Acer aspire one laptopje problemen met XP erop zetten, hulp nodig als even kan:)

Status
Niet open voor verdere reacties.

morthill

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2008
Berichten
56
Hallo ,
Ik heb een acer aspire one laptopje.
Zoon klein ding is dat zonder cd speler. Maar als ik hem opstart start ie niet door, krijg ik blauw beeld.
Maar dat gaan zo snel dat ik niet eens kan lezen hoe en wat. Heb geprobeerd of ik in veilige modes kan opstarten.
Lukt ook niet, staat niet veel bijzonders op dus dacht zeg ik even een XP op een stick. Bios ingesteld maar hij pakt hem niet.
Ik kan ook geen commando's invoeren, want dat pakt ie ook niet, (opdracht pormp).
Mijn vraag is dus, wat moet ik op een stick zetten dat ie hem wel boot?

Groeten Rens.
 
Druk tijdens het opstarten op F10 (zie boekje), daarmee kom je in de recovery console als het goed is en kun je alles weer terug zetten zoals het was af fabriek.

Je bent wel alles kwijt.
 
Voor het booten vanaf USB dien je een speciale bootable usb stick te hebben. Als je USB daar niet op is ingesteld is het niet gek dat ie niet gepakt word. Als je even op google zoekt naar bootable USB vind je genoeg informatie om een bootable stick te maken.

mvg
Corstian
 
Druk tijdens het opstarten op F10 (zie boekje), daarmee kom je in de recovery console als het goed is en kun je alles weer terug zetten zoals het was af fabriek.

Je bent wel alles kwijt.

Nee, dat klopt niet.
Er staat wel in van ga terug naar instellingen voor heen toen die nog werkte. Maar dat werkt ook niet.
Misschien is het dan toch wel hardware, maar ik ga eens kijken voor een boot usb.
Als er nog andere tip's zijn graag.:thumb:
 
Wat je kunt doen is ná het BIOS scherm herhaaldelijk op F8 drukken totdat je het opstartkeuzemenu van XP krijgt. Dat scherm moet je al gehad hebben, want blijkbaar heb je daar "Laatst bekende juiste configuratie (recente instellingen die werkten)" al geprobeerd.
Maak de keuze "Automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen" (=de optie boven "Windows normaal starten" in de bijlage) en druk op Enter.
Daarna moet je nog een keuze maken, (namelijk welke XP je wilt starten). Druk daar gewoon op Enter want je hebt maar 1x XP op je laptop.
Kijk of je daarna wél een foutmelding in beeld krijgt die je hier op het forum kunt citeren.

Succes,

Tijs.
 

Bijlagen

  • xp_opstartscherm.JPG
    xp_opstartscherm.JPG
    33,6 KB · Weergaven: 93
Laatst bewerkt:
Wat je kunt doen is ná het BIOS scherm herhaaldelijk op F8 drukken totdat je het opstartkeuzemenu van XP krijgt. Dat scherm moet je al gehad hebben, want blijkbaar heb je daar "Laatst bekende juiste configuratie (recente instellingen die werkten)" al geprobeerd.
Maak de keuze "Automatisch opnieuw opstarten bij systeemcrash uitschakelen" (=de optie boven "Windows normaal starten" in de bijlage) en druk op Enter.
Daarna moet je nog een keuze maken, (namelijk welke XP je wilt starten). Druk daar gewoon op Enter want je hebt maar 1x XP op je laptop.
Kijk of je daarna wél een foutmelding in beeld krijgt die je hier op het forum kunt citeren.

Succes,

Tijs.

bedankt voor de tip, maar nee dat staat er niet tussen, kan alleen kiezen voor; Van boven naar beneden.
Safe Mode
Safe Mode with Networking
Safe Mode with command prompt.

Last known good configuration (your most recent settings that worked)

Start windows normally,
En niks werkt.:eek:

Groeten Rens,
 
Ik ben zo iets tegen gekomen , is 22 dagen oud.Is om reparatie te doen.
Zoek dan op: XP USB Edition

En er staat er eentje van 366 dagen oud en is om xp te installeren van usb
 
Ik ben zo iets tegen gekomen , is 22 dagen oud.Is om reparatie te doen.
Zoek dan op: XP USB Edition

En er staat er eentje van 366 dagen oud en is om xp te installeren van usb

http://www.placebeau.nl/article/438/Windows_XP_usb_editie.html
Helaas verwijderd, heeft iemand nog zoon bestand , waar ik het kan downloaden, heb deze tut gevolgd, om zoon boot usb te maken.
Maar die gast die doet dingen, dan heb je een PEbuilder , en een XP op je usb??? dn boot ie hem toch niet?

Groeten Rens,
 
Ik heb zelf slechte ervaringen met het installeren van XP vanaf Memory-stick, maar als er helemaal geen opties meer zijn, dan kan je dat alsnog proberen. Natuurlijk moet je dan wel de juiste versie van XP beschikbaar hebben op CD.
Handleidingen die ik ken over het draaien van de installatie-cd vanaf memory-stick (zijn vrij technisch, dus begin er niet aan zónder hulp van iemand die begrijpt wat er in de instructies staat en wat de gevolgen zijn):
link1
link2
link3
link4
link5

Dat verhaal van XP USB Edition lijkt mij het draaien van XP vanaf memory-stick, dus niet het installeren of repareren van XP vanaf memory-stick. Draaien van XP vanaf memory-stick lijkt me geen slimme oplossing voor de lange termijn, uitsluitend om wat te repareren op de harde schijf.

Verder is natuurlijk de vraag wat er in de handleiding van de Aspire One staat over hoe XP te herstellen danwel opnieuw te installeren. Mocht hierbij het risico bestaan dat je je gebruikersbestanden kwijtraakt, maak dan een USB-stick met Mini Windows XP van Hiren's Boot CD, en stel je gebruikersbestanden veilig op een extra aangesloten memory-stick. Natuurlijk kun je ook de harddisk uitbouwen en inbouwen op een andere computer en aldaar de gebruikersbestanden gaan veiligstellen voordat je XP etc. er opnieuw op zet. Staat allemaal beschreven in deze discussiedraad, posting #5.

Een hele exercitie waarbij Hiren's en zo'n XP installatie memory-stick wordt gebruikt om XP te herstellen staat hier. Je snapt daarna hoogstwaarschijnlijk ook meteen waarom ik in de eerste paragraaf meld niet graag met XP installatie USB-sticks te werken...

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@John Goofer: Dat is heel leuk en aardig, maar bij die opzet wordt XP gedraaid vanaf memory-stick ipv. de harde schijf. Het gaat dus niet over het (her-)installeren van XP vanaf memory-stick. Het zou pas zin hebben als je er ook bij vermeld hoe de XP (herstel-)installatie voor de XP op de harde schijf te starten vanaf zo'n bartpe usb-stick...
Natuurlijk kun je bartpe gebruiken om reparaties te doen. Dat kan ook met Hiren's boot cd waar ik het over had. De topic-starter mag wat mij betreft kiezen wat het beste werkt.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Hoi !

Mij is volmaakt onduidelijk wat er tegen is om XP of om het even welk OS vanaf 'n goed geprerareerde USB-stick te repareren/installeren !

Waarom wordt daar hier zo moeilijk over gedaan ?

Bij 'n PC/laptop van pakweg de laatste 2 jaar gaat het zelfs beter en sneller dan van CD/DVD; zelf installeer ik bijv. Win 7 bijna zonder uitzondering vanaf 'n USB-stick in 'n kwartiertje !

Bovendien: er komen steeds meer netbooks zonder CD/DVD-speler op de markt, en als ik mezelf PC-reparateur noem wil ik hieraan ook kunnen werken !

Collega's: wen er maar vast aan, want met 'n extern CD-spelertje blijft het behelpen !

Greetz,

Harry.
 
@Harry Snor: Jouw link had ik ook al bij mijn lijstje staan (bij mij heet die link2). De postings hebben elkaar gekruist.

Ik ben het met je eens dat een hoop adviezen hier in de discussiedraad gaan over het opstarten van XP vanaf memory-stick, maar niet het starten van de XP installatie vanaf memory-stick.

Persoonlijk heb ik daar slechte ervaringen mee, maar de topic-starter kan het gaan proberen, natuurlijk.

Tijs.
 
Hoi !

Nogmaals: dat je slechte ervaringen hebt is mogelijk ook omdat je het te weinig doet !

Maar het is m.i. echt 'n subjectieve ervaring.

@TS: laat je hierdoor niet afschrikken.

Greetz,

Harry.
 
@John Goofer: Dat is heel leuk en aardig, maar bij die opzet wordt XP gedraaid vanaf memory-stick ipv. de harde schijf. Het gaat dus niet over het (her-)installeren van XP vanaf memory-stick. Het zou pas zin hebben als je er ook bij vermeld hoe de XP (herstel-)installatie voor de XP op de harde schijf te starten vanaf zo'n bartpe usb-stick...
Natuurlijk kun je bartpe gebruiken om reparaties te doen. Dat kan ook met Hiren's boot cd waar ik het over had. De topic-starter mag wat mij betreft kiezen wat het beste werkt.

Tijs.


Je hebt gelijk, foutje van mij.
Sorry voor het misverstand wat ik veroorzaak.
 
Hoi !

Als je de instructie's uit de volgende link gebruikt, kun je XP opstarten van je USB-stick en naar keuze je installatie repareren of opnieuw installeren: http://www.eeeguides.com/2007/11/installing-windows-xp-from-usb-thumb.html

Werkt 100 % ook op 'n Aspire-notebook (eigen ervaring, meerdere malen toegepast!).

Greetz,

Harry.

Die 3 bestandjes die je nodig hebt kun je daar niet downloaden (niet meer, staat alleen een tekst in .ru , en daar wil je niet heen)
 
Ik ben nu bezig de instructies te volgen uit mijn/Harry's link.
De download-links werken grotendeels niet (meer):
Voor Bootsect.zip en Usb_prep8.zip, download die via deze link
Voor PeToUSB_3.0.zip, download via deze link

De instructie praat over het formatteren van de C: schijf. De instructie is dus niet geschikt voor het repareren van XP.
Het is daarmee dus van belang dat vóórdat de instructies gevolgd worden eerst de relevante gebruikersdata veilig worden gesteld. Dat kan (bijv.) via BartPE of een Hiren's Boot CD (optie Mini Windows XP), i.c.m. een extra memory-stick waar de data op gezet gaan worden.
Stel (minstens) de C:\Documents and Settings\<gebruikersna(a)m(en)> map(pen) veilig in zijn geheel.

Ik zal (wellicht straks) nog extra informatie geven, als het lukt om een herstelinstallatie te doen ipv. een herinstallatie.

Hopelijk komt uit bovenstaande nogmaals naar voren waarom ik het (her-/herstel)installeren van XP vanaf memory-stick een hachelijke onderneming vind...

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan