• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

aantallen tellen met verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

edkoezen

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2012
Hallo, ik wil in een lijst opzoeken hoe vaak een waarde terugkomt. Maar daarna wil ik dat aantal vermenigvuldigen met het aantal dat in in dezelfde rij in de cel ernaast staat. Het lukt me niet om daar een formule voor te verzinnen. Kan iemand daar iets mee? Bij voorbaat dank.

Bijlagen

Ik denk dat je dit bedoeld?:

{=SOM((H2:H10 = "22500700")*I2:I10)}

(Matrixformule dus)

Beste Wampier,
Hartstikke mooi, het werkt.
Ik wil dit soort dingen ook heel graag zelf kunnen bedenken. Kun jij me ook uitleggen waarom dit nu wel werkt?
Waarom hoef je hier bijvoorbeeld geen som.als te gebruiken en hoe kan het dat het eerste gedeelte van de formule automatisch vermenigvuldigd word met het tweede deel?

Groet Edwin

matrix formules worden regel voor regel uitgevoerd en de informatie wordt teruggegeven aan de eerste functie (in dit geval SOM)

Er staat dus eenvoudig:

(H2 = "22500700") * I2
(H3 = "22500700") * I3
etc.

De uitkomst van het eerste deel is waar/onwaar oftewel 0 / 1.

De uitkomst van de eerste twee regels is

ONWAAR * 1 = 0
WAAR * 2 = 2

vervolgens wordt deze uitkomst per regel behandeld door "SOM". Uiteindelijk staat er:

SOM(0;2;0;0;0;0;2;0;2) = 6

Aha daar word het een stuk duidelijker van :thumb: De uitleg van Wampier dan. Wher begint over substitueren. Ik kan hem volgen maar die was weer helemaal nieuw voor mij :shocked:
Bedankt voor de hulp.

Laatst bewerkt:
Ik vind de oplossingen van WHER ook vaak best eng hoor :P

Ik wilde eigenlijk sumif nog even toevoegen, omdat dat eigenlijk de beste oplossing is in dit geval, maar ik wilde je de matrix niet onthouden na je eigen pogingen ;)

Het "substitueren" gedeelte is niet essentieel in de "som.als" toepassing, ik dacht gewoon dat het handig was om de "21x500x700" uit cel K1 te gebruiken om te zoeken op "21500700".

Inderdaad, daar was ik ook achter. Daarom kon ik het volgen. Ook een heel handige functie trouwens.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan