Advies gevraagd over(verhitte) Ati Radeon 9800 pro

Status
Niet open voor verdere reacties.

Einstein

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2001
Ik heb hier van een kennis een ATI Radeon 9800 pro liggen, aangeschaft via marktplaats. De kabels van de fan waren doorgesneden en een van de fan-kabels is aan een ander kabeltje met een klodder lijm "gesoldeerd". Het plugje op de kaart was volgepompt met lijm om de kabels vast te houden. (Ik ben zelf geen electro-technicus, dus excuses voor mijn lekentaal). Dit heb ik inmiddels laten herstellen, maar nu blijkt de fan ook kapot te zijn. In Windows zie je allerlei wazige beelden die als een sluier over het startmenu zweven. Volgens mij is de core door oververhitting al naar zijn mallemoer, maar helemaal zeker ben ik niet. Is het het waard om een andere (arctic silencer voor 17,50 euro) te proberen of kan ik 'm beter in de prullenbak gooien. Deze tweedehands kaart kostte 70 euro en een nieuwe ATI Radeon 9550 kost hetzelfde.
We hebben er een foto van gemaakt, die zet ik er straks nog wel even op.

Hoi,

Het lijkt me dat je aardig in de luren bent gelegd ....
.... en het geklooi met de koeling duidt erop, dat ook de vorige eigenaar al iets dergelijks heeft geprobeerd.
Mijn advies ..... ?
Dat lijkt me toch duidelijk !

Ik ben niet degene die in de luren is gelegd. Ik mag het proberen op te lossen. Er zit een Palit koeler op (originele koeler van de fabrikant uit Hongkong). Waarschijnlijk heeft de fan het begeven en heeft de oorspronkelijke eigenaar zitten klooien met de draadjes door een tussenstuk te monteren en het aan elkaar vast te lijmen. Toen dat niet lukte heeft ie de kaart proberen te slijten via marktplaats voor 75 euro en het resultaat ligt hier voor me.

Sorry: het lijkt erop dat de 'eigenaar' aardig in de luren is gelegd.
Voor de rest .... c.s. want dikke kans dat de vorige eigenaar de kaart verder ook al naar de knoppen heeft laten 'branden' c.q. oververhitten.
Ik zou het risico niet nemen.
Soit

Laatst bewerkt:
Ik heb een foto van de kaart toegevoegd. Ik ga nog even met een kastventilator aan de gang. Jouw conclusie deel ik overigens.

Bijlagen

• radeon9800.jpg
    radeon9800.jpg
    33,4 KB · Weergaven: 43
Het gepruts is wel duidelijk.
Maar de vorige eigenaar had misschien net zo'n probleem als in deze thread?

Je hebt er niet veel aan, nu het knoeiwerk elke betere oplossing onmogelijk maakt. :confused:

Deze thread was ik al tegengekomen, vandaar dat ik ook begon te twijfelen of het wel zin had om met een nieuwe cooler te experimenteren. Je weet niet wat er allemaal is uitgevreten met de kaart en hoe lang dat al aan de gang is. Het valt me wel op dat er (heel) veel problemen zijn met de fabriekscoolers van Ati Radeloos 9x00. Ik hou het maar bij mijn Geforce 6800GT.
Bedankt voor jullie hulp!:thumb:

Laatst bewerkt:
er zijn pc winkels die je kaart voor een kleine vergoeding wel willen maken.
zoals www.citypc.nl deze studenten hebben mij ook al eens geholpen met mijn oude radeon 9800 kaart.
maar mijn advies is toch weg gooie dat ding en een redelijke aanschaffen bij een computer winkel:eek: .

www.citypc.nl
www.funprice.nl
www.norrod.nl

Groetjes Wolfmaster:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan