AMD Athlon Xp 2600+ uit laptop vervangen door snellere?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Witsenburg

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Hoi,

ik heb een 3 jaar oude Acer Aspire met een Mobile AMD Athlon XP 2600+ processor en 2 gig geheugen. Ding werkt perfect, maar ik heb te weinig processorcapaciteit voor geluidsprocessing die ik er mee doe. Ik draai 2 programma's tegelijk die samen meer dan 100% van de processor gebruiken, en dat werkt dus niet. Kan ik, met enige voorzichtigheid, deze processor uit de laptop halen en er een snellere inzetten? En zo ja, welke passen er in en werken dan ook goed / sneller? Ik heb geen problemen met het openen van de laptop; de garantie is er toch af en ik heb al eens wat vervangen nadat hij gevallen was.

Alvast bedankt voor de tips,
Met vriendelijke groet,

Hugo

aan een laptop zou ik zelf niet gaan klooten ga langs de winkel en kijk wat mogelijk is

je kan denk ik maximaal naar een AMD Athlon XP-M 3000

gaat je niet veel winst opleveren

Meer dan 100%? dat is knap, een procent (van Latijn: pro centum, op honderd) aangeduid door het teken % is een honderdste deel.

Maare, zal eerst maar eens alle instellingen nalopen, zoals de overdrachtssnelheid van de harde schijf, in PIO modus werkt het niet best.

Ook het wisselbestand op een vaste waarde zetten kan helpen, denkelijk is die nu gefragmenteerd.

Overigens draagt een snellere CPU weinig bij aan de prestaties van een systeem.

@Lange Pier: meer dan 100% is rekenkundig geen enkel probleem, maar in dit geval inderdaad onmogelijk. Vandaar dus de vraag...
Welke zaken zouden er van invloed kunnen zijn op het feit dat de processor op 80% draait bij het afspelen van een DVD? Het lijkt me sterk dat daar zaken als harde schijf snelheid en fragmentatie van invloed zijn.

@pete1: dank, wat zoeken naar aanleiding van je antwoord leert dat je gelijk hebt, en dat het geen zoden aan dijk zet.

Op naar een nieuwe(-re) pc dus maar...

Hugo

Wat is een celeron 2,4 Ghz???

Hoi,

als uitkomst op mijn vraag over mijn laptop processor, blijkt dat ik gewoon aan een nieuwe(-ere) PC toe ben. Nou heb ik vanavond de door mij gewenste toepassingen eens gerunt op een PC van een kennis. Die PC heeft, volgens de 'eigenschappen' van 'mijn computer' een Intel Celeron CPU 2,4Ghz 512 mb. Leuk. Nou zoek ik bijvoorbeeld bij Alternate naar zo'n processor, maar de snelste Celeron bij hen heeft een kloksnelheid van 1x 2000 MHz (is volgens mij 2 GHz) en een bussnelheid van 800 MHz, dus 0,8 GHz. Ergo, de 2 jaar oude PC van mijn kennis heeft een snellere dan processor dan nu aangeboden wordt, of ik ben de verkeerde getallen aan het vergelijken. Dat laatste lijkt mij niet onwaarschijnlijk... Wie schijnt er wat licht in de duisternis?

Dank,

Hugo

Je wilt dus een nieuwe pc? Laat de Celeron`s lekker links liggen! Dat zijn budget processoren. Ga eens opzoek naar een Core 2 Duo.

Beide topics zijn samengevoegd, dat houdt het een beetje overzichtelijk. :)

Persoonlijk zou ik ook niet voor de Celeron gaan, maar voor een sneller Athlon model of -inderdaad- de Core2Duo.

@Frisian: oh, sorry. Op andere forums die ik frequenteer wordt dit als een nieuw onderwerp gezien. Dank voor het samenvoegen.

@Robert G: nou, dat budget idee trekt me wel, eerlijk gezegd. Als die celeron mijn wensen kan uitvoeren vind ik het zonde om meer geld uit te geven aan een duurdere processor. Ik kijk onder bijvoorbeeld op de configurator van Alternate, om een budget PC te bouwen. Welke sites zouden jullie nog meer aanraden? Hij moet wel fool-proof zijn, want ik weet er niet al te veel van. Ik heb wel eerder PC's geassembleerd, maar dat is al weer 7 jaar geleden. Ik wil eigenlijk alleen een PC met:
een CD speler (DVD brander heb ik extern)
een kleine harde schijf (grote heb ik extern)
1 of 2 gig geheugen
een snelle(-re) processor
een simpele grafische kaart (liefst op het moederboard)
geen verdere tierelantijnen (geluid heb ik ook extern)
Veel USB poorten, want ik heb veel zaken extern aan te sluiten!

Dank,

Hugo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan