alfabetisch rangschikken in access 2002

Status
Niet open voor verdere reacties.

riavda

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2005
Door zelfstudie heb ik al een klein beetje leren werken met access.
Nu heb ik echter wel een probleem:

Ik maakte een bestand van de handbibliotheek (ben vrijwillger in het Studiecentrum voor Vlaamse muziek) en ik merk dat de titels niet op hun juiste alfabetische volgorde willen gaan staan. Ik tikte o.a. enkele tijdschriften in (Fontes Musicae bv. 47 daarna 48, 49 enz.) Ik merk dat ze gewoon door elkaar gaan staan.Toch heb ik erop gelet dat er overal evenveel spatie tussen de woorden is.

Zo ook met telkens dezelfde reeks: Music (the) Flemish Collection, Benoit Peter , daarna Music (the) Flemish Collection, Mortelmans Lodewijk bv. en zo verder; en ik merk dat alle boeken wel eerst met "Music" bijeen staan maar dat daarna Mortelmans vòòr Benoit komt. Bizar.

Kan iemand mij helpen a.u.b.

Hartelijk dank.

riavda

Baseer form op querie

Baseer je formulier op een querie waarin alle velden van je tabel zijn opgenomen. In de querie kun je de sorteervolgorde van links naar rechts opgeven bv naam (oplopend) en is de naam gelijk volgnummer (oplopend). Suc6

Access 2002 sorteren

Dank voor het antwoord Anne-Marie maar echt goed versta ik het nog niet.

Bovenaan de werkbalk zie ik wel sorteren A-Z oplopend, aflopend; dus het hoofdwoord sorteren lukt wel maar verder geraak ik niet.

Waar moet ik zoeken om het volgende deel van een record (bv. volgnummer) ook te laten sorteren onderling? Is dat in de ontwerpweergave iets aanduiden bij sorteren, criteria en hoe dan? Of is het op de werkbalk?

Groetjes,

riavda

Deel II

Je vraag is niet helemaal helder. Ik denk dat je in een formulier wilt sorteren. Je kunt dit op verschillende manieren doen. Als eerste door een filter toe te passen. In jouw geval wil je op meerdere velden sorteren. Kies in de menubalk voor records->filter->geavanceerde filteropties. Nu zie je de tabel waar op je formulier gebaseerd is. Nu kun je van links naar rechts bepalen hoe ACCESS filtert. Bv als je eerst op datum, dan op tijd en dan op volgnr wilt sorteren dubbelklik je respectievelijk op die velden zodat ze onderin verschijnen. Staan ze onder de streep kun je bij veldje sorteervolgorde kiezen voor oplopend c.q. aflopend. In dit voorbeeld kies je in alle drie de velden voor oplopend. Kies nu filter toepassen en de records staan in de gewenste volgorde.
Nu is het makkelijk als je het formulier opent dat deze sortering naar jouw wens gelijk wordt toegepast. Ga naar recordbron van het formulier en klik rechts naast het veld ( op de ... puntjes) waarna je de opbouwfunctie voor querie start. Selecteer alle velden (dubbelklikken) en kies je sorteervolgorde zoals eerder is vermeld. Let er op dat de velden waar je op wilt sorteren van links naar rechts uitgevoerd worden. Wil je eerst op veld A en dan op B sorteren zal veld A links van B moeten staan. Veel duidelijker kan ik het niet uitleggen. Opslaan en klaar. Suc6

Sorteren in Access

Heel hartelijk dank Anne-Marie voor je zeer duidelijke en toch eenvoudige uitleg.
Zo ben ik weer een stukje verder op weg om access onder de knie te krijgen.

Fijne avond nog.

riavda

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan