Ata hard disk drive wordt niet herkend !!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barney

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hoi, ik heb hier een computer met een A7N8X De Luxe moederbord.
Nou zit hier door middel van een Ata kabel een hard disk op het moederbord aangesloten.
Het probleem is dat steeds de hd niet gevonden wordt bij het opstarten.
Normaal kon je in de bios je hd automatisch laten detecteren maar die optie geld in de bios alleen voor een hd die op de primaire ide staat aangesloten, maar voor de hd die nu via de Ata kabel is aangesloten zie ik dus geen optie om die hd te laten detecteren en weet ik niet wat ik kan doen om er voor te zorgen dat de hd wel herkend wordt.

Wie weet hier een oplossing voor
Alvast erg bedankt voor je reactie

groeten Barney

Of je nou een ATA 40-aderig of een ATA 80-aderig gebruikt, het Bios zou hem moeten herkennen.
Primair of secondair moet ook niet uitmaken.
Staan je jumpers master/slave wel goed?
Staat de secondaire IDE wel ingeschakeld in het Bios?

Bedankt voor je reactie, ik ga meteen kijken.
Op dit moment is het volgende zichtbaar tijdens het opstarten:

Primaire master : Lite on ( cdrom speler )
Primaire slave: none
Secundarie master: Sony ( dvd writer )
Secundarie slave: Dvd rom ( dvd speler )

De harddisk is dus met een serieel ata kabel aan het moederbord bevesting en is niet te zien , ook niet in de bios , ook niet tijdens het opstarten.

"Serial ATA Technology
Serial ATA is the next generation ATA specification that provides scalable performance for today and tomorrow. With up to 150MB/s data transfer rate, Serial ATA is faster than current Parallel ATA, while providing 100% software compatibility."

groeten Barney

Nu heb je het over Serial ATA(SATA), dat gaf je in je eerste bericht niet aan.;)
Dan moet je in het Bios kijken of de SATA-controller wel op "enabled" staat.
Je krijgt dan na de "normale" Bios scherm het SATA scherm.
Als het goed is staat daar dan aangegeven hoe je die Bios/configuratie in komt.

Als je hierop Windows 2000 of Xp wilt installeren, moet je de driver die op een floppy staat bij de hand houden.
Je moet namelijk in het begin van de setup F6 indrukken, om aan te geven dat je SATA drivers wilt installeren vanaf floppy.

Laatst bewerkt:
Sorry voor de verkeerde omschrijving.
IK ga nu in de bios kijken of die sata controller op enable staat ( als ik hem kan vinden op het asus moederbord )

bedankt weer he, ik kom zo terug bij je

groeten Barney

Helaas, ik zie niks over sata in de bios en ik kan ook niet in de Raid utillity ( crtl+s ) iets doen want er is geen device device detected.

De harde schijf wordt dus nog steeds niet gevonden.
Hieronder is de url van het moederbord, mischien kan jij zien hoe het e.v.t wel kan dat hij de hd herkend.
http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x-e-d/overview.htm#

groeten Barney

Ik was al aan het zoeken geweest voor je en heb de handleiding ff gedownload.
Volgens de handleiding moet je niet in het Bios zijn zoals ik aangaf.
Bij mij gaat het namelijk wel via het Bios.(Ander mobo dan jij)
Er zitten jumpers op je moederbord om de SATA in te schakelen.
(Zie bijlage)
attachment.php

Bron van de bijlage;
handleiding Asus a7n8x De luxe;
Hier te downloaden;
http://www.asus.com.tw/support/down...&m_id=1&f_name=e1292_a7n8x_deluxe.zip~zaqwedc

Bijlagen

• sata jumpers.jpg
    sata jumpers.jpg
    43 KB · Weergaven: 263
Laatst bewerkt:
Heel erg bedankt voor al je moeite, echt te gek.
Ik heb meteen naar de jumpersetting gekeken en moet concluderen dat de instellingen enable zijn en dat dat dus helaas ook niet het probleem is.
Als ik windows xp wil installeren en laat opstarten van cdrom, dan gaat hij aan de gang en als ik dan zover ben dat ik enter moet indrukken om te installeren dan doe ik dat en krijg ik dus de melding dat er geen vaste schijf station is.
Kan dit komen doordat ik dan eerst voor de installatie die f6 moet doen en dan die sata drivers installeren en dat de installatie daarna wel de harde schijf vind ??

Groeten Barney

Geplaatst door Barney
kan dit komen doordat ik dan eerst voor de installatie die f6 moet doen en dan die sata drivers installeren en dat de installatie daarna wel de harde schijf vind ??
Daar kan het door komen.

Start de pc op vanaf de WinXP cd-rom.
Bij 1 van de eerste (blauwe) setup schermen staat onder in beeld, dat je F6 moet indrukken als je drivers voor SCSI/Raid-controller wilt installeren.
Dit moet je dus voor je SATA-controller ook doen.
Later in de setup wordt er gevraagt om de floppy met de SATA driver.

Ik moet eigenlijk windows xp dus formatteren en dan windows 2000 pro installeren.
Formatteerd windows 2000 ook de windows xp ?
En kan ik daarna ook met f6 aangeven tijdens de windows 2000 installatie dat ik andere drivers eerst moet installeren ??

groeten Barney

groeten Barney

Geplaatst door Barney
f6 aangeven tijdens de windows 2000 installatie dat ik andere drivers eerst moet installeren ??
Die F6 moet zowel bij Win2000 als bij WinXP.
Je kan met de Win2000 cd-rom de schijf formateren, ook al staat er WinXP op.

Hoe heb je WinXP geinstalleert gekregen?

ik heb gedaan wat je vertelde en heb tijdens de installatie via f6 de drivers van de fabrikant geinstalleerd om er zo voor te zorgen dat de serieel ata harde schijf wel herkend wordt.
Maar helaas, als ik op gegeven moment ben aangekomen dat ik alleen nog maar ENTER hoef aan te klikken zodat hij windows kan installeren dan krijg ik alsnog de melding dat de volume schijf niet gevonden kan worden.
Er is mij verteld dat er een speciale manier is om een serieel ata harddisk door windows te laten herkennen, maar op alle manieren die nu door ons besproken zijn , krijg ik het nog steeds niet voor elkaar.

groeten Barney

Is die hardeschijf wel gepartitioneert en geformateert?

ik zie geen mogelijkheid om ook daar achter te komen, heb jij een suggestie

groeten barney

Ik weet niet of Fdisk ook met SATA schijven om kan gaan.
Daarmee kan je normaal wel partitioneren.

ik kan het proberen, maar dan moet jij me wel vertellen hoe ik dan nu moet doen met een computer die zelf zijn harde schijf niet kan vinden

barney

ik kan dus geen opstartdiskette maken, want ik kom de computer helemaal niet meer in dus

barney

Geplaatst door Barney
ik kan dus geen opstartdiskette maken, want ik kom de computer helemaal niet meer in dus
Je zit nu toch achter een werkende computer.;)
Daarmee maak je de opstartfloppy.
Hier te downloaden;
www.bootdisk.com.

Let op je hebt een Win98(se) floppy nodig anders heb je Fdisk niet.

de xp cdrom start normaal op maar als hij dan zover is dat ie wil gaan installeren dan krijg ik de melding dat er geen vaste schijf stations zijn en dan nokt ie er mee
ik heb alles al geprobeerd, maar zie toch iets over het hoofd dat alleen met die serial ata te maken heeft, maar de vraag is wat

groeten Barney

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan