• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alle werken in week 1

• Onderwerp starter Onderwerp starter pva
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

pva

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2008
Ik ben bezig met een planning te maken.

Ik heb werknummers (bijv. werk 1, werk 2, etc) en week nummers (week 1, week 2, etc).

De werknummers gaan op volgorde de weken die daar aanhangen zijn dan niet op volgorde. Nu wil ik alle werken wat in week 1 staat onderelkaar zetten (zie vb.).

Wie o wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

gr Pieter

Bijlagen

Als je excel 2007 hebt kun je een filter gebruiken(weet niet of dit in 2003 ook kan). Dit doe je door: Gegevens > filter.
Anders kun je ook een draaitabel proberen?

Dat is niet helemaal de bedoeling.
Het is de bedoeling dat wanneer ik de week verander het werk wat daar bijhoort automatisch in een andere kolom geplaatst wordt via een formule. Ik heb het geprobeerd via vert.zoeken, maar waneer die 1 vind stopt ie (logisch). Deze moet doorzoeken en de gegevens onderelkaar plaatsen. Of is dit niet mogelijk?

ja kan toch met sorteren iets doen?
en dan met als(week =1; werk1;0) en zo in elke kolom?
of je moet de als helemala nesten, maar dat is wel een werkje ik heb deze gemaakt:
=ALS(A364=1;VERT.ZOEKEN(D364;roosters!E:N;10;0);ALS(A364=2;VERT.ZOEKEN(D364;roosters!E:P;12;0);ALS(A364=3;VERT.ZOEKEN(D364;roosters!E:R;14;0);ALS(A364=4;VERT.ZOEKEN(D364;roosters!E:T;16;0);ALS(A364=5;VERT.ZOEKEN(D364;roosters!E:V;18;0);ALS(A364=6;VERT.ZOEKEN(D364;roosters!E:X;20;0);ALS(A364=7;VERT.ZOEKEN(D364;roosters!E:Z;22;0);0)))))))

kijkt dus welke dag van de week het is en kijkt dan in de roosters hoeveel uur iemand die dag moet werken.

anders kun je misschien verder komen met hulpkolommen?
eerst als - ja - uitkomst neen - verder opnieuw als nog steeds nee - dan -- etc.
succes

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt.

Wat ik wil is zoeken in kolom c naar nr 1 of 2 etc. en van alle gevonden items de gegevens uit kolom A van dezelfde rij onderelkaar zetten.

Volgende matrix formule voor cel A24 doet wat jij wilt. Wel ff in A22 een 1, in D22 een 2 en in G22 een 3 zetten.
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($C$5:$C$12;A$22)<RIJ()-23;"";INDEX($A$1:$A$12;KLEINSTE(ALS($C$5:$C$12=A$22;RIJ($C$5:$C$12);"");RIJ()-23);1))
Matrix formule, bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER.
Vervolgens te kopieeren naar A25 t/m A30, en de kolommen D en G.

Je kan ook het uitgebreid (geavanceerd) filter gebruiken.
Hier kan je een criterium ingeven en zo nodig het resultaat kopieeren naar een locatie.

Topictitel aangepast

Volgende matrix formule voor cel A24 doet wat jij wilt. Wel ff in A22 een 1, in D22 een 2 en in G22 een 3 zetten.
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($C$5:$C$12;A$22)<RIJ()-23;"";INDEX($A$1:$A$12;KLEINSTE(ALS($C$5:$C$12=A$22;RIJ($C$5:$C$12);"");RIJ()-23);1))
Matrix formule, bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER.
Vervolgens te kopieeren naar A25 t/m A30, en de kolommen D en G.

Dank je wel, het werkt goed.
Ik wil nu de formule in de originele planning verwerken. Er is echter 1 ding wat ik niet snap en de is Rij()-23.

Dank je wel, het werkt goed.
Ik wil nu de formule in de originele planning verwerken. Er is echter 1 ding wat ik niet snap en de is Rij()-23.

Rij()-23 betekent huidige rij - 23.

Bijvoorbeeld:
In cel A100 staat =Rij()-23
Uitkomst: 77

Of te wel: de formule staat in rij 100 - 23 = 77.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

ok dat is duidelijk, maar wat doet de rij verspringing in deze formule?

formule staat in rij 24 - 23 is rij 1.

Mijn originele planning staat op een ander werkblad dan de formule. Als ik alle "zoekcellen" aanpas naar het goede blad krijg ik als resultaat 0 (wel als ik drie werken heb 3x 0 onderelkaar). Dus het zoeken met de opgegeven kriteria gaat wel goed, maar de uitkomst wordt niet gekopieerd.

ok dat is duidelijk, maar wat doet de rij verspringing in deze formule?

formule staat in rij 24 - 23 is rij 1.

Mijn originele planning staat op een ander werkblad dan de formule. Als ik alle "zoekcellen" aanpas naar het goede blad krijg ik als resultaat 0 (wel als ik drie werken heb 3x 0 onderelkaar). Dus het zoeken met de opgegeven kriteria gaat wel goed, maar de uitkomst wordt niet gekopieerd.

De formule verspringt niet naar cel 1.
De uitkomst is 1.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dan snapte ik inmiddels, de rijverspringing is om automatisch te tellen 1, 2, 3, etc.

Ik heb de fomule inmiddels werkend gekregen. Ik had de zoekkriteria vanaf bijv A26 ipv A1 toen ik alles vanaf rij1 had gezet werke het goed.

Ik ga nu proberen de gegevens die naast de gevonden cel staat te kopieren....

Het is nu (bijna) helemaal voor elkaar, dank iedereen!:thumb:

Ik heb nog 1 probleempje. Via de formule kopieer ik nu ook datums. Wanneer de cel leeg is en gekopieerd wordt, komt er 0-1-1900 te staan (ik heb de cel eigenschap op datum staan). Hoe kan ik dit verhelpen?

Het is nu (bijna) helemaal voor elkaar, dank iedereen!:thumb:

Ik heb nog 1 probleempje. Via de formule kopieer ik nu ook datums. Wanneer de cel leeg is en gekopieerd wordt, komt er 0-1-1900 te staan (ik heb de cel eigenschap op datum staan). Hoe kan ik dit verhelpen?

Dat betekent dat de datumwaarde leeg is (0).
Stuur anders een voorbeeldbestand zonder gevoelige informatie.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

er staat twee x <- leeg in.

de bovenste is een lege cel. De tweede is de kopie van de lege cel middels de formule.
De tweede moet dan ook leeg blijven.

Ik ben er nog steeds niet uit.
Code:

Volgens mij moet er in de bovenste formule een "als" functie bij komen, dat wanneer de cel leeg is er niets komt te staan, maar ik weet niet waar ie moet komen te staan....

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan