aankoop laptop/desktop

Status
Niet open voor verdere reacties.

OkashiChan

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2009
Hoi :)

Ik ben al wat de kat uit de boom aan het kijken want zou graag deze zomer een nieuw systeem kopen. Of het een laptop wordt, en een desktop, weet ik nog niet. Ik weet dat een desktop het beste is, maar het is natuurlijk niet zo handig sleuren op de trein (a) (waarmee ik bedoel: ik zou een systeem nodig hebben in mijn studentenstad, en één thuis).

Nu zit het hem zo dat Windows 8 niet compatibel is met de programma's die op mijn laptop moeten lopen: CAD. En ik wil ook geen Mac, want dan moet je Windows alsnog aankopen (of op z'n minst installeren :)), omdat nog niet alle programma's voor Mac uit zijn.

De vereisten zijn (en ik doe graag aan multitasken):

Photoshop:
Intel® Pentium® 4 or AMD Athlon® 64 processor
Microsoft® Windows® XP with Service Pack 3 or Windows 7 with Service Pack 1. Adobe® Creative Suite® 5.5 and CS6 applications also support Windows 8. Refer to the CS6 FAQ for more information about Windows 8 support.*
1GB of RAM
1GB of available hard-disk space for installation; additional free space required during installation (cannot install on removable flash storage devices)
1024x768 display (1280x800 recommended) with 16-bit color and 256MB (512MB recommended) of VRAM
OpenGL 2.0–capable system
DVD-ROM drive

Illustrator ga ik ook gebruiken, maar enkel de meest simpele basisfuncties.

AutoCAD (op 64bit):
Microsoft Windows 7 Enterprise, Ultimate, Professional, or Home Premium (compare Windows 7 versions) or Microsoft Windows XP Professional (SP2 or later)
AMD Athlon 64 with SSE2 technology, AMD Opteron® processor with SSE2 technology, Intel® Xeon® processor with Intel EM64T support and SSE2 technology, or Intel Pentium 4 with Intel EM64T support and SSE2 technology
2 GB RAM (4 GB recommended)
6 GB free space for installation
1,024 x 768 display resolution with true color (1,600 x 1,050 with true color recommended)
Internet Explorer 7.0 or later
Install from download or DVD
additional for 3D-modeling:
Pentium 4 or Athlon processor, 3 GHz or greater or Intel or AMD dual-core processor, 2 GHz or greater
4 GB RAM or more
6 GB hard disk space available in addition to free space required for installation
1,280 x 1,024 true color video display adapter 128 MB or greater, Pixel Shader 3.0 or greater, Microsoft® Direct3D®-capable workstation-class graphics card
3DsMax:
For general animation and rendering (typically fewer than 1,000 objects or 100,000 polygons):

Intel® 64 or AMD64 processor with SSE2 technology
4 GB RAM (8 GB recommended)
4 GB swap space (8 GB recommended)
3 GB free hard drive space
Direct3D 10 technology, Direct3D 9, or OpenGL-capable graphics card
512 MB or higher video card memory (1 GB or higher recommended)
Three-button mouse with mouse driver software
DVD-ROM drive
Internet connection for web downloads and Autodesk Subscription-aware access

For large scenes and complex data sets (typically more than 1,000 objects or 100,000 polygons):

Intel 64 or AMD64 processor with SSE2 technology
8 GB RAM
8 GB swap space
3 GB free hard drive space
Direct3D 10, Direct3D 9, or OpenGL-capable graphics card
1 GB or higher video card memory
Three-button mouse with mouse driver software
DVD-ROM drive
Internet connection for web downloads and Autodesk Subscription-aware access

Ik zou dan gaan met

windows 7 64bit
quad-core, i5 of i7 of gelijkaardig
8GB RAM
1 GB videogeheugen

of windows32bit (al ben ik als computernoob dus niet goed mee waarom je voor het ene of voor het andere zou kiezen?)

en voor de rest... weet ik niet genoeg van laptops, desktops, en welke videokaarten en consoorten er nu al bestaan...

Als ik iets koop zou ik naast de 2j fabrieksgarantie ook graag de mogelijkheid hebben om nog zeker een jaar, of twee, garantie bij te kopen achteraf. 500GB is eigenlijk genoeg geheugen. Ik heb gehoord dat een SSD beter is dan een 'gewone' harde schijf, maar er stond wel bij dat als je schijf dan crasht je je bestanden niet meer kan recuperen, wat dan weer wel gaat met een 'gewone'? *verward*

Momenteel werk ik nog met een Dell laptop, Studio 1558, ik ben de laptop vrij beu (nu, vooral het feit dat hij blijft crashen), en Dell eigenlijk ook... (omdat ze ondanks dat ik mijn laptop al twee keer heb binnen gegeven het probleem niet oplossen). Maar het is natuurlijk ook gewoon wat pech hebben, dat niet noodzakelijk aan het merk ligt :/ Waarschijnlijk had ik ook gewoon geen i7 in een laptop moeten willen, want de vorige problemen die ik had lagen aan het feit dat er vanalles en nog wat doorgebrand was, ondanks dat ik voor 'zwaarder werk' wel altijd een koeler gebruik.

Iemand suggesties? Het mag zoveel kosten als het moet, maar ik ben niet meteen voor overkill, want buiten schoolwerk ben ik geen veeleisende gebruiker (geen games,...) :)

of windows32bit (al ben ik als computernoob dus niet goed mee waarom je voor het ene of voor het andere zou kiezen?)
32 bit windows kan max 3.2GB werkheugen aan spreken dus 64bits is een must

. Of het een laptop wordt, en een desktop, weet ik nog niet.
liggend aan je budget kun je voor een laptop gaan maar denk dat je dan wel rond de 1000 euro zit met je huidige eisen

1000 is geen probleem... 2000 euro zou dan weer een beetje overdreven zijn, maar alles er tussen in is dik oké :P

Aanraders? Zowel desktop als laptop. Als ik een desktop neem voor onder de week, heb ik ook iets voor thuis nodig voor in de vakanties door te werken, en eventueel een laptop om mee te nemen naar school. Als ik een laptop neem dan doe ik wat ik nu doe: dat ding steeds van kot, naar huis en af en toe naar school meepakken... wat niet direct ideaal is :/

hoe groot moet het scherm voor de laptop zijn?
15,6 inch(standaard formaat), 17,3inch of groter?

voor een desktop pc zit je rond de 800 euro al goed dus als je budget rond de 1800 euro zit je voor beide laptop en desktop zeker goed
kan natuurlijk goedkoper maar dan zul je wel wat moeten inleveren op prestaties die je wel nodig hebt voor de genoemde zaken

klikerdeklik prima laptop voor de genoemde taken zit echter geen SSD in en weet ook niet of er extra plek is om een SSD erbij te plaatsen

Laatst bewerkt:
@firestorm, ik zit voor de TS een beetje aan een combinatie van een latop en een dekstop te denken, ik bedoel dus én een laptop én een desktop voor ongeveer €1500 - 1800 samen. Weet jij of er winkels zijn waarbij je korting kan krijgen als je zowel een laptop en een desktop koopt?

ik denk dat je meer kans maakt op kerst kortingen dan op combinatie kortingen azerty heeft wat dat betreft ook al heel wat kortingen op hun website staan
zie koopjeshoek klikerdeklik

Ik heb nu een 15.6 scherm, en vind dat prima. Groter hoeft niet voor mij, vind ik wat log om te versleuren. Mijn huidig scherm is wel 1920x1080 en dat vind ik dan weer wel belangrijk :P

Ik had dus liever een wat scherper beeld gehad, en windows 7 :P Kan ik eigenlijk een back-up maken van het systeem en programma's (CAD, Word,..) op mijn huidige laptop... en die dan op een nieuwe installeren zodat ik niks nieuws moet aankopen of krijg ik dan sowieso problemen met 'legaliteit'? Ik heb alles ten slotte al eens gekocht, en heb die activatiecodes nog :/

Laatst bewerkt:
ik zal dan nog even verder zoeken, wat betreft windows os kan dat best moeilijk worden... windows 8 word nu standaard mee geleverd bij de meeste laptops.(vind w8 zelf ook metro troep)
ik weet wel dat windows 8 pro je toelaat om een downgrade naar windows 7 pro uit te voeren dus hopen dat we windows 8 pro kunnen vinden anders word het w7 aanschaffen of lenen van een vriend?

ik heb hier trouwens nog een hele mooie laptop gevonden klikerdeklik
zit nog een redelijke videokaart in ook en ondersteund 1080P 16GB SSD voor windows en een 1TB HDD hier kan dus een grotere ssd in

Laatst bewerkt:
In navolging van het antwoord hierboven

Mijn laptop heeft nog nog gerokken tot nu, maar sinds vorige week is de batterij dood (moest er ooit eens van komen), en lastiger: grafische kaart zit het weer op te geven.

Via CampusShop zou ik deze kunnen kopen voor 949: http://www.campusshop.be/zcs-01/80011682/lenovo-ideapad-y-series-y510p-00303be/details.aspx helaas met Windows 8 (ik kan me al verheugen op Windows 8 bugs en internetproblemen bij elke huidige laptop).

Iemand nog goede laptop tips? Eentje met een sterke behuizing, goede koeling (staat wel cooling pad onder hoor) en gewoon goede reviews, en een merk met klantvriendelijkheid.

8GB RAM
i5/i7 last gen or similar
500GB (zelfs dat gebruik ik niet)
1920x1080 full HD is nice
15.6"
en uiteraard een zeer goede grafische kaart
numeric pad zou handig zijn

Hallo,

Moet het nou een desktop en een laptop worden? Of enkel een laptop?
Anders kan je voor zoiets gaan: http://www8.hp.com/us/en/campaigns/workstations/8570w.html
* http://tweakers.net/pricewatch/322551/hp-elitebook-8570w-(ly556et)/specificaties/ *

- Volgens zeggen een nog mooiere kleur weergave dan een Apple Retina scherm.
- Full HD scherm met black light
- Sterke behuizing
- Goed gekoeld
- Windows 7 pro (Kan je hem eventueel aan het domein hangen op de campus)
- Speciale videochip Quadro K1000M, dat grafische taken/berekeningen net even sneller verlopen.
- 4GB geheugen (Kan je nog uitbreiden naar (16 of 32GB) - Kosten 100 euro extra.
- 75W accu, gaat erg lang mee (9-cell)
- De batterij is tot 90% opgeladen in 90 min. (Dus als je hem snel nodig hebt ;))
- Eventueel kunnen er 5 externe monitoren aan gesloten worden
- 7200Rpm HD
- Cardreader, Vochtbestendig toetsenbord, Webcam
- Eventueel kan je nog een smartslot gebruiken (In wezen een USB stickje die je in de laptop doet en alleen dan kan je de pc opstarten)
- http://tweakers.net/reviews/3234/7/laptop-best-buy-guide-oktober-2013-laptop-voor-grafici-uiterlijk-en-indruk.html (De laptop staat aangegeven als beste koop voor grafici in de tweakers bestbuy guide)

Edit: De laptop is niet de lichtste 3Kg (Normaal zijn ze 2,2Kg) Maar dat mag dan ook wel als je ziet dat het scherm alleen al 525 Dollar kost. De behuizing is ook erg stevig. (Aluminium)

Laatst bewerkt:
Gewicht is echt geen probleem, al zou ik wel eens moeten investeren in een laptoptas want dat geprop in een rugzak kan niet goed zijn.

Oké, Acer is blijkbaar... niet zo stevig. Maar welke had aluminium behuizing? (Ik zou wel voor een i7 gaan. v3 of v5). Dus ofwel toch Acer maar dan iets steviger dan blijkbaar de reputatie is, ofwel:

Asus N750JV
Lenovo Y510P
Lenovo ThinkPad w530
MSI GT60 (boven de 1500 :( )

en met deze lopen er gewoon veel op school rond: Asus N56VZ en Sony Vaio (maar Vaio lijkt me dus echt duur voor wat je krijgt o.o )
Dell Precision is er ook nog maar die staat niet op de 'Belgische' site, wel de Inspiron.

De Asus en Lenovo lijken in hetzelfde prijssegment te zitten zo ongeveer.

Asus heeft een lichtjes betere processor als ik het google, en de Lenovo een lichtjes betere grafische kaart.

Lenovo heeft een heel goede reputatie voor hun ThinkPad maar geldt dat ook voor hun IdeaPad? Ik heb nog nooit iemand horen klagen over de stevigheid van een Asus, maar wel over hun help desk...

Ik bedoelde de Elite book van HP. (Aluminium behuizing)
Een 17 inch zou ik vanaf blijven, dat heb ik zelf ook in mij studie tijd gehad. Krijg je ongeveer een Hernia van :O

Had dan zou zoon laptop tas die je over je schouder kon hangen. (Van Eastpack), je kan ze ook gewoon bij een tassen winkel kopen hoeft niet perse bij een computershop of Mediamarkt ect.
Zien ze er toch net effe wat beter uit.

Laatst bewerkt:
Die EliteBook is me wel net iets te duur XD Ik wou proberen onder de 1500 te blijven

Grootte scherm maakt me niet zoveel uit, maar die Asus ziet er wel handiger uit om op te typen zonder typo's (a)
Ben wel blij met de grootte 15.6" die ik nu heb, zelfs zonder numeric pad.

Kan niet kiezen en ben bang dat er nog betere opties zijn voor dezelfde prijsklasse (900-1200 euro)

Ja die Asus is zeker een mooie laptop. Maar ik zal toch echt een 15,6 inch nemen. Ik had er spijt van dat ik zoon groot beeldscherm had genomen, het is gewoon lomp en onhandig tillen. (Maar dat moet jezelf weten)
- http://tweakers.net/pricewatch/335523/asus-n550jv-cm068h/specificaties/

Er zit ook nog een touchcreen techniek op, kan handig zijn als je snel tussen foto's wilt wisselen. (Al als je Windows 7 gaat gebruiken, dan lukt het nauwelijks)
De programma's die jij opnoemt werken ook gewoon op Windows 8 hoor. Nu al helemaal Windows 8.1 is. Zie het als Servicepack 1 van Windows 7. (Was ook een enorme verbetering) - De startknop is ook weer terug.

Hier kan je het terug lezen:
- http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/ps/dl/item?siteID=123112&id=19048377&linkID=12305695
- http://forums.adobe.com/message/4814048

Kan je jezelf een beetje inlezen over Windows 8, het ziet er net effe wat gelikter uit ;)
- http://www.zdnet.nl/nieuws/149614/windows-8-1-onthuld-dit-is-er-veranderd/

Laatst bewerkt:
Ik heb deze gevonden, is zelfde Asus maar in 15.6"... alleen... het is QWERTY en ik gebruik Azerty. Help? (deze is gelijkaardig in Azerty maar met mindere specs :( )

Touchscreen zou ik niet willen omdat ik me alleen maar kan voorstellen hoe vortig het scherm dan wordt als iedereen er constant met zijn vettige vingers op zit te poken (en waarschijnlijk ook zwaarder scherm en moeilijker te repareren)

Laatst bewerkt:
Ik heb de Asus gekocht maar moet hem nog testen qua AutoCAD en Photoshop. Op het eerste zicht prima laptop nadat ik de updates had doorlopen (ervoor bleef hij hangen).

Nadelen vind ik: Windows 8 (en 8.1 is niet compatibel met CAD), zilver toetsenbord (het is OF backlit zwart OF niet backlit zilver, dus ik heb het licht uitgezet), scherp randje rond chassis, DVD brander is niet zoals mijn vorige laptop gewoon een sleuf, maar echt een ding dat eruit komt, en het hangt al een piepklein beetje los, de poort voor ethernet is echt wat raar omdat er zo'n lipje voor naar beneden geduwd moet worden

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan