aanvraagformulier + open sourche

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0167

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2009
hallo,
ik leer nu op school programmeren, en ik ben een eigen website begonnen. Op die website heb ik na heel veel proberen een aanmeldingsformulier erop gekregen, die mij ook een mailtje stuurt als het is ingevuld. Je moet ook verplicht alle velden invullen wil je verder gaan.

<tr>
<td valign="top">Voornaam: <font color="#FF0000">*</font></td>
<td><input type="text" name="voornaam"></td>
</tr>

hieraan kan je een size geven bijv: size="20". Dan staan alle input velden netjes onder elkaar. maar nu het volgende probleem:

Ik heb ook een drop down menu gemaakt om je provincie te kiezen. alleen als ik de provincies heb ingevuld en je bekijkt het resultaat is het korter als de andere velden waar je tekst in moet tikken. bij de andere geef je een size aan, maar als je dat bij deze doet, dan heb je een groot veld waar je niet meer op dat pijltje kan klikken. mijn vraag is, hoe kan je bij zo'n veld ook een size aangeven?

En op mijn website wil ik opensourse programmas eropzetten die mensen kunnen downloaden. neem een voorbeeld aan firefox. moet je daarvoor toestemming krijgen? of mag je die op je website zettten?

alvast bedankt,

Dit kun je met een style tag doen, bv:
Code:
<select name="blah"  style="width:120px">

Over open-source: dit zal voor ieder programma anders zijn, maar waarom zou je niet gewoon naar de download pagine van de bewuste open source site linken?

Dit kun je met een style tag doen, bv:
Code:
<select name="blah"  style="width:120px">

Over open-source: dit zal voor ieder programma anders zijn, maar waarom zou je niet gewoon naar de download pagine van de bewuste open source site linken?

size="20" , width:120 px"> wat is het verschil? en kan ik bij die andere kan ook die width gebruiken?

width:120px is een css style tag. En dat is veel mooier dan size=

css is veel beter, om 'n hele reeks redenen.
Als je width="20" gebruikt, moet je dat overal veranderen als je besluit dat 30 toch beter is. Met css kun je dat op 1 plaats neerzetten en hoef je maar 1 getal te veranderen. Die verandering kan dan, als je dat wilt, op alle pagina's plaatsvinden.

Maar dat werkt alleen maar zo als je de css in 'n apart bestand zet. Anders heeft het niet zoveel zin om width="20" overal te vervangen door style="width:20;"

Jij gebruikt ook valign en font color. Beide worden al jaren afgeraden en zijn in de toekomst helemaal verboden. Ook daarvoor is het veel makkelijker en beter om css te gebruiken. Als je nog niets van css weet en net begint met het maken van sites, is het misschien 'n idee om 'n gratis cursus over dit soort dingen te volgen. 'n Hele goede Nederlandstalige vind je op http://www.web-garden.be/
Anders moet je vroeger of later 't meeste van wat je nu leert weer afleren en vervangen door betere methodes.

Laatst bewerkt:
-

ik weet wel wat over css.
Ik heb een menu'tje gemaakt, en dat link ik door naar menu.css en de rest naar opmaak.css. <div id="blabla"> <-- naar me opmaak alleen hoe moet ik bij me opmaak instellen dat die witdh="30" ? en als ik een website heb, wil ik hem in het midden zetten, dat heb k met center gedaan, maar ik wil niet dat de tekst

zo staat en dat je
hele rare zinnen krijgt​

maar gewoon in het midden, dat je een stuk van het scherm pakt voor de website. snappen jullie wat ik bedoel?

Dit is niet rottig bedoeld, maar als je wat van css weet, waarom gebruik je dan nog tags als <font>? Misschien weet je wel wat van css, maar ik vraag me af of je er genoeg van weet.
Volgens mij kun je twee dingen doen. Je kunt hier per stuk vragen gaan stellen over hoe iets moet. Maar daar is dan wel vaak de code voor nodig, of 'n link naar waar die staat.
De tweede mogelijkheid is om die gratis (en niet heel lange) cursus te volgen, zodat je 'n min of meer complete basiskennis hebt.
't Voordeel van 'n cursus is dat je 't met 'n bepaalde opbouw krijgt, niet volkomen willekeurig. Maar goed, de keuze is aan jou.

Hoe je die breedte van select in je stylesheet krijgt is simpel:
Code:
select {width: 120px;}
Als je <form> of <select> 'n id of class heeft, kun je die er eventueel nog aan toevoegen.

<center> is ook zo'n tag die al jaren wordt ontraden en in de toekomst niet meer gebruikt kan worden. Bovendien heeft hij allerlei vervelende bijwerkingen en werkt niet altijd goed in alle browsers.
'n Pagina centreren doe je meestal door alles in 'n div te zetten en die div 'n breedte te geven. Daarna kun je hem met margin in het midden zetten:
Code:
div#wrapper {width: 770px; margin: 0 auto;}
Achter margin staan alleen waarden voor top en right, daardoor krijgen bottom en left automatisch dezelfde waarden. Er staat dus eigenlijk 0 auto 0 auto in de volgorde top-right-bottom-left.
auto wil hier zeggen: evenveel. Oftewel: ongeacht de breedte van het venster staat div#wrapper, en dus alles daarbinnen, altijd horizontaal in het midden.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan