• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantal maanden uit rekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

janemmers

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2001
Is er een formule te bedenken die telkens
Het aantal volledige maanden tot de eerstkomende 1 mei berekend
Ongeacht welk jaar het is

Ik heb een bestandje bijgevoegd met de antwoorden die ik graag wil vervangen door een formule

Bijlagen

Zoiets?
Code:
=DATUMVERSCHIL(D4;DATUM(JAAR(D4)+ALS(D4>DATUM(JAAR(D4);5;1);1);5;1);"m")
Van 1-6-2020 tot 1-5-2021 is volgens mij 11 maanden verschil, en van 1-9-2020 tot 1-5-2021 is 8 maanden verschil... telkens 1 hoger dan in jouw voorbeeldje.

Komen er alleen hele dagen voor? Of moet soms ook het verschil tussen 14-5-2020 en 1-5-2021 bepaald worden in maanden?

Laatst bewerkt:
Het verschil van 1 maand wordt veroorzaakt omdat ik de maand waarin gestart wordt niet meetel.
Het kan inderdaad ook zijn dat de startdatum 15 februari is. Februari telt dan niet mee dus in mijn telling zijn dat dus 2 maanden.

Kun je aangeven hoe ik dat nog moet corrigeren in de formule

-1 er achter zetten? Of is dat te simpel gedacht?

Anders zoiets:
Code:
=DATUMVERSCHIL(LAATSTE.DAG(D4;0)+1;DATUM(JAAR(D4)+ALS(D4>DATUM(JAAR(D4);5;1);1);5;1);"m")

Laatst bewerkt:
-1 erachter was inderdaad te simpel.
De formule werkt wel goed. Het enige wat niet goed gaat is de startdatum van 1/5
Dan krijg je als uitkomst #getal

Simpele fix
Code:
=ALS.FOUT(DATUMVERSCHIL(LAATSTE.DAG(D4;0)+1;DATUM(JAAR(D4)+ALS(D4>DATUM(JAAR(D4);5;1);1);5;1);"m");0)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan