man zeer deskundig is, maar dat het te ingewikkeld is. Soms is het lachwekkend en om te huilen. Wat ik de laatste tijd heb meegemaakt bij de computerreparateurs is diep droevig. PC altijd brengen en 50,00 euro betalen voor 'onderzoek' (weg 50 euro) en nooit met concrete oplossingen komen. Problemen met computers zijn hardware- en softwarematig voor velen een brug te ver. Dat zijn de keiharde feiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan