Afbeeldingen in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.
Probeer dit eens:

1. Maak van het veld [Plant Afbeelding] een tekstveld.
2. Typ in de records in dit veld de naam van de afbeelding.
3. Maak een map Afbeeldingen in de map waar de db in staat, en zet daar al je afbeeldingen in.
4. Maak een Image object aan op je formulier, en zet daar een willekeurige afbeelding in.
5. Verander de eigenschap <Afbeeldingstype> van <ingesloten> naar <Gekoppeld>
6. Verwijder de naam van de afbeelding; het plaatje is nu leeg.
7. Maak onderstaande code aan in het formulier bij de eigenschap <Bij aanwijzen>
Code:
Private Sub Form_Current()
    If Not Me.PlantAfbeelding & "" = "" Then
        Me.imgAfbeelding.Picture = CurrentProject.Path & "\Afbeeldingen\" & Me.PlantAfbeelding
    Else
        Me.imgAfbeelding.Picture = ""
    End If
End Sub
That's it!
 
Als het niet lukt, post ik de uitwerking wel. Maar je leert er meer van als je het zelf maakt :)
 
Als ik het image object aanmaak wordt er in de programmacode al wat neergezet
Code:
Private Sub Afbeelding67_Click()

End Sub

moet ik dit integreren met onderstaande of moet bovenstaande volledig vervangen worden door de nieuwe code?

Code:
Private Sub Form_Current()
    If Not Me.Plant afbeelding & "" = "" Then
        Me.imgAfbeelding.Picture = CurrentProject.Path & "\F:\AT\TUIN EN KAS\MDB images planten bestand\" & Me.PlantAfbeelding
    Else
        Me.imgAfbeelding.Picture = ""
    End If
End Sub

Ik heb overigens niet de mogelijkheid in Access 2007 om bij het image object de code toe te passen bij "Bij aanwijzen" in het eigenschappen venster. Ik zou dit wel kunnen doen bij "bij klikken".
 
De Afbeelding67_click kan weg, want je klikt er neem ik aan niet op. Als je de code ziet, dan heet mijn object niet Afbeelding67, maar imgAfbeelding dus die naam moet je aanpassen. Verder is de procedure een onderdeel van het formulier. Niet van het object. En een formulier heeft wel degelijk een gebeurtenis <Bij aanwijzen>.
Stond overigens ook zo bij puntje 7 :)
 
Duidelijk! Ik had bij punt 7 zelf al aangevuld "voor dat object". Omdat het daar in de vorige punten ook om ging. Daarom zit "aanwijzen" ook niet in de mogelijkheden.
En image object = een afbeelding?
 
Het afbeeldings object staat standaard in de gereedschaps werkbalk. Dus die vind je wel :)
 
Ik krijg twee foutmeldingen:

Foutmelding code.jpg

Is het tekstveld [plantafbeelding] wel nodig? dat is toch dubbelop met het veld [plantnaam].

Ik heb het imgobject nu dus de naam [imgAfbeelding] gegeven.
 
Nu zit ik met de padverwijzing die niet loopt. Ik heb er voor gezorgd dat de images zich in de map van het mdb bronbestand bevinden.

Foutmelding padverwijzing.jpg

Zou het te maken kunnen hebben dat we hier op een server werken?
 
Ik gebruik een aparte map <Afbeeldingen> die in de map van de db staat. Ik zie in jouw code een fout staan:
Code:
CurrentProject.Path & "\F:\AT\TUIN EN KAS\MDB images planten bestand\" & Me.PlantAfbeelding
kan natuurlijk niet, omdat je niet twee keer naar een schijf kan wijzen. Path begint in de root van de db, en F: begint vermoedelijk op een andere schijf. Ofwel de afbeeldingen dus bij de db, ofwel de code aanpassen:
Code:
Me.imgAfbeelding.Picture = "\F:\AT\TUIN EN KAS\MDB images planten bestand\" & Me.PlantAfbeelding
 
In dat geval is het nog simpeler:
Code:
     Me.imgAfbeelding.Picture = CurrentProject.Path & "\" & Me.PlantAfbeelding
 
Dan kom ik op het volgende uit:

Code:
Private Sub Form_Current()
    If Not Me.Plant_afbeelding & "" = "" Then
        Me.Afbeelding68.Picture = CurrentProject.Path & "\\fs01\home$\WIJCKR\AT\TUIN EN KAS\MDB planten bestand\" & Me.Plant_afbeelding
    Else
        Me.Afbeelding68.Picture = ""
    End If
End Sub

imgAfbeelding heeft betrekking op het afbeeldingobject die heeft bij mij de naam Afbeelding68 dat heb ik dus aangepast. De pad verwijzing zou zo moeten kloppen.

Maar ik krijg wel weer een foutmelding: "de expressie geeft niet de naam van een door de gebruiker gedefinieerde functie als resultaat".
 
Laatst bewerkt:
De laatste foutmelding is nu weg. Typfoutje weggewerkt.
Ik krijg nu weer de melding dat het bestand (pad) niet geopend kan worden. Hij geeft het pad ook twee keer aan in die melding terwijl in de code hij maar 1x vermeld is.
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik al eerder zei: je kunt een pad niet twee keer opnieuw beginnen. CurrentPath verwijst naar het volledige pad van je db, dus begint met "C:\" etc, en je toevoeging is ook een volledig (unc) pad: & "\\fs01\home$\". En dat kan dus echt niet.
 
Ik krijg nu nog steeds dezelfde foutmelding terwijl het pad vlgs mij nu klopt.

foutmelding.jpg





Code:
Private Sub Form_Current()
    If Not Me.Plant_afbeelding & "" = "" Then
        Me.Afbeelding69.Picture = CurrentProject.Path & "\" & Me.Plant_afbeelding
    Else
        Me.Afbeelding69.Picture = ""
    End If
End Sub
 
Als Bacopa de naam van de afbeelding is, kan ik mij er wel iets bij voorstellen. Je hebt dan geen extensie ingevuld. Ik zou minstens iets als Bacopa.jpg verwachten.
 
Ja, het werkt! Te gek nu kan ik verder.

Bedankt voor je hulp en het geduld.

Groet, Remco
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan