• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS functie combineren met een rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

freestyler2

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2008
Wie kan mij ondersteuning bieden met het volgende:

Ik wil een bepaalde waarde zoeken in een rij, en deze moet overeenkomen meerdere waarde in een andere cellen alvorens er "waar" moet worden getoond (anders leeg of onwaar). Nu ben ik zover dat dit werkt met 1 regel, maar dit werkt niet in een bereik van meerdere cellen.

Aangezien een voorbeeld meer zegt dan woorden heb ik het Excel bestand bijgevoegd. Ik hoop dat dat meer duidelijkheid geeft bij mijn verhaal. Mocht dat niet helemaal duidelijk zijn, laat het gerust weten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Regel 3 en 4 zijn exact gelijk. Komt dit daadwerkelijk voor of is dit per ongeluk?
Zonder duplicaten in de regels zou je dit kunnen gebruiken:
In cel I9:
=ALS.FOUT(INDEX($E$3:$E$8;SOMPRODUCT(--($A$3:$A$8=$I$5);--($D$3:$D$8=I$8);--($C$3:$C$8=$H9);RIJ($E$3:$E$8)-2);1);"")
Deze gaat echter nu niet goed bij klant 1 vanwege dezelfde regel 3 en 4

Laatst bewerkt:
Dit is denk ik puur toeval en perongeluk ingevuld dat een cel dezelfde waarde heeft, want in theorie en praktijk zou dit in de toepassing waar ik het voor nodig heb namelijk niet voor kunnen komen, ik ga morgenochtend (ik zit nu namelijk niet achter een pc) er verder naar kijken en kijken of jou oplossing inderdaad mijn probleem oplost, bedankt in ieder geval voor zover voor je hulp en snelle reactie! Wordt vervolgd..

Regel 3 en 4 zijn exact gelijk. Komt dit daadwerkelijk voor of is dit per ongeluk?
Zonder duplicaten in de regels zou je dit kunnen gebruiken:
In cel I9:
=ALS.FOUT(INDEX($E$3:$E$8;SOMPRODUCT(--($A$3:$A$8=$I$5);--($D$3:$D$8=I$8);--($C$3:$C$8=$H9);RIJ($E$3:$E$8)-2);1);"")
Deze gaat echter nu niet goed bij klant 1 vanwege dezelfde regel 3 en 4

Heel fijn, formule doet wat het moet doen, bedankt!

Hoi Freestyler,

Ik zie je vraag en vroeg mij af of je wel eens erover hebt nagedacht om hier de optie tabellen icm draaitabellen voor te gebruiken? Als je over langere tijd informatie wilt vastleggen is een draaitabel erg handig en een tabel erg prettig. Zie voorbeeldje en kijk maar of je er iets mee kunt.

Ik heb in het bestand nog wat aanvullende opmerkingen geplaatst over wat je met tabellen kunt doen.

gr Paul

Bijlagen

Hoi Freestyler,

Ik zie je vraag en vroeg mij af of je wel eens erover hebt nagedacht om hier de optie tabellen icm draaitabellen voor te gebruiken? Als je over langere tijd informatie wilt vastleggen is een draaitabel erg handig en een tabel erg prettig. Zie voorbeeldje en kijk maar of je er iets mee kunt.

Ik heb in het bestand nog wat aanvullende opmerkingen geplaatst over wat je met tabellen kunt doen.

gr Paul

Hoi Paul bedankt voor het meedenken.

In mijn verhaal ben ik inderdaad niet helemaal duidelijk geweest over de toepassing. Dit zal ik verder toelichten gezien de formule van Arrie23 toch enige restricties heeft voor mijn toepassing blijkt nu.

Op dit moment houdt ik een agenda (op papier) bij waarin staat welke “klant” op welke dag aanwezig is geweest. In het voorbeeld noem ik het “klant” maar dat is om het “algemeen” te houden zodat het voor iedereen begrijpbaar en eventueel bruikbaar kan zijn. De daadwerkelijke toepassing is voor de sportvereniging waarbij naast contributie nog extra diensten in rekening worden gebracht.

Nu maak ik op dit moment aan de hand van de agenda in Word een A4’tje per X aantal weken een overzicht per “klant” wie op welke dag waarvan gebruik heeft gemaakt. Dit begint nu steeds meer werk/tijd te kosten waardoor ik nu het experimenteren ben om het in Excel meer geautomatiseerd te verwerken.

De datum is verder niet van belang voor de “klant” maar dit is voor mijzelf wel weer een verwijzing zodat ik dingen terug kan kijken. Voor de klant hoeft dus op dit formulier enkel het weeknummer en de dag zichtbaar te zijn.

Ik heb dus de volgende gegevens in mijn agenda:
datum – klant – omschrijving

bijvoorbeeld:
01-01-2016 – klant1 – omschrijving1
01-01-2016 – Klant2 – omschrijving1
02-01-2016 – Klant1 – omschrijving1
02-01-2016 – Klant2 – omschrijving2

Dit wil ik omgezet hebben naar:
Klant – Weeknummer – Dag – Omschrijving

Tot zover is dit dus gelukt.

Nu moet deze uitkomst dus op een ander formulier worden gezet zodat het “klantgericht” en direct print klaar is (zie: Output in het Excel bestand). Op elk formulier zet ik een datum en een kenmerk.

(Offtopic: Vervolgens krijgt de “klant” dit formulier ter ondertekening en gaat dit terug naar mij. Hierna stel ik per “klant” een afrekening op. Tot zover zijn er nog nooit klachten gekomen dat iets niet goed was, maar dan heb ik dus altijd een bewijs dat het is goedgekeurd mocht er achteraf gezeur komen en ja ik weet dat het omslachtig is maar dit is hoe het bestuur het wil.)

De ideale situatie is als ik in een Excel bestand een complete geschiedenis kan bijhouden en op een later moment kan oproepen adhv het door mij aangegeven kenmerk.
En om dit extra lastig te maken, ik wil geen extra kolommen toevoegen in het tabblad bij “Klant – Weeknummer – Dag – Omschrijving”
En doordat ik dat niet wil, is dit denk ik dus onmogelijk of er moeten nog andere suggesties zijn?

Maar tot zover de uitleg van de toepassing, ik heb nu het volgende probleem met de formule van Arrie23, er worden namelijk 0 waarden getoond ipv gewoon leeg. Nu snapt mijn Excel bestand dat niet meer aangezien ik hem heb gezegd dat omschrijving1 een waarde van € 10 vertegenwoordigd. En die uitkomst nu dus #NB geeft. (formule inhoudelijk heb ik niks aangepast, enkel celverwijzingen zijn anders) maar ik heb wel extra functies toegevoegd zoals gegevens validatie en diverse namen gedefinieerd. Ik denk althans dat het hiermee te maken heeft, aangezien het voorbeeld Excel bestand deze problemen niet geeft...
Is bijvoorbeeld de formule verticaal zoeken geen optie op meerdere waarden (weeknummer, dag, klant)?

Hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen met deze extra gegeven info.

Laatst bewerkt:
Hoi Freestyler,

Is de bijlage wat voor je. In totaal 4 sheets, waarvan twee statisch (leden en diensten), één voor invoer en één voor het printen.

Groet

Paul

Bijlagen

Bekijk bijlage v2.xlsm
Hoi Freestyler,

Is de bijlage wat voor je. In totaal 4 sheets, waarvan twee statisch (leden en diensten), één voor invoer en één voor het printen.

Groet

Paul

Om even verder te borduren op jou voorbeeld, want dat is inderdaad zo'n beetje de indeling die ik zelf ook gebruik. De selectie mogelijkheden in jou voorbeeld zijn zeker handig!
Ik zou echter graag een andere uitkomst zien, dit heb ik dan ook als harde getalen/waarden ingevuld in een apart tabblad, op basis van de uitkomst in de draaitabel. Je moet maar even niet letten op de verdere opmaak.

Overigens voor de duidelijkheid, het komt nu niet in mijn voorbeeld voor, maar als er bijvoorbeeld op een dag geen activiteiten hebben plaatsgevonden, dan moet de dag wel zichtbaar blijven (dus van maandag tot en met zondag en bijvoorbeeld niet, maandag, woensdag tm zondag)

Is mijn uitkomst geautomatiseerd ook mogelijk? of moet ik dit gewoon maar handmatig blijven doen?
Het liefst gebruik ik gewoon formules, maar een andere (makkelijkere) opzet is natuurlijk ook welkom.

Laatst bewerkt:
Met formule (iets aangepaste versie om met de tabel-/kolomnamen etc te kunnen werken):
In het tabblad 'Print uitkomst moet zijn' in cel B17 de volgende formule plaatsen en doortrekken naar rechts/beneden:
Let op: Naam klant staat zowel in cel C2 als B14, ik gebruik cel B14

=ALS(SOMPRODUCT(--(tblVerkoop[[Lid]:[Lid]]=$B$14);--(tblVerkoop[[Week]:[Week]]=$A17);--(tblVerkoop[[Dag]:[Dag]]=B$16);RIJ(tblVerkoop[[Lid]:[Lid]])-1)=0;"";INDEX(tblVerkoop[[Omschrijving]:[Omschrijving]];SOMPRODUCT(--(tblVerkoop[[Lid]:[Lid]]=$B$14);--(tblVerkoop[[Week]:[Week]]=$A17);--(tblVerkoop[[Dag]:[Dag]]=B$16);RIJ(tblVerkoop[[Lid]:[Lid]])-1);1))

Eenvoudige zij het niet flexibele (bedragen en diensten worden hard ingegeven) formule om totaalbedrag te berekenen:
=SOMPRODUCT(--($B$17:$H$20="Schieten"))*13+SOMPRODUCT(--($B$17:$H$20="Passen"))*12,5+SOMPRODUCT(--($B$17:$H$20="Dribbelen"))*10

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 280243

Om even verder te borduren op jou voorbeeld, want dat is inderdaad zo'n beetje de indeling die ik zelf ook gebruik. De selectie mogelijkheden in jou voorbeeld zijn zeker handig!
Ik zou echter graag een andere uitkomst zien, dit heb ik dan ook als harde getalen/waarden ingevuld in een apart tabblad, op basis van de uitkomst in de draaitabel. Je moet maar even niet letten op de verdere opmaak.

Overigens voor de duidelijkheid, het komt nu niet in mijn voorbeeld voor, maar als er bijvoorbeeld op een dag geen activiteiten hebben plaatsgevonden, dan moet de dag wel zichtbaar blijven (dus van maandag tot en met zondag en bijvoorbeeld niet, maandag, woensdag tm zondag)

Is mijn uitkomst geautomatiseerd ook mogelijk? of moet ik dit gewoon maar handmatig blijven doen?
Het liefst gebruik ik gewoon formules, maar een andere (makkelijkere) opzet is natuurlijk ook welkom.

He Freestyler,

Ik begrijp dat je het wilt hebben zoals je het nu hebt, maar persoonlijk zou ik het opnieuw overwegen. Sorteren op lid is bijvoorbeeld veel lastiger in jouw versie en als je later wilt wijzigen naar een overzicht per maand, dan moet je veel formules aanpassen. Je kunt je hierbij afvragen hoe relevant het is voor het lid om alle dagen te zien? Maar ja, je moet het natuurlijk zelf beslissen :D.

gr. Paul

He Freestyler,

Ik begrijp dat je het wilt hebben zoals je het nu hebt, maar persoonlijk zou ik het opnieuw overwegen. Sorteren op lid is bijvoorbeeld veel lastiger in jouw versie en als je later wilt wijzigen naar een overzicht per maand, dan moet je veel formules aanpassen. Je kunt je hierbij afvragen hoe relevant het is voor het lid om alle dagen te zien? Maar ja, je moet het natuurlijk zelf beslissen :D.

gr. Paul

Het is opgelost, met de formule van arrie23, ik heb de invulling en opmaak uiteraard nog wel aangepast maar het doet het nu zoals ik het wou hebben.

dank voor jullie medewerking :-)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan