Access werkt sinds deze ochtend niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sanders69

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2018
Krijgen jullie ook nu deze melding: Fout 3048 Kan niet meer databases openen?
Ik heb een MS Access applicatie met extentie: .mdb welke connect met een paar SQL Server databases.
Vanochtend vroeg mee gewerkt en vervolgens deze comprimeren en herstellen wat ik altijd doe nadat ik een tijdje geprogrammeerd heb.
Daarna blijf ik deze meldingen krijgen.
Ik heb ook de code gecompileerd en vind geen fouten.

'Access werkt niet meer' of deze ene database werkt niet meer? Je vraagt maakt dat niet duidelijk. Het lijkt er op alsof je SQL server even uit de lucht is.

Nee krijg de raarste meldingen nu.Bekijk bijlage 362682
Eerst connecten de programma met SQL Server en rond 29% stopte ie ermee.
Vervolgens koos ik voor F5 en kreeg ik de printscreen te zien.

Nee krijg de raarste meldingen nu.Bekijk bijlage 362682
Eerst connecten de programma met SQL Server en rond 29% stopte ie ermee.
Vervolgens koos ik voor F5 en kreeg ik de printscreen te zien.
Ik begrijp echt niet waar dit opeens aan ligt.

Twee pogingen om de bijlage mee te sturen, beiden werken niet. Waarschijnlijk heb je je berichtje twee keer gepost. Hoe dan ook: bijlagen toevoegen kan alleen via de knop <Ga geavanceerd>.

Ja heel vaag, als ik de applicatie opstart dan schiet het na aantal tabellen linken uit de programma. Vervolgens kan ik het in Ontwerp modus weer het linken opnieuw doen en dan loopt alles vast. Daarna Access afgesloten maar het vergrendelbestandje van Access blijft zichtbaar. Lijkt alsof access applicatie nog openstaat terwijl ik het hebt afgesloten. Nu ga ik die oplossing van Cor nalopen

Ik heb eea op verschillende werkstations doorgelopen en misschien ligt het aan de connectiemethode
Als ik mijn code run, ik heb even een voorbeeld van mijn code geschreven:
Code:
Dim tdfLinked As TableDef

strServerName = "DUMMIE_SERVERNAME"
strSQLDatabaseName = "DUMMIE_DB"
strSQLUsername = "DUMMIE_USR"
strSQLPassword = "DUMMIE_PW"

strConnectString = "ODBC;Driver={SQL Server};SERVER=" & strServerName & _
                        ";DATABASE=" & strSQLDatabaseName & _
                        ";UID=" & strSQLUsername & _
                        ";PWD=" & strSQLPassword

strTabel(1)="Table1"
strTabel(2)="Table2"

For i = 1 To 2
    Set tdfLinked = CurrentDb.CreateTableDef(strTabel(i))
    tdfLinked.Connect = strConnectString
    tdfLinked.SourceTableName = strTabel(i)
next i
Na 40 tabellen gelinkt te hebben loopt MS Access vast en krijg ik foutmelding: 3048 "Kan niet meer databases openen"
Wanneer ik de applicatie afsluit dan blijft Lock file: .ldb of .laccdb staan terwijl ik de applicatie heb afgesloten.
Ik heb dit probleem sinds vanochtend om 7 uur en ik kan dit oplossen.
Ik heb een laptop waar Office 365 32 bits en een desktop waar Office 365 64 bits op draait en beide leveren deze problemen.
Ik heb wel een wat kleinere MS Access applicatie die een paar tabellen koppelt en deze gaat goed bij opstarten en krijg gewoon gegevens van de SQL server database te zien.
Sluit ik deze af en start ik deze opnieuw op dan krijg ik gelijk de foutmelding: 3048 "Kan niet meer databases openen"
Hopelijk heeft iemand dit ook meegemaakt en ben nu al 6 uur een naald in een hooiberg aan het zoeken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie dat je steeds nieuwe tabellen aanmaakt, maar nergens dat je de bestaande weggooit. Misschien moet je de db eerst opschonen?

Hoi AccessGuru,

Dit is globaal de code maar idd ik verwijder altijd vooraf de bestaande link.
Deze code werkt al 15 jaar en sinds vandaag levert het opeens problemen op.
Dan kan het niet liggen aan de code maar dan is er iets anders aan de hand.
Vage is dat de lock bestand na het afsluiten actief blijft terwijl ik correct afsluit.
Ik heb het met een applicatie gedaan waar ik een paar tabellen connect en dat gaat goed. Sluit ik deze applicatie af dan blijft de lock bestand bestaan, open ik dan weer dat kleine applicatie dan loopt het vast terwijl het eerst zonder problemen activeerde.
Start ik de laptop opnieuw op en activeer ik dan de kleine applicatie dan werkt het weer echter bij afsluiten, blijft lock bestand actief en kan ik daarna niet meer de kleine applicatie starten.
Kortom misschien moet ik de tabellen koppelen met een andere code bijv Ado ofzo.

Dankje route99, ik heb gisteren tot laat idd dit geconstateerd en ik ben er helemaal kapot van want geen ene MS access applicatie van mij waarbij ik een connectie met SQL Server maak werkt niet meer. Ik heb alles in DAO geprogrammeerd en het lijkt erop dat ADO deze problemen niet geeft. Of ik moet wachten tot een nieuwe update van MS komt of ik moet alles ombouwen naar ADO. Met ADO weet ik niet eens hoe je tabellen via een connectionstring kan linken en kan ik mijn huidige recordset functies één op één gebruiken of moet ik alles omschrijven naar ADO recordset dan kost mij dat zeker twee weken kloppen. Ik heb hier ook rondgekeken en kon niets bruikbaars vinden tabellen via een connectionstring te linken.
Ik hoor graag wat het beste te doen, moet ik met ADO alle recordset functies aanpassen of kan ik de huidige recordset functies die ik met DAO gebruik hanteren?
Als iemand een pagina weet waar je tabellen via een connectionstring kan linken zoals bij DOA via de Set tdfLinked = CurrentDb.CreateTableDef(strTabel(i)) dan hoor ik dat graag.
Het feit dat zoiets kan omvallen maakt het heel kwetsbaar en ik vraag me af hoe snel MS hier een antwoord op heeft.

En dit al geprobeerd?
‎Feb 03 2022 10:30 AM
@StuBux Make the location of the database a 'Trusted Location' in the trust center. Microsoft just released a patch that caused this issue.

You can also somewhat automate it by creating a .reg script or using group policy. The settings you need are:
[HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Microsoft\Office\16.0\Access\Security\Trusted Locations\DBLocation]
"Path"="C:\\DBFolder"
"AllowSubfolders"=dword:00000001
"Description"="Local DB Folder"
"Date"="2/2/2022 7:44 PM"

Prior to this patch, files in the Users\username\AppData folder were allowed but now they are being treated differently. It may be true for other locations as well.

Hoi AccessGuru,

Ik moet nu tijd welke ik gisteren ben verloren door het uitzoeken nu inhalen.
Ik hoop einde middag weer op mijn programmeurstoel plaats te nemen en deze oplossing uit te proberen.
Iig wil ik je erg bedanken dat je mij hierin helpt.
Even een ander vraagje, werkt de eigenschappen recordset van DOA hetzelfde als bij ADO?

Bij DOA kan je de aantal records opvragen dmv lngMax = rs.recordcount, weet jij het aantal bij ADO?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan