Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

repsak

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2013
Hallo,

Als leerkracht en ICT begeleider op een school voor speciaal onderwijs heb ik behoefte aan een adaptief leerprogramma voor mijn kinderen. Het nieuwe leren (gepersonaliseerd) wordt geheel toegesneden op het individuele leerling, met behulp van technische hulpmiddelen. Met de computer of IPad wil ik de kinderen zonder tussenkomst van mij (althans zo weinig mogelijk) zelf de nieuwe stof tot zich te laten nemen op hun eigen niveau. Waarna door toetsing zij in een volgende level komen.(Volgend instructieniveau)
Mijn gedachten gaan uit naar een Access programma met een frontend en een backend. De eerste vraag is:Kan ik verschillende backends koppelen aan 1 frontend. Dus verschillende modulen met data's (instructiefilms, opdrachten, toetsen e.d.) die dezelfde bewerkingen ondergaan in het frontend, zodat later ook andere modules toegevoegd kunnen worden.
Het mooiste zou zijn dat ik in de tabellen de data zou kunnen toevoegen, wijzigen en verwijderen.
Zijn er ook mogelijkheden via de IPAD?

Eerst maar een tegenvraag: waarom zou je deze opzet willen? Heb je zo veel data dat je met één backend niet uit de voeten kan? In dat geval vermoed ik dat je alle data zoals foto's en filmpjes in de db zelf op wil slaan, en dat raad ik je dan maar gelijk ten zeerste (juist vanwege bestandsproblemen) af.

Fijn dat je zo snel reageert. Het enige argument om modules met data als backends te gebruiken is, dat de modules gemakkelijk gekoppeld en verwijdert kunnen worden. Zo kan ook een module van een leerkracht onder zijn beheer blijven.
Inderdaad denk ik aan filmpjes en andere data in de backend en dus op de server. Ik heb te weinig verstand van computersystemen en eventueel bouwen van een webbase programma of data in de cloud.
De filmpjes in Youtube is voor mij (nog) geen oplossing, aangezien ik in eerste instantie de rechten van de instructiefilms binnen onze eigen organisatie (Kentalis) wil houden.
Welke weg zou ik het beste kunnen bewandelen.

Inderdaad denk ik aan filmpjes en andere data in de backend en dus op de server. Ik heb te weinig verstand van computersystemen en eventueel bouwen van een webbase programma of data in de cloud.
Dat is ook niet de weg die ik zou voorstellen of bewandelen. Ik zou eerder de bestanden gewoon (al dan niet lokaal of op het netwerk) laten staan, en in de db alleen verwijzingen naar de bestanden opnemen. Het openen/afspelen van die bestanden doe je dan vanaf de formulieren. In het gebruik merk je dus geen verschil met bestanden die in de db zitten, anders dan dat het onderhoud en de grootte van de db veel beter te beheersen zijn.
Wat betreft beheer door de betreffende leerkracht: dat is een kwestie van de juiste rechtenstructuur inrichten, zodat een docent alleen die zaken ziet die voor hem/haar van belang zijn. Maar ook hier geldt dat het beheer vele malen makkelijker is als je alles in één backend houdt. Al hoeft dat dus niet, om je vraag te beantwoorden. Je kunt je koppelingen uit net zo veel databases halen als je wilt. Zelf zou ik daar dus nooit voor kiezen. Tenzij het écht niet anders kan.

Je geeft duidelijk uitleg. Het is mij duidelijk dat het beste, via formulieren, om in de backend verwijzingen (linken) te maken naar filmpjes, websites enz.
Hoe kan een leerling dan via de IPad (keuze van onze Kentalis organisatie om deze breed op de scholen in te zetten) bij deze linken komen. Kan Access ook op een IPad of kan ik een vergelijkbare databaseprogramma op de IPad gebruiken?

Access op een iPad? Daar zit iedereen op te wachten.... Dat gaat voorlopig ook niet gebeuren, is mijn schatting. Al was het maar omdat Microsof eerst maar eens moet zien dat ze een versie op hun eigen tablet zien te krijgen. En als die er is, zullen ze echt niet staan te popelen om hun USP (Access op een tablet) zomaar weg te gooien ten faveure van de Grote Vijand Appel. Nee, dat kun je echt vergeten. Sowieso bestaan er niet echt relatieve databases voor een iPad. FileMaker Pro (een prima alternatief voor Access) heeft een 'kaartenbak' database die Bento heet, en die best leuk werkt. Maar het is geen relationele database. Tabletten zijn daar ook nooit voor bedoeld natuurlijk. Voor dat soort werk heb je een gewone laptop, die veel meer kan.
Dus als je iets wilt maken dat geschikt is voor een iPad, dan is dit het moment om rechtsomkeert te maken :).

Dank je voor je informatie. Is het wel mogelijk om via een website op internet (dus ook via de IPad) iets in Access te doen?
Of een andere mogelijkheid met een wifi verbinding, van de IPad naar onze school server?

iPad en Access is op dit moment absoluut niet mogelijk. iPad sowieso niet, en een Samsung wellicht nog wel, omdat het besturingssysteem daarvan meer toelaat. Access in een webdatabase kan op dit moment ook alleen als je een SharePoint server gebruikt, en een SharePoint website er achter hangt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan