Access 2007: You do not have exclusive access to the database at this time.

Status
Niet open voor verdere reacties.

BvandenAbeele

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2011
Ik heb op het werk een aantal maanden geleden een database in access 2007 aangemaakt. Normaal gezien krijg ik pas een melding: "You do not have exclusive access to the database at this time. ..." wanneer ik werkelijk in een design van bv een rapport of formulier wil gaan. Sinds een twee-tal weken, krijgt iedereen deze melding van zodra de database door minimum één andere persoon is geopend (en helemaal niet in een design zit).

Kan deze melding uitgezet worden wanneer iemand gewoon de database wil gebruiken en de melding enkel tonen wanneer je werkelijk iets in de design wil veranderen?

Dank u en vriendelijke groeten,
Brigitte

Is er iets veranderd aan de instellingen? Want het lijkt er op alsof iemand iets heeft veranderd aan de <Standaardmodus voor Openen>, of <Databases openen met Recordvergrendeling>. Jullie werken zeker ook niet met een Backend en Frontend constructie?

Instellingen

Bedankt voor de info. Ik denk dat ik inderdaad in die richting moet kijken.

Ik heb zelf geen instellingen aangepast, maar misschien wel iemand anders. Ik heb in bijlage een screen shot toegevoegd van de instellingen op mijn pc. Ik heb ondertussen ook
geprobeerd om Default record locking op no locks te zetten, de database terrug te openen en ook door iemand anders te laten openen en die krijgt terug die melding.

Het is wel zo dat onze server herstart moest worden en ongeveer toen het probleem begonnen is. Kan dat er iets mee te maken hebben?

MVG,
Brigitte

Bijlagen

• Access2007Settings.png
    Access2007Settings.png
    65,7 KB · Weergaven: 66
Het zou kunnen dat er een veranderde instelling is op de map waarin de db staat op het netwerk. Maar als het probleem is ontstaan na het herstarten van de server, dan zou ik daar de oorzaak in zoeken, en niet in de db. Overigens staan je instellingen gewoon goed, dus daar zou ik het ook niet verder in zoeken.
Werk je met 5+ mensen in een Access database, dan is een FE-BE oplossing zeker aan te bevelen. Een simpele manier om die te maken is eigenlijk snel te maken:
1. Maak een kopie van de database en noem die Databasenaam_FE. Hernoem de originele naar Databasenaam_BE (hoeft overigens niet eens, maar maakt het wel duidelijker)
2. Verwijder in de Frontend db alle tabellen.
3. Gebruik de wizard in Externe Gegevens om alle tabellen uit de BE te koppelen. De FE zou nu al gelijk goed moeten werken.
4. Verwijder in de Backend alle formulieren, rapporten etc. In beginsel heb je in de Backend alleen de tabellen nodig.
5. Geef alle medewerkers die met de db werken een eigen kopie van de Front end db.

Je hebt nu een FE-BE oplossing waarmee je veel veiliger kunt werken. In beginsel hebben de gebruikers nu geen last meer van elkaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan