Je blijft nogal onzeker over de betaaldatum.... bij elkaar 4 velden, waar je er aan twee ook genoeg hebt. En dan te bedenken dat je niet eens de Betaaldatum opslaat, dus je zou eigenlijk 5 velden nodig hebben!
Maar goed, als je graag datums invult, dan moet dat kunnen
Maar bedenk, dat een ingevulde [DatumBetaald] toch zou moeten betekenen dat een factuur betaald is, en een leeg veld [DatumBetaald] dat er nog niet betaald is. Dus een Ja/Nee veld [Betaald] is volslagen overbodig.... En als je wel een datum invult, maar niet op het selectievakje klikt, is de factuur dan betaald? Of omgekeerd: je klikt op het selectievakje, dus er staat een vinkje, is de factuur dan betaald, ook als er geen datum is ingevuld in de andere datumvelden? En weet je zonder veld [DatumBetaald] wel wanneer een factuur betaald is? Het jeukt bij mij echt aan alle kanten....
Om op de vraag terug te komen: in het scherm Relaties sleep je nu het veld LeverancierNummer uit de tabel Leveranciers naar het veld LeverancierNummer in de tabel Facturen. Zorg dat de optie <Referentiële Integratie afdwingen> geselecteerd is, en klik op OK. Je hebt nu een één-op-veel relatie gelegd tussen de twee tabellen.
In de tabel Leveranciers is het veld [LeverancierNummer] de primaire sleutel. Dit is dus een unieke waarde. Omdat elke leverancier meerdere facturen mag ontvangen, is het in Facturen geen sleutel. Vandaar dus de één-op-veel relatie. Je hoeft dus in de tabel Facturen geen veld [Leveranciers] te hebben, want ook dat is weer dubbelop. Uiteindelijk laat je de Leveranciersgegevens wel zien op je factuur en je formulier, maar je slaat ze dus nooit op in je tabel.
Op je Formulier maak je een keuzelijst met invoervak, waarin je uit de tabel Leveranciers de leverancierscode opzoekt. Deze waarde sla je op in de tabel Facturen. Met de Wizard is het maken van die keuzelijst een peuleschil...