Alleen haltes die lijn hebben

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartwebdesign

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2006
Ik ben een programma aan het maken en dat werkt als volgt:

Ik kies een regio, daarna een plaats en dan krijg ik de lijnen die door die plaats rijden.

Als ik dan een lijn selecteer, moeten de haltes in die plaats en op die lijn, in een combobox geladen worden.

Maar ik loop hier op vast. Hoe kan ik kijken of een lijn langs die halte komt en zo ja, weergeven wordt in een ComboBox?

Mijn accessdatabase is zo samengesteld:
Als voorbeeld:
Plaats | Haltenaam | Lijn
Maasbracht | Kloosterstraat | 71,72,86,186

kan dat niet gewoon met de juiste WHERE statement?

SELECT * FROM mijntabel WHERE Plaats = 'Maasbracht' AND Lijn LIKE '%72%'

like statement moet je mogelijk wat aanpassen omdat je nu ook 172 en 272 matched, maar volgens mij zou dit in wezen de juiste oplossing zijn

Laatst bewerkt:
Het werkt alleen als er maar 1 lijn in de rij staat, als er meerdere lijnen instaan, komt er niets uit.

EDIT: Het werkt inderdaad ten dele.

Als ik lijn 86 en 186 heb, krijg ik van beide alle haltes te zien.

Iemand een idee hoe ik dit aan zou moeten passen?

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe access LIKE implementeerd. mogelijk dat dit werkt:

SELECT * FROM mijntabel WHERE Plaats = 'Maasbracht' AND (Lijn LIKE '72%' OR Lijn LIKE '%,72,%' OR Lijn LIKE '%,72')

Ik zal proberen de implementatie van acces te vinden en anders komt er mogelijk een echte expert voorbij ;)

*edit* bovenstaande zou moeten werken, maar het is niet echt optimaal voor je DB. Een andere oplossing kan zijn om een nieuwe tabel te maken gebaseerd op lijn nummer. Dat is wat werk, maar wel veel sneller. Voor matig gebruik is bovenstaande misschien ook snel genoeg

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan