Actieve pictogrammen uit system tray

Status
Niet open voor verdere reacties.

Witchy

Gebruiker
Lid geworden
13 jul 2001
Berichten
449
Sinds een paar dagen ben ik vrijwel alle pictogrammen uit het system tray kwijt. Als ik zoek bij 'eigenschappen' en 'aanpassen' zijn bijna alle programma's niet-actief, terwijl ze mee opstarten met Windows en op de achtergrond zouden moeten draaien (Microsoft AntiSpyware bijv.). Wel heb ik nog NAV, ZA en Google desktop search. Als ik systeem herstel doe (en ik maak nu meerdere herstelpunten per dag) en dan opstart, heb ik opeens alle actieve programma's weer terug.

Weet iemand een oplossing? Nu weet ik niet eens of Microsoft AS wel meedraait, en WinPatrol bijv.
Witchy.
 
Wat bedoel je met 'eigenschappen' en 'aanpassen'? Bij de eigenschappen waarvan kijk je? Als je ctrl-alt-del doet, staan die opstartitems dan niet in de lijst met processen? Is het niet per ongeluk zo dat de icoontjes alleen maar verborgen worden? Om dat te controleren, kun je op het dubbele pijltje drukken, direct links naast je system tray.

Arthur
 
Heb je soms aangevinkt "Niet-actieve pictogrammen opruimen?" Te vinden middels rechtsklik op de onderste taakbalk/Eigenschappen en dan onderaan kijken.
 
Bij eigenschappen en aanpassen bedoel ik die van de taakbalk, als je rechts klikt. Ik heb de niet-actieve pictogrammen opruimen aangevinkt maar het maakt geen verschil als je dat uitzet. Het pijltje waarop je kunt klikken is nl. ook weg. Als je dan bij aanpassen kijkt, kun je immers de instelling veranderen, altijd weergeven of verbergen bij niet-actief. Hoe ik dat ook instel, dat verandert niet. Wel kan ik zien bij taakbeheer dat alle programma's die in de systray horen, actief zijn. Ze verbergen gewoon hun pictogram. Opnieuw aanvinken van de keuze hun pictogram te laten zien in de systray verandert niets.
Inmiddels heb ik via techspot.com een programmaatje gevonden, startright, dat je op te starten programma's netjes één voor één laat afwerken zodat ze niet met elkaar in conflict komen tijdens het opstarten. Je kunt dan ook nog de startvolgorde zelf bepalen. Nu heb ik al mijn pictogrammen weer terug maar de pijl van de systray blijft weg, zodat ik nou daar een hele lange systray heb. Jammer. Ergens zit er dus iets fout, maar waar?
 
Dit weet ik niet helemaal zeker, maar is het niet zo dat niet-actieve pictorgrammen pas na een tijdje verborgen worden? Ik vermoed dat Windows enige tijd nodig heeft voor het kan concluderen dat een pictogram niet actief is. Als ik het wel heb, moet je het pictogram daarvoor een tijdje niet aangeklikt hebben.
 
Hi Arthur,
het was zo dat ik zomaar willekeurig een paar pictogrammen te zien kreeg: Norton AV en ZoneAlarm wel, en dan was het afwachten wat de computer deed! Meestal niet meer dan vier pictogrammen en dat gebeurde geheel willekeurig. Maar dan kun je zo niet zien wat er op de achtergrond draait en wat erger is, je kunt het ook niet even gauw aanklikken om iets te doen. Als je dan rechtsklikt en zoekt naar je pictogrammen geeft windows een hele lijst van niet-actieve pictogrammen van wel-actieve programma's, dus daar klopt niets van. Nu heb ik dankzij StartRight wel de pictogrammen terug maar ik kan niet op de pijl klikken om de niet-actieve pictogrammen te zien, die gewoonlijk links van de pijl op de taakbalk staan. Die pijl is en blijft weg.
 
Hoi,


Misschien helpt het om even 'met een schone lei' opnieuw te beginnen wat de systeemvakicoontjes betreft. Dat doe je als volgt (op XP):


1. Open de register-editor (start > uitvoeren > intypen regedit > ok).

Navigeer naar:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\TrayNotify

Verwijder bij die sleutel de volgende twee waarden:
IconStreams
PastIconsStream

Sluit de register-editor af.

2. Open taakbeheer (Ctrl+Alt+Del) en kies het tabblad Processen.
Selecteer explorer.exe en beëindig dat proces. (Je icoontjes, taakbalk enzo verdwijnen nu. Dat is ook de bedoeling.)

3. Open Taakbeheer opnieuw. Kies Bestand > Nieuwe taak.
Type in: explorer.exe en klik OK.
(De icoontjes enzo komen weer terug.)

4. Rechtsklik op de startknop, kies Eigenschappen, tabblad Taakbalk, Aanpassen.

Je moet nu even opnieuw instellen welke icoontjes je wel en niet wilt verbergen.


Laat me weten of het dan weer naar behoren werkt. Zo nee, dan weet ik nog wel iets anders. :)
 
Hoi Buffy,

ik heb sinds vanmorgen op miraculeuze wijze weer het pijltje terug op de taakbalk, rechts staan 7 pictogrammen en onder het pijltje de rest van de actieve pictogrammen. Vraag me niet hoe het komt, ik heb geen flauw idee. Ik start overigens nog steeds op via StartRight. Dus op dit moment zal ik maar even niets doen? Wat denk jij?

Ik vraag me af of dit kan door gebruik van Crapcleaner en Easy Cleaner. Ik kan nl. ook niet meer bij Help en Ondersteuning en heb dus geen probleemoplossing meer. Ook was de driver van mijn toetsenbord (mHotkey.exe) verdwenen uit windows maar dat heb ik opnieuw kunnen installeren. Of doet een antispyware programma zoiets?
 
Ik heb je oplossing trouwens gekopieerd en in Mijn Documenten gezet, zodat ik dat op ieder moment kan uitvoeren. Nog wel bedankt!
 
Geplaatst door Witchy
Hoi Buffy,

ik heb sinds vanmorgen op miraculeuze wijze weer het pijltje terug op de taakbalk, rechts staan 7 pictogrammen en onder het pijltje de rest van de actieve pictogrammen. Vraag me niet hoe het komt, ik heb geen flauw idee. Ik start overigens nog steeds op via StartRight. Dus op dit moment zal ik maar even niets doen? Wat denk jij?
Als het je nu naar de zin is, zou ik het maar zo laten. :)

Geplaatst door Witchy
Ik vraag me af of dit kan door gebruik van Crapcleaner en Easy Cleaner.
Heb je in CCleaner onder "Advanced" misschien "Tray Notification Cache" aangevinkt? Dat zou dan de oorzaak kunnen zijn.

Geplaatst door Witchy
Ik kan nl. ook niet meer bij Help en Ondersteuning en heb dus geen probleemoplossing meer.
Het is bekend dat Easy Cleaner dit probleem kan veroorzaken. Dit lost het probleem waarschijnlijk op: http://www.dougknox.com/xp/utils/fix_windows_xp_help.htm

Geplaatst door Witchy
Ook was de driver van mijn toetsenbord (mHotkey.exe) verdwenen uit windows maar dat heb ik opnieuw kunnen installeren. Of doet een antispyware programma zoiets?
Een goed antispywareprogramma doet dat niet. Of gebruik je misschien Hitman Pro? De Hitman Pro antispywaremodule heeft de onhebbelijkheid dit soort bestanden ten onrechte te verwijderen.
 
Heb je in CCleaner onder "Advanced" misschien "Tray Notification Cache" aangevinkt? Dat zou dan de oorzaak kunnen zijn.

Ik heb even gekeken maar ik heb die hele advanced optie niet aangeklikt, uit angst dat ik iets zou beschadigen.

Het is bekend dat Easy Cleaner dit probleem kan veroorzaken. Dit lost het probleem waarschijnlijk op: http://www.dougknox.com/xp/utils/fi...ows_xp_help.htm

Jaaaa! Geweldig, het werkt weer. Goed van jou zeg.
Ik ga deze Easy Cleaner maar even niet meer gebruiken denk ik. Zijn er cleaners die wel goed zijn? Ik gebruik wel nog Norton System Works trouwens.

Of gebruik je misschien Hitman Pro

Nee ik gebruik Microsoft antispyware, Ad-Aware en Spybot S&D
 
Geplaatst door Witchy
Ik heb even gekeken maar ik heb die hele advanced optie niet aangeklikt, uit angst dat ik iets zou beschadigen.

Die opties onder "Advanced" kun je inderdaad beter niet gebruiken. Ze zullen niets beschadigen hoor, maar zetten wel instellingen die je zelf hebt gekozen terug naar de standaardwaarden van Windows.

Geplaatst door Witchy
Jaaaa! Geweldig, het werkt weer. Goed van jou zeg.
Mooi zo! Met dank aan MVP Doug Knox natuurlijk, die deze fix schreef.

Geplaatst door Witchy
Ik ga deze Easy Cleaner maar even niet meer gebruiken denk ik. Zijn er cleaners die wel goed zijn?
Met een 'cleaner' kun je twee dingen bedoelen:
1) een tooltje dat tijdelijke bestanden e.d. verwijdert;
2) een tooltje dat het register opschoont.

W.b. 1): de 'Cleaner' optie van CCleaner doet dat prima.
W.b. 2): in CCleaner zit ook een registercleaner ('Issues'), maar die gebruik ik nooit. Ik gebruik JV16 Powertools 2005 voor het opschonen van het register, maar dit programma vergt de nodige expertise.
Met registercleaners moet je altijd bijzonder voorzichtig zijn. Gebruik ervan levert maar al te vaak problemen op.

Geplaatst door Witchy
Nee ik gebruik Microsoft antispyware, Ad-Aware en Spybot S&D
Kijk bij de volgende scans met die programma's even goed naar de resultaten voordat je iets verwijdert. Staat mHotkey.exe daartussen, verwijder het dan niet maar laat het negeren.
Mocht een van die programma's inderdaad mHotkey.exe als spyware aanmerken, laat me dit dan even weten.
 
Opnieuw pictogram verdwijntruc

Het is weer helemaal waardeloos, pictogrammen verdwijnen weer. Ik zal jouw instructies uitvoeren Buffy maar weet jij misschien of ik dan eerst StartRight moet deïnstalleren?
 
Ik weet niet wat StartRight is en doet, dus daar kan ik niets over zeggen.
 
Het laat je programma's opstarten in volgorde, zodat ze niet met elkaar in conflict komen. Je kunt ook aangeven in welke volgorde je ze wilt laten starten. Dat loste in eerste instantie mijn pictogramprobleem op.

Ik heb via systeemherstel terug willen gaan naar het moment dat het werkte, maar welk systeemherstel ik ook kies, ik krijg altijd de melding dat het niet uitgevoerd kon worden. Wat heb je nou aan systeemherstel op die manier? Is Norton GoBack een goed alternatief?
 
In het error report van StartRight vind ik iedere keer dezelfde melding:
Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden (%SystemRoot%\System32\%systemroot%\system32\dumprep 0 -k)

Kan ik daar iets mee? Is dat iets wat op moet starten?
 
OK dank je! Ik heb m'n prefetch geleegd en die geheugendump bij StartRight uitgezet. Nu eens even rebooten en kijken wat er gebeurt.

Ik heb ook op deze site gezocht:

http://www.michna.com/kb/WxSystray.htm

hier staat heel veel over verdwijnende systray icons. Levert nogal vaak problemen op als ik dat zo lees. Maar ik kan die UPnP niet vinden.
 
Deze acties hebben helaas niets opgeleverd. Nog steeds hetzelfde probleem.

Voor ik Buffy's instructies ga uitvoeren (en daar heb ik angst voor want ik ben bang iets fout te doen) ga ik mijn opgekropte agressie botvieren op de tuin, d.w.z. ik ga snoeien. Voor ik mijn computer het raam uit gooi.
:evil: :evil: :evil:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan