Vergeet de tip van ed, want zoiets héb je al ingesteld, en dat wil je dus niet. De code van snb (waarvan ik hoopte dat je die zelf zou ontdekken, maar daar doet dit subforum niet aan

) doet verder precies wat jij wilt, áls je altijd in
dezelfde map wilt starten. En met een (behoorlijk verouderd) xls bestand bovendien. De voorbeeldcode van snb moet je uiteraard wél aanpassen aan jouw eigen situatie, want die zal bij jou geheid niet werken. Bovendien werkt snb met een constructie met één niveau diep. Dat is natuurlijk heel simpel uit te breiden met de andere gewenste mappen.
Wil je dynamischer werken, dan zou ik ervoor kiezen om m.b.v. de aangereikte code (of je die van mij gebruikt, of die van snb maakt dan geen drol uit) bij eerste gebruik een map te kiezen, en die vervolgens in een publieke variabele te zetten. De tweede keer dat je een bestand opent, gebruik je dan die publieke variabele als uitgangspunt bij het openen.
En als je vervolgens een (serie) andere bestand(en) uit een andere map wilt openen, dan controleer je ook nog eens of de map is veranderd, en dan zet je de nieuwe map in de publieke variabele. Dan kun je heel flexibel werken, met elke keer andere mappen als uitgangspunt.