Alles in 1?

Status
Niet open voor verdere reacties.

theblindman

Gebruiker
Lid geworden
30 apr 2008
Hallo allemaal,

Ik vraag me af of dit mogelijk is: ik wil graag mijn router en draadloos toegangspunt vervangen door een server (laptop). Ik heb op dit moment deze opstelling:
- Telefoonkabel -> Router ->
PC 1
PC 2
PC 3
Draadloze router ->
PC 4
Laptop 1 (draadloos)

Ik zou hier van willen maken:
- Telefoonkabel -> Server -> PC 1 t/m 4
-> Laptop 1 (draadloos)

Het probleem is niet het maken van een draadloos netwerk met een server, maar het maken van een ADSL verbinding via de server.

Heeft iemand hier ideën voor?
De server heeft nog geen besturingssysteem, maar als iemand weet met welk OS dit kan, hoor ik het graag. (mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Ubuntu server of Windows Server)

Met vriendelijke groeten,
Theblindman.

(ook als het niet kan, hoor ik het graag, maar ik zou het wel jammer vinden ;) )

Specificaties laptop:
HP NC6320
- Intel 2 x 1.66 Ghz
- 1GB RAM
- 80 GB Harde schijf
- Intel Wireless A/B/G draadloos netwerkkaartje
- 1 Gigabit lan poort
- 1 Modempoort
- 4 x USB 2.0

Hoi,

Dit lijkt mij perfect mogelijk, met bvb Win XP of Vista. Het hangt ervan af wat je met de server van plan bent.
Als je een echte netwerk server wil draaien waarbij software centraal wordt beheerd en de clients gebruik maken van een clientlicentie, dan zijn je specificaties wat licht.
Als je echter (wat ik uit je vraag wel begrijp) een server wil draaien voor centrale dataopslag ( bestanden, muziek, video) en waarbij de server de internetverbinding tot stand brengt, dan kan je dit doen door je internet sharing in Windows te gebruiken.

Kijk ook eens naar de Windows Home Server (ik heb hier goede ervaring mee) of zoals je al aangaf naar Linux.

Hallo,

Bedankt voor je reactie! :thumb:
Ik wil die server inderdaad gaan gebruiken als centraal opslag medium en om wat kleine server applicaties te draaien (Apache, MySQL, Mail, enz). HIer maak ik me ook nog niet zo veel zorgen voor.
Het probleem is: Hoe laat ik mijn laptop een ADSL verbinding tot stand brengen.

Al vast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Theblindman.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan