Wie kan mij advies geven over het volgende, zal als eerst de huidige situatie beschrijven:
Wij leveren producten aan klanten die er op ons risico staan. (ongeveer 10 verschillende artikelen)
-Bij aankomst bij de klant worden de artikelen geteld en op een lijst opgeschreven. (beginvoorraad)
-Artikelen die niet verkoopbaar zijn worden mee retour genomen (retouren)
-Schap wordt bijgevuld (levering)
-Als je klaar bent schrijf je het aantal wat in het schap staat weer op een lijst, Beginvoorraad - retouren + levering= (eindvoorraad).
Wij werken al met handcomputers, hierin wordt alleen de levering en de retouren ingevuld.
Op kantoor worden aan het eind van de rit de handterminals uitgelezen en eind van de week de facturen uitgeprint.
Dit werkt prima, alleen het systeem raakt verouderd en voldoet niet meer aan onze wensen.
Daarom heb ik vorig jaar het idee opgepakt om een database te maken en stapje voor stapje uit te breiden.
De volgende stap is om een database te schrijven voor een windows tablet.
Waarin alles op ingevoerd wordt, zoals de beginvoorraad, retouren, levering en de eindvooraad en vervolgens een afleverbon printen.
Vervolgens de data importeren in mijn huidige database om de facturen uit te printen.
De beginvoorraad en de eindvoorraad heb ik nu een jaar lang met de hand ingevoerd in de database.
Hierdoor kan ik rapporten uit printen om te zien wat er verkocht is van een product. (dankzij jullie hulp van eerdere vragen)
Bijvoorbeeld:
Maandag 2-01-12 eindvoorraard artikel 1 = 40
Woensdag 4-01-12 beginvoorraad artikel 1 = 16
Dan zijn er 24 verkocht.
Tabellen die ik hier voor gebruik zijn:
tblVoorraad
VoorraadID - autonummering
DebiteurID
Datum - datum wanneer je bij de klant geweest bent
Mutatiedatum - *uitleg hieronder
Mutatietype - Hier staat dan beginvoorraad of eindvoorraad
tblVoorraadregels
VoorraadRegelID - autonummering
VoorraadID
ArtikelID
Aantal
*Mutatiedatum:
Voor de beginvooraad wordt de datum van de laatste mutatie van die klant opgehaald dmv dmax.
Voor de eindvooraad is deze datum gelijk aan de datum.
Voor elke mutatie wordt een aparte regel aangemaakt in de tblVoorraad.
Vraag:
Hoe kan ik de tabellen het best inrichten? en misschien ben ik al wel verkeerd begonnen.
-Aparte tabellen voor Voorraad (begin en eindvoorraad) en de order (levering en retouren)?
-1 tabel voor alle mutaties, maar voor iedere mutatie een aparte regel in de tblVoorraad (aparte regel voor beginvorraad, levering, retour)
-1 tabel voor alle mutaties, alle mutaties in 1 regel en in de tblVoorraadregels de mutatiedatum en het mutatietype meegeven?
Alvast bedankt voor alle hulp!
Wij leveren producten aan klanten die er op ons risico staan. (ongeveer 10 verschillende artikelen)
-Bij aankomst bij de klant worden de artikelen geteld en op een lijst opgeschreven. (beginvoorraad)
-Artikelen die niet verkoopbaar zijn worden mee retour genomen (retouren)
-Schap wordt bijgevuld (levering)
-Als je klaar bent schrijf je het aantal wat in het schap staat weer op een lijst, Beginvoorraad - retouren + levering= (eindvoorraad).
Wij werken al met handcomputers, hierin wordt alleen de levering en de retouren ingevuld.
Op kantoor worden aan het eind van de rit de handterminals uitgelezen en eind van de week de facturen uitgeprint.
Dit werkt prima, alleen het systeem raakt verouderd en voldoet niet meer aan onze wensen.
Daarom heb ik vorig jaar het idee opgepakt om een database te maken en stapje voor stapje uit te breiden.
De volgende stap is om een database te schrijven voor een windows tablet.
Waarin alles op ingevoerd wordt, zoals de beginvoorraad, retouren, levering en de eindvooraad en vervolgens een afleverbon printen.
Vervolgens de data importeren in mijn huidige database om de facturen uit te printen.
De beginvoorraad en de eindvoorraad heb ik nu een jaar lang met de hand ingevoerd in de database.
Hierdoor kan ik rapporten uit printen om te zien wat er verkocht is van een product. (dankzij jullie hulp van eerdere vragen)
Bijvoorbeeld:
Maandag 2-01-12 eindvoorraard artikel 1 = 40
Woensdag 4-01-12 beginvoorraad artikel 1 = 16
Dan zijn er 24 verkocht.
Tabellen die ik hier voor gebruik zijn:
tblVoorraad
VoorraadID - autonummering
DebiteurID
Datum - datum wanneer je bij de klant geweest bent
Mutatiedatum - *uitleg hieronder
Mutatietype - Hier staat dan beginvoorraad of eindvoorraad
tblVoorraadregels
VoorraadRegelID - autonummering
VoorraadID
ArtikelID
Aantal
*Mutatiedatum:
Voor de beginvooraad wordt de datum van de laatste mutatie van die klant opgehaald dmv dmax.
Voor de eindvooraad is deze datum gelijk aan de datum.
Voor elke mutatie wordt een aparte regel aangemaakt in de tblVoorraad.
Vraag:
Hoe kan ik de tabellen het best inrichten? en misschien ben ik al wel verkeerd begonnen.
-Aparte tabellen voor Voorraad (begin en eindvoorraad) en de order (levering en retouren)?
-1 tabel voor alle mutaties, maar voor iedere mutatie een aparte regel in de tblVoorraad (aparte regel voor beginvorraad, levering, retour)
-1 tabel voor alle mutaties, alle mutaties in 1 regel en in de tblVoorraadregels de mutatiedatum en het mutatietype meegeven?
Alvast bedankt voor alle hulp!