ADSL beveiligen

Status
Niet open voor verdere reacties.

patsneok

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2002
Hallo,

Sinds kort ben ik in het rijke bezit van ADSL ipv een analoge lijn :). Mijn beveiliging voor internet over een analoge lijn was het gebruik van ZoneAlarm en Norton Antivirus 2003. Dat gebruik ik ook voor ADSL. Moet ik verder nog extra beveiligingen toepassen omdat ik ADSL heb en ook een vast IP-adres?

Je hebt nog steeds internet over de analoge lijn hoor, alleen nu in de vorm van ADSL.

Je vermeldt alleen niet welke provider je hebt. Het ligt aan de provider of je een vast of willekeurig ip-adres krijgt. Je kan het natuurlijk ook zelf testen door steeds opnieuw verbinding te maken en dan steeds opnieuw te kijken welk ip-adres je krijgt.

Oké, je hebt gelijk. Ik heb inderdaad nog steeds internet over een analoge lijn. Het verschil is dat ik nu een vast IP adres heb, en dat ik mijn verbinding véél en veel langer open laat staan. Dat lijkt me een groter risico, dan dat ik inbel en steeds een wisselend IP-adres heb. Daarom mijn vraag, wat is een goede manier om ADSL te beveiligen tegen ongewenste gasten?

In principe ben je goed beveiligd hoor. Test alleen je firewall even voor de zekerheid. Dat kan je hier doen; http://grc.com/default.htm onder het kopje "Hot Spots" klik je op "Shields UP"

als volslagen leek op het terein van firewalls heb ik het door jou voorgestelde testje gedaan.

Als ik het goed begrijp moet ik nu errrrrggg blij zijn ?????

(ik heb alleen ff in powerpoint het ipadres in het groene vlak overschreven :D :D :D dat leek mij wel handiger.....
:D :D :D

enne, even afhankelijk van je antwoord, zal ik daarna iets "schokkends" posten..............

Bijlagen

• shields up.jpg
    shields up.jpg
    57,2 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Pasja heb je wel de complete test uitgevoerd? Volgens mij kan je op die pagina nog naar beneden scrollen en daar op "Probe my Ports" klikken.

Huijb,

daar komt 'ie.

Houdt mij svp niet langer "in spanning" en bevestig svp wat ik denk dat beide bijlages betekenen..............

(en ik heb weer even in powerpoint mijn ip-adres overschreven :D )

Bijlagen

• 2e bijlage.jpg
    2e bijlage.jpg
    68 KB · Weergaven: 28
Ziet er toppie uit Pasja. :thumb:

Erg bedankt ! Ik hoop dan ook dat je echt veel van firewalls afweet, want:

ik heb in het verleden hier eens een discussie gevolgd, ik geloof zelfs meerdere, (en zelf 1 postinkje gedaan) over de zin en onzin van FW's.

Ik ben namelijk van mening dat iedereen die dat lollig vindt, mij mag hacken. Als mijn pc raar doet, formatteer ik het ding en een uurtje later ben ik weer online. Tussen die miljoenen pc's op deze aardkloot acht ik de kans dat IK "gepakt" wordt net zo groot als de kans dat ik morgen onder een auto loop (de kans IS er wel, maar........)
Daarmee zeg ik niet dat een FW onzin is, natuurlijk niet, ook ik word liever niet "gepakt", ik heb alleen geen zin om handleidingen door te lezen over het tunen van zo'n firewall en over alle kleine "probleempjes" die je tegen kan komen binnen I.E. als je een FW gebruikt of niet goed hebt afgesteld.

De deskundigen in de discussie's hadden de mooiste / beste / duurste / gratis FW's in gebruik en verklaarden iedereen (bij wijze van spreken dan) voor mesjogge die "slechts" de standaard firewall van Windows (XP) gebruikte.

Dan nu het schokkende : de "oorzaak" van het resultaat in de bijlage wordt veroorzaakt door slechts................. (je raadt het misschien al...........) de standaard firewall die met XP (of I.E. of Outlook, weet ik veel.....) wordt meegeleverd en die ik ook nog eens gewoon straight "standaard" heb staan; niets aan veranderd!!! (Ik heb dus GEEN losse / aparte FW draaien!!!) Dat lijkt mij toch redelijk schokkend............ :D :D :D voor alle deskundigen die moeilijke / geavanceerde / dure / goedkope etc. etc. firewalls hebben draaien op hun tondeldozen???

Nogmaals dank !

ps. kan je je er wat bij voorstellen dat ik NU met een glimlach achter mijn pc zit..............................

Laatst bewerkt:
Geplaatst door huijb
In principe ben je goed beveiligd hoor. Test alleen je firewall even voor de zekerheid. Dat kan je hier doen; http://grc.com/default.htm onder het kopje "Hot Spots" klik je op "Shields UP"

Hee, 5000 UPnP staat open...
Hoe sluit ik deze of geen aandacht aan besteden?

Patsneok,

Je weet NU welke firewall dat soort probleempjes "uit de losse pols" voor je oplost.................... :D :D :D :D :D

Erg bedankt ! Ik hoop dan ook dat je echt veel van firewalls afweet
Het antwoord hierop kan kort zijn, nee. Er zijn mensen hier die er veeeel meer verstand van hebben.

Wat betreft die discussies, die heb ik ook gevolgd, alleen vind ik dat je iemand in z'n waarde moet laten. Dus als iemand met of zonder een firewall internet op wil, moet die persoon dat in z'n geheel zelf weten. Als jij vind dat je het op deze manier moet doen, prima. Ik had eerst ZA en daar was ik niet tevreden over. Nu heb ik NPF2003 en dat bevalt mij wel.

Geplaatst door gast0225
Patsneok,

Je weet NU welke firewall dat soort probleempjes "uit de losse pols" voor je oplost.................... :D :D :D :D :D

Hmm,
ga ik eens uitproberen..

bare with me.

Proest!!!

Firewall van XP ingeschakeld en alles in orde! Zelfs beter dan met gebruik van Zone Alarm!!

Blijft mijn vraag nog staan of het vrijgeven van een IP-adres af te raden is? Zo ja, waarom??

het antwoord op die vraag luidt : JA.

Je IP vrijgeven is te vergelijken met het afgeven van de sleutel van je voordeur (ook al heb je een waakhond en goed hang en sluitwerk : er komt een dag dat er toch een inbreker binnenkomt omdat de hond slaapt en je -omdat het zo heet is, een raampje open hebt laten staan..................)

Hendricus,

wat is na het lezen van de postings in dit topic jouw mening over de gammele fw van XP ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan