• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Afhankelijke tabel lengte

Status
Niet open voor verdere reacties.

brawnie

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2010
In excel wil ik een tabel maken die afhankelijk van een bepaalde waarde een bepaalde lengte heeft.
In mijn tabel wil ik alle getallen tussen 0 en x weergeven. x is in dit geval de stopwaarde. Ik heb nu van 0 tot 300, maar aangezien deze waarde afhankelijk is van andere waarden wil ik mijn tabel langer of korter laten worden als deze waarde wijzigt. Bijvoorbeeld naar 250 of 350.

Is dit mogelijk en zo ja hoe?

Groet,

Volgens mij wel, maar ik moet eerst gegevens en voorwaarde zien.

Bekijk bijlage Combination Drive Calculation Sheet.xlsx

Ik heb het bestand bijgevoegd,

De randvoorwaarde is dat ik de lengte van de tab: "moment and shear force data" wil aanpassen aan de hand van de cel uit met als naam ls_tot.
Daar staat nu een waarde van 300 en de tabel uit de datatab heeft een lengte van 300. De voorwaarde is dat het aantal nummers wat daar staat gelijk is aan 0 tot ls_tot

hallo,
gebruik in rij 3 zo iets: als(E3>ls_tot;""; een formule)
en dan naar beneden kopiëren tot regel "veel te veel " 500 of zo iets

dat tekenwerk doe je dat met de hand?

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage Combination Drive Calculation Sheet.xlsx

De afhankelijke lengte heb ik nu voor mekaar met de functie: =IF(E3<ls_tot;E3+1;"")

Ik zit nu met het volgende.. Ik gebruik deze tabel voor een grafiek, maar mijn grafiek geeft nu een hele lange lijn weer die gelijk is aan 0, want de grafiekrange is verbonden aan de kolom met deze functie. Is er een manier om de aslengte van mijn grafiek ook afhankelijk te maken? dus dat de as van de grafiek van 0 tot ls_tot loopt?

Update van de excelfile met deze functie bijgevoegd..

@sylvester
Ik gebruik de bordersfunctie om deze lijnen te tekenen en op basis van de celhoogte en breedte geef ik, in dit geval, mijn as een vorm. Als ik echt ijverig ben wil ik misschien kijken of ik zelfs de cellengte en hoogte afhankelijk kan maken van celwaarden.

Laatst bewerkt:
Je zal het geversbereik dynamisch moeten maken. Zie de naam o.a. "Topview_Waarde". Deze kan je dan gebruiken in een grafiek. Zie de grafiek linksboven. Let er wel op dat je de volledige naam moet gebruiken bij de grafiekgegevens. Dus ipv alleen =Topview_Waarde ='Combination Drive Calculation Sheet-1.xlsx'!TopView_Waarde. Anders werkt het, bij mij in ieder geval, niet.

Bijlagen

Inderdaad, dynamisch bereik een naam geven en die naam dan gebruiken in de grafiek.
Ik heb de data uit je bestand gehaald want daar stond al veel te veel in waardoor het niet meer duidelijk was hoe de grafiek opgebouwd wordt.
Ik gebruik nogal graag XY grafieken en heb dit dus ook hier gedaan.

Volgende dynamische bereiken aangemaakt
rngXTopView : voor de X data van het TopView grafiek
rngYTVM : voor de Y data van het TopView koppel grafiek
rngYTVS : voor de Y data van het TopView stress grafiek

Deze bereiken zijn dynamisch aan de hand van de cellen J2 en J3
In de grafiek gebruik je dan die namen voor X en Y assen.

Hopelijk was dit duidelijk... ...

Bekijk bijlage DynamicGraph.xlsx

Gaat fout als je in J3 een niet bestaande waarde invoert. Om eerst tussen de 300 en 1000 regels naar beneden te scrollen om de maximale waarde te vinden lijkt mij niet handig.

Had dat ook al ondervonden maar kon er mee leven :)
Anderen blijkbaar niet :(
Dus toch maar een Data Validation op die cellen gezet :p

Bekijk bijlage DynamicGraph.xlsx

Scrollen is in 2 klikjes gedaan: "End" en "Down"
Terug naar cel A1? "Ctrl + Home"
Zó erg is dat toch allemaal niet ?!?

Dit is beter. Ik kon er ook wel mee leven. Maar in jouw tabel houden de gegevens in kolom A op in rij ± 300 terwijl er in het orginele bestand 1000 regels staan. En dan werken de sneltoetsen niet zo best. Naar beneden kom je op rij 1000 uit en naar boven weer op 1.

Ziet er goed uit inderdaad.. Maar ik moet er nu nog achter zien te komen hoe ik het op deze manier opzet! Ik weet nu dat het alleen mogelijk is!

Bedankt dat je het resultaat even geplaatst hebt. Wil je de vraag nog wel even op opgelost zetten?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan