Array

Status
Niet open voor verdere reacties.

gibsonneke

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2009
Ik heb nu een array die een lijst van afbeeldingen weergeeft wanneer ik deze toevoeg.

Dit is op dit moment enkel zo:

$example = array();

En dan met array_push doe ik daar een string in.

Nu zou ik ook willen om de positie van die afbeelding toe te voegen binnen die array.

2 waarden dus met de eerste waarde de positie en de tweede string met de afbeelding.

Is dit mogelijk ook met het feit dat ik later de afbeeldingen wil gaan positioneren (positief veranderen bv. een positie omhoog of één omlaag) ? Of bestaan er alternatieven voor een array?

Zoiets?

PHP:
$afbeeldingen = array()

$afbeeldingen[] = array ( "positie" , "padnaarafbeelding" );

Dan kun je ze er bijvoorbeeld met een foreach loop wel weer uithalen

PHP:
foreach ( $afbeeldingen as $afbeelding ) {

// $afbeelding[0] bevat nu de positie
  // $afbeelding[1] bevat nu het pad naar de afbeelding

}

EDIT: zo heb je trouwens geen array_push nodig.

De positie heb ik ondertussen bepaald afhankelijk van het id binnen de array.

Ik zit nu dus met een gewone array met strings in (geen multi-dimensionele). Is het nu mogelijk om een element in deze array aan een andere plaats binnen de array toe te kennen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom zou je een element dat al in je array staat ook nog op een andere plek willen neerzetten?

Misschien wordt het duidelijk als je even je code post, voor mijn gevoel ben je nu een beetje onhandig (lees: inefficient) bezig.

Waarom zou je een element dat al in je array staat ook nog op een andere plek willen neerzetten?

Misschien wordt het duidelijk als je even je code post, voor mijn gevoel ben je nu een beetje onhandig (lees: inefficient) bezig.

Ik wil het element verplaatsen binnen een array.

Laten we stellen dat we een lege array hebben met 3 strings erin.

$example = array(0 => "string 1", 1 => "string 2", 2 => "string 3");

Dan zou ik graag bijvoorbeeld string 2 op positie met index 2 krijgen en string 3 dan naar positie met index 1. (string 2 één omhoog)

Is dit mogelijk met een functie? (om posities (index) binnen een array toe te wijzen?)

Ik weet zo niet de handigste manier manier om dit te doen. In dit specifieke voorbeeld zou je het zo kunnen doen:

PHP:

$dupl = $example;

$example[1] = $dupl[2];
$example[2] = $dupl[1];

maar dat werkt in je uiteindelijke script waarschijnlijk niet, want de bewerkingen zullen wel iets complexer zijn.

Maar als je eens uitlegt wat je probeert te bereiken, kunnen we je misschien op een heel ander spoor zetten (makkelijker / efficiënter).

Ik weet zo niet de handigste manier manier om dit te doen. In dit specifieke voorbeeld zou je het zo kunnen doen:

PHP:

$dupl = $example;

$example[1] = $dupl[2];
$example[2] = $dupl[1];

maar dat werkt in je uiteindelijke script waarschijnlijk niet, want de bewerkingen zullen wel iets complexer zijn.

Maar als je eens uitlegt wat je probeert te bereiken, kunnen we je misschien op een heel ander spoor zetten (makkelijker / efficiënter).

Ik heb het zoals u zei opgelost en het werk nu. :) Bedankt hiervoor!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan