en wat Dell betreft............... alleen maar bar slechte ervaringen mee.
Ik noem 2 dingen :
1. ik kocht een paar jaar terug van mijn werkgever een wat oudere Dell voor wat oudere mensen. Er zat geen geluidskaartje in. Ik kocht een goedkoop kaartje met een paar goedkope speakertjes en plaatste het kaartje. Ik weet niet eens meer wat de BIOS foutmelding precies was, maar om een lang verhaal kort te houden : de Dell accepteerde geen willekeurige pci geluidskaart. Gebeld met Dell en weet je wat ik als antwoord kreeg : dat kan goed kloppen meneer, onze mobo's zijn gemodificeerd. In het type pc dat u hebt kunt u niet zomaar een willekeurig pci geluidskaartje prikken, u moet echt een Dell kaartje hebben.
Vol ongeloof nog 4 andere kaarten / merken gekocht en je raadt het al...... geen van alle werkend te krijgen.
Geinformeerd naar de prijs van een Dell kaartje : was 6x zo duur dan een willekeurig kaartje. Voor een machine van 5 jaar oud GEEN optie.
2. toen ik nog jong en naief was deed ik op het werk met een PC prive project mee en kocht ik een Dell machine. Een prima machine........ 3,9 jaar lang. Toen overleed het mobo. DAAR val ik niets eens over, wel over de vervanging ervan. Dell gebeld en gevraagd of ik een ander mobo kon kopen. Welnu, dat kon wel, maar dan moest ik een ver weg kantoor bellen van Dell want een mobo voor een 3,9 jaar oude machine, dat was niet courant, dat soort fossiele hardware bewaarden ze ergens in hun archieven (nagenoeg letterlijk de tekst van de Helpdeskmedewerker van Dell)
Toch maar dat verweg kantoor gebeld en daar vertelden zij mij doodleuk dat een vervangend mobo zo'n 300 gulden moest gaan kosten. Op mijn vraag waarom ZO duur, kreeg ik het antwoord dat die mobo's schaars waren en alles wat schaars is, is duur!
Dell ? 't hoeft voor mij even niet meer.
positief ? Prima machine's zolang de garantie van kracht is en je tevens geen uitbreiding verlangt (anders dan met Dell spullen)
Dit verhaal is een momentopname van 2 situaties in 1999 en 2003. Mogelijk hebben ze hun policy bijgesteld, maar in kringen van vrienden / bekenden, hoor ik over deze onderwerpen nog steeds geen "vriendelijke" berichten.