Access rapport formaat weergave bijlage

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paperwhite

Gebruiker
Lid geworden
26 dec 2019
Ik heb een rapport met examenvragen. Bij sommige vragen hoort een afbeelding (bijlage). Deze afbeeldingen worden aan het einde van de vragen middels een rapport-voettekst weergegeven. De afbeeldingen (.bmp, .png, .jpg bestanden) varieren in grootte van 2 x 2 cm tot 18 x 24 cm.
Mijn probleem is dat ik de afbeeldingen op hun ware grootte wil afdrukken. Echter het kader waarin een bijlage in een rapport wordt weergegeven bepaald het formaat waarin de afbeelding wordt weergegeven. De door mij gebruikte instelling is "afbeelding/pictogram", "ingesloten" en "kader niet vullen".
Ik wil dus niet bijna een A4 reserveren om een kleine afbeelding weer te geven, als het past moeten er meerdere afbeeldingen op een pagina kunnen.

Gaarne advies hoe dit aan te pakken
( in een oude versie van Access met OLE was dit dacht ik geen probleem)

Deze afbeeldingen worden aan het einde van de vragen middels een rapport-voettekst weergegeven. De afbeeldingen (.bmp, .png, .jpg bestanden) varieren in grootte van 2 x 2 cm tot 18 x 24 cm.
Kop- en voetteksten in een rapport hebben een vaste afmeting. Als jij een afbeelding wilt laten zien van 18*24 cm, dan is jouw voettekst dus minstens 18 cm hoog bij liggende afbeeldingen, of 24cm bij staande. Logisch dat een plaatje van 282 cm dan met een vergrootglas gezocht moet worden. Die verzuipt daarin. De afbeeldings instellingen hebben daar verder uiteraard geen invloed op. De vraag is natuurlijk: waarom zou je dat zo doen? (dan heb ik het nog even niet over de betwistbare techniek van plaatjes als bijlagen opslaan.) Als je dit in een oudere Access versie wél kon oplossen ben je volgens mij ook al een knappe jongen, want daar kon dat volgens mij ook echt niet. Ik zou zeggen: doe er vooral een voorbeeldje bij. Maar ik ben dus vooral benieuwd naar waarom het in de voettekst moet...

Om met het laatste te beginnen: een examen bestaat uit 20 vragen die precies op een tweezijdig A4-tje passen, soms zit er een afbeelding bij en die wordt dan op de 3e pagina geprint. Maar stel: het is een grote afbeelding, een grafiek die de kandidaat moet kunnen aflezen, dus verkleinen is geen optie, en die vraag komt halverwege de eerste pagina; dan past de afbeelding niet meer op die pagina maar wordt op de 2e pagina weergegeven. Zijn er 2 of 3 vragen die onhandig uitkomen dan ontstaat er wel erg veel witruimte , geen gezicht maar ook zonde van het papier.
De rappoort voettekst biedt de gelegenheid om de gebruikte afbeelding in de detailsectie te verzamelen en daar achter elkaar af te drukken.
Hoe ik dat vroeger deed kan ik mij niet precies herinneren het was wel altijd een heel gedoe (misschien meer handmatig gedaan dan ik mij herinner).

Ik sta open voor suggesties om de afbeeldingen niet als bijlage op te slaan.
voorbeelden van kleine en grote afbeelding togevoegd.

Bijlagen

• grote afbeelding.png
    grote afbeelding.png
    29,4 KB · Weergaven: 32
  • kleine afbeelding.png
    kleine afbeelding.png
    2,8 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Dat laatste is heel simpel: sla het pad naar de afbeeldingen op in een simpel tekstveld. Je zal verbaasd zijn hoeveel kleiner je database ineens wordt :).
Ik snap je opmerking nog niet helemaal;
... soms zit er een afbeelding bij en die wordt dan op de 3e pagina geprint.
Je hebt 20 vragen. Dat snap ik. Sommige vragen hebben een afbeelding (nodig). Ook dát snap ik. Maar je zin snap ik dus niet :). Worden alle afbeeldingen op aparte pagina's (vanaf pagina 3) geprint? Want dát snap ik. Want dan heb je, naast de A4 met de vragen, een aparte pagina met afbeeldingen. Daar zal dan wel een referentie naar de vraag bijzitten, anders snap je vermoedelijk niet gelijk waar die afbeeldingen bij horen. Maar alleen de kleine afbeeldingen bij de vragen, en de grote afbeeldingen apart, wordt lastig. Want dat proef ik er een beetje uit. Dan moet je denk ik gaan denken aan een apart subrapport voor de grote afbeeldingen, en dan heb je weer een veld nodig om in je tabel al aan te geven welke afbeeldingen dat gaan zijn. Want alleen de grote afbeeldingen moeten dan in dat subrapport worden getoond.

Ik hoor wel of ik het nu snap :).

OctaFish, sorry dat ik het blijkbaar niet duidelijk genoeg verwoord heb. Vandaar dat ik in rood in je tekst gereageerd heb. Ik hoop dat het het nu duidelijk is en dat je een suggestie hebt.

Een link naar het bestand wel mee geëxperimenteerd vroeger (moest om in te sluiten .bmp zijn en werd dan ontzettend opgeblazen) maar dat liep ook niet lekker. Het nadeel van de grootte is nu verdwenen en de afbeeldingen zijn sowieso al klein. Alleen als dat het probleem van het afdrukken zou oplossen is het te overwegen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de indruk dat ik het dus wél gesnapt heb :). Linken naar afbeeldingen, of als bijlage in de database maakt niets uit voor het probleem. Dat is m.i. alleen op te lossen door een subrapport. Dat zou ik overigens gewoon in de Detailsectie zetten, niet in de rapportvoettekst. Mag overigens denk ik wel.

Klopt, volgens mij snap je het uitstekend.
In de rapport voettekst gebruik ik een subrapport hiervoor. Als ik het in de detailsectie zou zetten dan krijg ik de afbeelding na elke vraag en niet pas op pagina 3 bij elkaar.
Overigens wel mee geëxperimenteerd maar zonder gewenst resultaat. Bij het subrapport kan je instellen verkleinen en vergroten op ja. Als er dan geen afbeelding is neemt het subrapport maar heel weinig van de pagina in beslag, is er wel een afbeelding dan is meteen het kader in de detailsectie van het subrapport bepalend voor het formaat. Daar kom ik dus niet omheen.

Fijn dat je meedenkt!

Dan is denk ik je subrapport niet goed opgemaakt, want ik ga er dan van uit dat je daarin alle afbeeldingen netjes onder elkaar laat zien. De grootte van het subrapport is dan net zo groot als de detailsectie omdat je het rapport immers beeldvullend gebruikt. Geen afbeeldingen in het subrapport? lijkt mij logisch, omdat je alleen de afbeeldingen zou moeten laten zien :).

Klopt maar dan houd ik dus het probleem dat een kleine afbeelding nog steeds de hele detailsectie van het subrapport gebruikt. Voor het subrapport zelf kan je vergroten/verkleinen ja of nee kiezen maar het "tekstvak" wat je krijgt bij het weergeven van een bijlage biedt die opties niet. Dus het kader in de detailsectie van het subrapport is bepalend voor het formaat. In het subrapport worden de afbeeldingen op basis van de query weergegeven, ik kan daar verder zover ik weet niks aan veranderen.

Wordt het niet eens tijd voor een voorbeeldbestandje? Ik heb geen tijd (lees: geen zin) om zelf een rapport in elkaar te flansen.

Geen probleem maar ik kan geen acces bestand uploaden: geen geldig bestand
Ik heb geen ervaring met het uploaden op dit forum, wat te doen?

Databases kun je niet rechtstreeks uploaden, die moet je eerst zippen.

Bij deze.
Ik veel andere functies en een overdaad aan content verwijderd om het een beetje overzichtelijk te krijgen.
Als je het rapport vragen opent zie je eerst de vragen met daarachter de afbeeldingen, de bedoeling is dat de kleine afbeeldingen niet opgeblazen worden en de groot formaat afbeelding niet te klein. In het subrapport is het kader nu ergens er tussen in.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zal er vandaag naar kijken!

Ik snap niet helemaal waarom je zowel een Lettercode gebruikt voor de antwoorden, als vier selectievakjes. De lettercode is helemaal wildwest, want je kan invullen wat je wil, en de selectievakjes kun je allemaal aanvinken als je wilt. Er zit geen enkel verband tussen de 5 velden. Ik vind het een behoorlijk ongelukkige opzet :).

dat klopt helemaal. De oorsprong ligt ergens 20 jaar geleden toen er behoefte was om zowel met letters als vinkjes te kunnen werken. De database is ondertussen omgebouwd naar een wat logischer gebruik van markeren van het goede antwoord.
Omdat het om het voorbeeld van de afbeeldingen in het rapport ging maakte dat niet uit.

Ik wil de bijlagen liever niet al te lang laten staan, hoe kan ik ze verwijderen?

Via Bericht aanpassen denk ik.

Bestand in post 13 verwijderd op verzoek.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan