Acer 6530g dubbele diode gekookt (MB.AUQ06.001)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Willem19

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2011
Goede dag,

er is een bubbelde diode van mijn moederbord gekookt en nu kan ik de waarde en zijn nummer niet meer zien.
heeft iemand KZ3 moederbord (MB.AUQ06.001) of het schema en even kijken wat er op staat.
(zie bijlagen)

MB.AUQ06.001.JPG

Dat heb ik al geprobeerd, de importeur heeft kan me wel een nieuw moederbord verkopen.
voor € 230, ex btw maar kan mij niet vertellen wat de waarde van de diode is.
dat was net even te moeilijk.
en dan kan ik natuurlijk wel de schema's bestelen maar dat vind ik een beetje zonde van het geld.
als je er van uit mag gaan dat die diode nog geen € 0,15 kost
en dat ik denk die schema's nooit meer nodig te hebben

Respect dat je zelf gaat solderen, maar het is het proberen waard. Waarschijnlijk weet dat knerpje van de importeur niet eens wat een diode is.

Hallo

Betrokken motherboard ken ik niet , maar het zou me zeer sterk verwonderen dat daar vermogen schottky dioden zouden zitten.

Het lijkt mij eerder een vermogen mosfet te zijn , wat veel logischer zou zijn , mits deze op deze lokatie eerder ... of in het laadcircuit lion batt zit of het on/off circuit motherboard.

Jammer genoeg is uw foto van veel te ver af genomen , en kan ik hier dus niet op terugvallen.

Je vermeld ook niet wat er defekt is aan dit motherboard , en hoe deze defekt is gegaan.

Mocht dit desondanks toch een diode zijn , kun je deze toch snel controleren d.m.v. multimeter.

Je kunt deze dan ook mits een beetje kunst en vliegwerk vervangen door een gewone vermogen schottky diode.

Of eentje recupereren van een sloopmotherboard.

Importeur en hersteldiensten zijn niet happig om vervangonderdelen te leveren .

Een schema van een laptop motherboard zul je zelden , ik zou zelfs durven zeggen nooit via officiele weg aan geraken.

Peter

hallo peter
het is inderdaad het oplaad gedeelte en de diode reguleert de spanning van de lader naar de batterij (19v 3,8A) daarom is de schade beperkt tot deze eene diode

ja en het door meten is een probleem, de helft is van de oude diode is letterlijk verdampt

Hallo

Kun je eens een duidelijke foto posten van het defekte onderdeel op het motherboard. (ook eentje van ietsje meer afstand om een overzicht te hebben)

Werkt deze laptop anders nog korrekt op de netadaptor ??(op het nu niet meer opladen v/d lion accu na uiteraard)

Een diode of zelfs meerdere kan nooit het opladen van een lion battery regelen.

Daarom zoals reeds eerder vermeld , gok ik er op , dat dit een vermogen mosfet betreft.

Ik vermoed (vrees) dat er hier meer schade is dan dat je zelf vermoed (vermeld).

Peter

hallo peter

ik ben onder weg maar ik kan morgen ochtend foto,s sturen
hij laat niet meer op,
hij lijkt inderdaad op een mosfet maar hij heeft maar 2 potjes

Hallo

Deze heeft wel 3 aansluitingen hoor.

De middelste (korte) , is intern doorverbonden met de metalen casing waarmee deze op de printplaat is vastgesoldeert.

DE HAMVRAAG is ... werkt deze laptop nog op aangesloten netadaptor.

Bijkomend te controleren ... zijn er eventueel defekte "onboard" s.m.d. zekeringen (meestal aangeduid al P.F.).

Peter

hallo peter

in de netspanning doet hij niets niet opladen en niet opstarten.
als ik een spanning zet op de batterij doet i het wel

ik heb er 2 foto,s van de voor en de achterkant van de print

Bijlagen

• 18062011042.jpg
    18062011042.jpg
    101,2 KB · Weergaven: 145
  • 18062011035.jpg
    18062011035.jpg
    103,3 KB · Weergaven: 141
Hallo

Op foto 18062011035.jpg is de "verdwenen" component te zien.

Links van deze zit er een visueel identiek exemplaar.

Jammer genoeg heb je geen foto van ietsje dichterbij genomen , en kan ik de printplaat opdrukken niet duidelijk genoeg lezen.

Er is wel te zien , dat de printplaat rondom het ontplofte "iets" beduidend warm is geworden.

Wat is de opdruk op de "diode/mosfet???" links van het beschadigde exemplaar ???

Indien je geluk hebt , zijn deze identiek aan elkaar , en kun je hier uit afleiden wat het was.

Peter

Hallo peter

de op van de diode/mosfe links is 44350H 821556
op de foto hier boven is het wat duidelijker te zien
hij moet inderdaad heel heet zijn geweest voor een zeer korte tijd want er zijn zelfs stukjes koper van de print verdwenen

Hallo

De laatste foto is heel wat duidelijker , ik kan wel de printbanen niet volgen , maar is nu niet belangrijk.

Dit kun je uiteraard ook zelf doen.

Beginnende links op de foto , net onder de batterijaansluiting

PF 2 is een onboard s.m.d. zekering (voor het batt. laadcircuit ???) en ... mits er een 2 aanwezig is , is dus ook een 1 , deze zal vermoedelijk het ganse motherboard beveiligen.

Controleer deze op continuiteit.

PR 90 , PR96 en PR97 zijn de kleine s.m.d. weerstandjes. (indien deze laagohmig zijn , deze controleren) , vermoedelijk zijn deze pull-up of pull-down weerstanden en zijn ze nog o.k.

PD 14 is een diode. (controleren met multimeter)

Hier is een verkoper die dit motherboard aanbied.

http://cgi.benl.ebay.be/Original-Ac...4?pt=Notebook_Komponenten&hash=item53e7cd1856

Deze heeft ook duidelijke foto's gepost , waarop je kunt in/uitzoomen.

Jammer genoeg zijn deze componenten op zijn foto's ook onleesbaar.

Met de nrs die je vermeld , is niets nuttigs terug te vinden.(zijn zo goed als zeker amerikaans o.i.d. en zeker geen europese nummering)

Peter

Laatst bewerkt:
hallo peter,
hartelijk dank voor je hulp,
ik vond het zeer prettig om er eens over te spreken met iemand die er verstand van heeft.
ik heb deze morgen een zelfde laptop binnen gekregen om een virus te verwijderen dus deze schroef ik open om te kijken en te meten.

ik zal u laten weten hoe het is af gelopen

Willem

Hallo

Profiteer er dan meteen van om duidelijke foto's te nemen van het geschroeide gedeelte.

Liefst een foto te veel , dan net eentje te weinig. (of filmen i.p.v. foto ??)

Dan kun je deze later gebruiken om verder fout te zoeken op/in de defekte laptop.

Misschien zelfs enkele metingen verrichten d.m.v. multimeter en deze noteren.

Indien je hulp nodig hebt of vragen ... (en ik weet de antwoorden :o) laat ze uiteraard maar komen.

Liefst 1 domme vraag te veel , dan net 1 te weinig en eventueel stommiteiten doen.

Greetz

Peter

Een vraagje aan Willem19: Is het probleem ondertussen opgelost? Ik zit hier namelijk met compleet dezelfde laptop Acer Aspire 6530g, en ook deze wil niet meer opladen en opstarten wanneer die op het stroomnet is aangesloten. Nu heb ik het geluk dat ik een vriendin heb met een gelijkaardige laptop en zij mijn batterij kon opladen, want gewoon vanaf de batterij wil de laptop hier nog wel opstarten dus ik neem het logische besluit dat bij mij waarschijnlijk ook die diode is doorgebrand. Als u er dus in geslaagd zou zijn de laptop te maken dan kon u mij eventueel tips geven hoe het moet gemaakt worden (ik heb voldoende kennis om de laptop open te maken en zaken te solderen).

Alvast erg bedankt!

Edit:net weer even opengeschroefd... en ja hoor, hier ook de diode, maar nog wel leesbaar; dit is wat ik er van maak: f1j34A0 fddaz 8878

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan