acces mogelijk te gebruiken met meer dan 1 gebruiker terzelfdertijd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

aquaonline

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
18 jan 2012
Berichten
4
Beste,
is het mogelijk om Acces te gebruiken met minstens 2 computers tegelijk? - Ik bedoel op hetzelfde moment aan 1 database werken?
grtjs,
patrick
 
Dat is geen probleem, zolang je de rechten van de db goed hebt staan. In ieder geval moet de <Standaardmodus voor Openen> op <Gedeeld> staan, en niet op <Exclusief>. Verder zou ik de optie <Standaardvergrendeling> op <Bewerkte Record> zetten, zodat een gebruiker alleen het record dat hij aan het bewerken is lockt.
Het mooist is als je de db opsplitst in een Backend en een of meer Frontends; in het laatste geval (meerdere frontends) heeft elke gebruiker zijn eigen db waarmij hij/zij koppelt met de backend tabellen. Dan zit je elkaar het minst in de weg.
 
Wat je evt ook kunt doen is een zogenaamde BACK_END database maken en een of meerdere FROND_END databases.
je maakt de database compleet, en maakt er meerdere kopieen van.
Van de kopieen gooi je de tabellen weg en die LINK je weer d.m.v. externe data (koppelen) Er zal daarna voor het icon van de tabel ook ene pijltje komen te staan.
Elke kopie noem je anders bv. DATAB_FE_HANS, DATAB_FE_ILONA, DATAB_FE_henk. Dit werkt perfect enige is als je formulieren aanpast je deze dan opnieuw moet inlezen in de database.

groet
mark
 
dank voor de reacties,
ik werk al 10 jaar met Acces, dit om mijn klantenbestand + orders bij te houden,
maar nu wens ik voor mijn bedrijf, een server te plaatsen met mijn Acces klantenbestand daarop, om zodoende met minstens 2 personen in dat klantenbestand te kunnen werken (gegevens aanvullen, nwe klanten inputten,...) op hetzelfde moment.
De uitleg echter die ik hierboven lees, .... is echter Latijn voor mij. Ik vroeg mij af of er misschien iemand is op wiens diensten ik een beroep kan doen om mijn klantenbestand eens een up-date te geven (lees te herzien), daar ik vaststel dat er bv met een Acces 2007 al veel meer mogelijkheden zijn, dan bv met een Acces 2003, de oorspronkelijke versie waarop ik mij steeds gebaseerd heb.
Uiteraard eventueel mits een vergoeding. Mijn bedrijf is gelegen in Waregem.
Graag enige reactie aub.
grtjs,
patrick
 
mijn email:

Mod edit: het is niet verstandig je emailadres op een openbaar forum te plaatsen. Bovendien wordt er alleen geholpen via het forum en niet via email, tenslotte kan een ieder er wat van leren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Upgraden naar een nieuwere versie zou ik alleen doen als de huidige Office versie om wat voor reden dan ook niet meer voldoet. Net zomin als dat je een nieuwe auto koopt omdat dat buurman dat ook doet, zou ik software vervangen die op zichzelf prima werkt.
Je bent een hoop geld kwijt, en in het geval van de nieuwe office ook nog eens een hoop tijd aan het opnieuw leren van de verschillende pakketten. De netto winst van de hele operatie? Je bent geld kwijt, veel tijd, en je productiviteit is er vermoedelijk nog geen 0,05% op verbeterd. Als hij al niet achteruit is gegaan, omdat je in de oude versie veel sneller en dus beter je werkzaamheden kon uitvoeren. De ICT paradox ten voete uit ;)

Het verschil tussen Access 2003 en 2007 is hoofdzakelijk cosmetisch, met het vervangen van de menu's door linten, al zijn er uiteraard wel een paar verbeteringen te vinden. Of je die nodig hebt, is echter een heel ander verhaal. Ik zou een eventuele conversie ook laten afhangen door de andere applicaties in de Office, zoals Word en Excel waarin dezelfde veranderingen (menu door lint) zijn doorgevoerd.

Zowiezo zou ik met een grote boog om 2007 heenlopen, en, als je dan toch over wilt, overstappen op 2010. Die versie heeft een aantal van de ergernissen van 2007 zo niet opgelost, dan toch in ieder geval aangepast. Ik gebruik 2010 nu zelf al een paar maanden, maar ik kan er nog steeds niet hetzelfde mee (en zeker niet zo snel) als in Office 2003. Maar dat kan ook aan mij liggen natuurlijk :)

Op zich wil ik wel eens naar je db kijken overigens; het maken van een Frontend-Backend is op zich een vrij simpel klusje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan