• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Aanpassing op eerdere vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.
In welke regel kan ik aanpassen dat behalve het factuurnummer ook de relatienaam vermeld wordt?

Code:
Range("A1:K47").ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:=mypath & "Factuur_" & Range("B9").Value & ".pdf", OpenAfterPublish:=True

Ik probeer dit achter B9 te doen maar krijg alleen maar foutmeldingen. moet ik ergens nog een extra waarde toevoegen?

Groet R.
 
Als je nu eens heel rustig kijkt hoe de Filename opgebouwd wordt dan kan het toch niet zo heel moeilijk zijn om ook Range("D9").value toe te voegen? Waar denk je dat het &-teken voor staat?
 
Nee, klopt, dat dacht ik ook. Maar krijg wel een foutmelding. Dus vandaar de aanname dat er een beperking op zit. Zal de foutmelding even posten zo.
 
Zie onder;

Code:
 Range("A1:K47").ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:=mypath & "Factuur_" & Range("B9").Value & Range("D9") & Range("B10").Value & ".pdf", OpenAfterPublish:=True

Kan het zijn dat cel B10 de NU notatie heeft? Dat dat de oorzaak is?
 
Dat zou zo maar kunnen. Een : mag niet in een bestandsnaam voorkomen. & format(Range("B10"), "yyyymmdd hhmmss") zal het wel oplossen.
 
Code:
Private Sub CommandButton4_Click()
'mypath = "c:\data\stal_excell\"
   mypath = "E:\Factuur\"
   Range("A1:K47").ExportAsFixedFormat Type:=xlTypePDF, Filename:=mypath & "Factuur_" & Range("B9").Value & "_" & Range("D9").Value & "_" & Format(Range("B10").Value, "dd-mm-yy") & ".pdf", OpenAfterPublish:=True
End Sub
 
Goedemorgen,

Gisteren iets geleerd over vert. zoeken. Op zich kan ik dit toepassen. Waar ik nu tegen aanloop zijn twee dingen.

1, Kun je in vert. zoeken ook verwijzen naar een cel waar een formule of een keuzemenu in staat?
2, Op het tabblad Factuur kan ik een keuze maken uit "Factuur" of "Declaratie". Door middel van getrapte validatie ontstaat er een keuzevakje in cel
c18. Nu wil ik graag dat op het moment van "Factuur" er de waardes uit het tabblad Verkoop posten via vert. zoeken op het tabblad Factuur gezet
wordt. En uiteraard als er "Declaratie"gekozen wordt, de gegevens uit tabblad Inkoop posten op het tabblad Factuur gezet wordt.

Is dit mogelijk in vert.zoeken?

groet R.
 

Bijlagen

  • Boekhouding v1.xlsm
    275,3 KB · Weergaven: 33
ik heb bij onderstaande proberen het idee weer te geven hoe ik dat probleem zou oplossen in bv. E18, daarbij gaat het vooral om het idee, mogelijks verwijs ik naar de verkeerde kolom en moet je het 3e argument binnen die vert.zoeken aanpassen.
Bovendien wil ik je wijzen op de mogelijkheid om mee te volgen hoe excel zo'n formule oplost, nl. via formules>formules evalueren en daarna telkens evalueren ga je stap per stap doorheen zo'n formule om uiteindelijk te zien wat het resultaat is. (Begin misschien eerst eens met een eenvoudige formule ipv. deze met zoveel als ... dan.)
Dus als c18 leeg is, dan is het resultaat 0
als je C18 vind binnen de B-kolom va verkoopposten, dan krijg je daar resultaat
indien voorgaande niet, dan, indien je c18 vind in de B-kolom van inkoopposten, dan krijg je daar resultaat
ander krijg je echt fout.
Code:
=ALS(C18="";0;ALS.NB(ALS.NB(VERT.ZOEKEN(C18;'Verkoop posten'!$B$3:$I$20;6;0);VERT.ZOEKEN(C18;'Inkoop posten'!$B$5:$E$59;5;0));"echt fout"))
 
Dag Cow18,

Ben even aan het stoeien geweest met jouw voorgestelde code. Voor de Verkoop posten krijg ik het goed voor elkaar. Echter bij Inkoop posten krijg ik een foutmelding. Het lijkt alsof de verwijzing naar kolom 5 en 6 de boosdoener zijn, echter begrijp ik niet goed waarom. Kolom 4 wordt wel geaccepteerd. Deze foutmelding krijg ik zowel in E18 als in H18. In beide cellen staat een formule, maar die staan ook in Verkoop posten en die doen het wel.
 

Bijlagen

  • Boekhouding v1.xlsm
    275,6 KB · Weergaven: 28
zonder het bestand te openen, je verwijst naar inkoopposten kolommen B tot E.
Voor zover ik kan tellen zijn dat 4 kolommen. Als je de 5e en 6e kolom ook wil opvragen, dan moet je die E vervangen door G (of nog verder, kan nooit kwaad).
Code:
VERT.ZOEKEN(C18;'Inkoop posten'!$B$5:$[COLOR="#FF0000"][SIZE=4]E[/SIZE][/COLOR]$59;5;0)
Ik zie dat ik je op de verkeerde voet gezet had in mijn reactie, 2 posten geleden. Sorry, dat was los uit de pols geschreven, zonder een open excelbestand
 
Laatst bewerkt:
@Rescue

Is het niet mooier en praktischer om alles af te handelen via Userforms
zie mijn facturatietool en borduur hier eventueel op verder dan heb je in ieder geval een begin. ;)
 

Bijlagen

  • Facturatietool.xlsb
    781,1 KB · Weergaven: 45
Wauw Willem,

Dit is ook mooi inderdaad. Ik ga hier zeker even naar kijken en mee stoeien.
Voordeel van zelf maken is dat je er ook nog wat van leert.

Bedankt voor het aanbieden, top.

Groet R.
 
Ik ben nog met vert zoeken bezig, wilde proberen om er nog een tabblad aan toe te voegen zodat je door middel van de keuze lijst ook in dat tabblad kunt zoeken. Echter doe ik iets fout, want ik krijg een foutmelding.

Code:
=ALS(C19="";0;ALS.NB(ALS.NB(VERT.ZOEKEN(C19;'Verkoop posten'!$B$4:$I$20;6;0);VERT.ZOEKEN(C19;'Inkoop posten'!$B$5:$H$59;5;0));VERT.ZOEKEN(C19;'Tarieflijst hout'!$B$4:$T$59;5;0)));"echt fout)))

Excel geeft aan dat er een fout is gevonden in de formule, echter zie ik zo niet welke. Is wat ik wil überhaupt mogelijk?

In de keuze lijst stonden eerst 2 keuzes, deze heb ik uitgebreid naar 3, middels gegevensvalidatie Indirect. Ook in het keuze vak komt de derde keuze niet naar voren.

wat doe ik fout?
 

Bijlagen

  • Boekhouding test versie.xlsm
    281,4 KB · Weergaven: 40
In de ALS-formule staat een argument te veel en hierdoor loopt hij vast.

Volgens mij moet de formule dit zijn:
Code:
=ALS($C18="";0;ALS.NB(VERT.ZOEKEN($C18;'Verkoop posten'!$B$3:$G$45;6;ONWAAR);ALS.NB(VERT.ZOEKEN($C18;'Inkoop posten'!$B$4:$F$121;5;ONWAAR);ALS.NB(VERT.ZOEKEN($C18;'Tarieflijst Hout'!$A$2:$O$37;14;ONWAAR);"Echt fout"))))

Ik heb een klein beetje anders opgezet.
De formule zoekt eerst in tabblad Verkoopposten daarna in het tabblad inkoopposten en als laatste in Tarieflijst Hout en als de waarde in deze 3 bladen niet gevonden is dan geeft de formule de waarde "Echt fout".

Misschien tipje voor de formule van de berekening van het weeknummer: Excel heeft de volgende formule om het weeknummer te bepalen:

Code:
=WEEKNUMMER($B$10)
 
Dag M@rcel,

Bedankt voor de tip van het weeknummer, is inderdaad veel korter. Ik heb jouw formule toegepast, deze werkt (uiteraard). Heb het keuze vakje ook werkend, je mag geen spaties in de verwijzing Indirect gebruiken. Weer wat geleerd.

Kun je ook aangeven welk argument er teveel stond? Ik zal er over heen kijken denk ik.:confused:

Groet R.

Goed weekend.
 
Kun je ook aangeven welk argument er teveel stond? Ik zal er over heen kijken denk ik.

Als je in jouw laatste bestand kijkt naar cel C18 ( de formule zonder =-teken ). Als je hier een =-teken in de formule zet en vervolgens op de "fx" klikt dan krijg je het formule scherm te zien van de als-formule. En dan zie een vierde vakje waar "Echt fout" in staat. Ergens moest er een extra haakje komen.

Wij zijn geen amerikanen en dus maken we gebruik van de ISO-weeknummering
Voor meer uitleg : https://support.office.com/nl-nl/art...1-B18C13C75340
dus =weeknummer($b$10;21) is een betere optie.

@Cow18: Je heb gelijk. Ik gebruik de formule ook zakelijk voor de weekfacturatie ( in welke week is de factuur verstuurd op basis van de factuurdatum ). En doordat ik alleen facturen op werkdagen gaat de weeknummering goed. Je bent nooit uitgeleerd :D:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan