• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als deel van cel bepaalde tekst bevat, dan een waarde retourneren -->Meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

laurens0001

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2024
Ik heb een kolom met verschillende artikelgroepen. Op basis van een deel van de tekst van een artikelgroep wordt het artikelnummer bepaald. Zie daarvoor blad 2 uit de bijlage. Nu zou ik graag het volgende willen (voorbeeld):
- Als cel uit kolom A "EW" bevat, dan moet cel in kolom B "01" weergeven; als cel uit kolom A "DW" bevat, dan moet cel in kolom B "02" weergeven; etc

Hoe kan ik dit in een formule verwerken?

Bijlagen

Zoiets?
Gedaan met power query.

Bijlagen

In kolom C staat de definitieve formule
kolom F:I staan de tussenstappen hoe ik tot de definitieve formule gekomen ben.

Bijlagen

@popipipo Ik heb ook enkele artikelgroepen die geen '-' bevatten (niet in dit voorbeeld). Is het ook mogelijk de definitieve formule zo op te bouwen dat er gezocht wordt naar bijvoorbeeld 'EW' in de cel?

@peter59 Dat ziet er goed uit. Ik heb zelf geen ervaring met power query; is dit ook mogelijk met een formule in Excel?

gezocht wordt naar bijvoorbeeld 'EW' in de cel?
Dan moet er dus op (volgens dit voorbeeld) op 14 verschillende combinaties gezocht worden.
Om hoeveel verschillende artikel groepen en artikelnummers gaat het?

Zo wellicht voor B2?
Code:
=VERT.ZOEKEN(SUBSTITUEREN(DEEL(A2;VIND.SPEC("-";A2);4);"-";"");Blad2!A$1:B$14;2;0)

Excel 365:
=VERT.ZOEKEN(TEKST.VOOR(TEKST.NA(A2&"-";"-");"-");Blad2!A$1:B$14;2;0)

Laatst bewerkt:
Ook een duit.
Code:
=ZOEKEN(100;VIND.SPEC(Blad2!A$1:A$14;RECHTS(A2;VIND.SPEC("-";A2)));Blad2!B$1:B$14)

Misschien is dit iets voor jou. Zonder gebruik van Power-Query en zoekt letterlijk naar de opgegeven waardes binnen een cel.

Bijlagen

Ik hoop dat het bij 14 codes blijft.

Het kan zijn dat Laurens geen Office 365 bezit natuurlijk.
Een formule voor het hele bereik in een keer door een kleine aanpassing.
Code:
=VERT.ZOEKEN(TEKST.VOOR(TEKST.NA(A2:A7&"-";"-");"-");Blad2!A$1:B$14;2;0)

In #7 en #8 stond ook een (overzichtelijkere) formule voor andere versies van Excel... Maar goed, TS heeft keuze gemaakt en vindt maar 1 oplossing leuk.

Verschrikkelijk, niet eens een juiste oplossing ook. :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan