Audioboek in het audio onderdeel zien te krijgen van de ipod

• Onderwerp starter Onderwerp starter dump
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dump

Gebruiker
Lid geworden
2 mrt 2003
Hoi allen.
Ik heb op mijn computer schijf een audioboek staan. Het zijn7 mp3's. Ik heb ze geconverteerd met itunes zelf, en krijg dan mpeg4 audiobestanden. Is dat goed.
Daarna wezen zoeken hoe het verder moest. Ik kwam tot het volgende.

Ik heb ze in itunes alle 7 in1 album gezet, illustratie toegevoegd en hij draait nu goed op de ipod als boek, maar niet in de map van audioboek, na verscheidene handelingen te hebben moeten verrichten zoals aanvinken --- deel van een verzameling --- en --- volgorde onthouden ---. Maar nu staat hij alleen nog in het item --- muziek --- en nu moet hij nog in plaats daarvan in het item --- audioboek --- worden geplaatst/weergegeven. Hoe moet dat?

Het is me nu wel duidelijk dat als je En muziek En audioboek in het zelfde bestandsformaat hebt ze ook als muziek worden herkend-weggezet in de muziek map. Maar ik wil ze in de map --- audioboeken --- hebben. Zoals het hoort.
Doei, Dump.

Laatst bewerkt:
Hoi allen.
Ik heb op mijn computer schijf een audioboek staan. Het zijn7 mp3's. Ik heb ze geconverteerd met itunes zelf, en krijg dan mpeg4 audiobestanden. Is dat goed.

Nee, dat is niet goed.
Om je bestanden juist onder audiobooks te krijgen, doe het volgende:

- Voeg je bestanden (niet geconverteerd, dus als mp3) toe in iTunes.
- Ga naar Voorkeuren via [Ctrl+,] of via het Bewerken menu. Ga naar tabblad Geavanceerd, kies daarbinnen voor Importeren. Zet Importeren met op AAC-codering, en kies bij Instelling daaronder voor Gesproken podcast.
- Ga naar de nummers, selecteer er 1 van. Of allemaal, afhankelijk van of je 7 aparte of slechts één lange audiobook files wil krijgen.
- Rechtermuisknop > Selectie converteren naar AAC. Dit proces duurt even.
- Je hebt kopie(s) van de nieuwe bestand(en) in je lijst gekregen. Rechtermuisknop hierop > In Windows Explorer tonen.
- Je ziet je net gemaakte AAC bestanden in verkenner. Zij eindigen op .m4a. Verander dit in .m4b.
- Voeg deze bestand(en) opnieuw toe in iTunes. Nu komen ze automatisch onder audiobooks te staan!

Je kunt eventueel het genre nog op Boeken en spraak zetten.

Succes! :thumb:

Laatst bewerkt:
Hoi Jelly.
Bedankt alvast voor je reactie. Ik moet even wat corrigeren. In principe snap ik het geheel bijna zoals je het omschrijft.
--- Voeg je bestanden (niet geconverteerd, dus als mp3) toe in iTunes. ---
Importeer ik ze dan als map of bestand?

---- Ga naar Voorkeuren via [Ctrl+,] of via het Bewerken menu. Ga naar tabblad Geavanceerd, kies daarbinnen voor Importeren. Zet Importeren met op AAC-codering, en kies bij Instelling daaronder voor Gesproken podcast. ---
Het audioboek bestaat uit .wma en niet uit mp3 zie ik net. Neemt niet weg dat er evenzogoed naar .aac formaat wordt geconverteerd. Is dat erg?

--- Ga naar de nummers, selecteer er 1 van. Of allemaal, afhankelijk van of je 7 aparte of slechts één lange audiobook files wil krijgen.---
Stel: Je maakt er 1 file van. Kun je dan nog als je halverwege stospt later weer gelijk op dat punt terug komen. Of moet je de vlgende keer weer bij het begin beginnen. Hoe gaat dat trouwens ook als je ze appart invoert.

---- Je hebt kopie(s) van de nieuwe bestand(en) in je lijst gekregen. ---
Met de lijst bedoel je, denk ik itunes. Maar hoe zie ik nu in itunes het verschil tussen de oude (wma) en de nieuwe (.aac) bestanden

- Je ziet je net gemaakte AAC bestanden in verkenner. Zij eindigen op .m4a. Verander dit in .m4b.
--- Voeg deze bestand(en) opnieuw toe in iTunes. Nu komen ze automatisch onder audiobooks te staan! ---
En op welke wijze voeg ik deze dan toe? Ook weer d.m.v. map of bestanden importeren?

Sorry voor al deze vragen maar ik ben er nu al zolang mee bezig. Ik heb alles wat je zegt al is op meerdere wijzen gezien en gedaan. Maar ik doe ergens een verkeerde handeling. En ik moet en zal het weten. Brrrrrrrrrrrrrrrrrr.

Wat mij bevreemd is dat als ik 1 of meerdere keren geconverteerd heb door het steeds maar weer te proberen, mijn orriginele .wma bestanden wel op mijn computer schijf blijven staan. Hoe kan dat nou als ze (daar?) naar .aac zijn omgezet.

Nou, eerst maar is slapen. Welterusten. Doei, Dump.

Laatst bewerkt:
Hoi!

op zoek naar een oplossing voor het zelfde probleem vond ik het volgende forum waar volgens mij een aantal oplossingen worden aangedragen. Ik heb het nog niet uitgeporbeerd, maar het klinkt hoopgevend... Ik wou het je dan ook niet onthouden. Succes!

www.helpmij.nl

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Dump,
Schrik niet van het volgende lange bericht ;):

Ik moet even wat corrigeren. In principe snap ik het geheel bijna zoals je het omschrijft.
--- Voeg je bestanden (niet geconverteerd, dus als mp3) toe in iTunes. ---
Importeer ik ze dan als map of bestand?

Het maakt in principe niet uit of je kiest voor Map aan bibliotheek toevoegen of Bestand aan bibliotheek toevoegen, beiden onder het menu Bestand. Kies maar voor Bestand toevoegen. Als de bestanden maar, net als gewone muziek, in je Muziek lijst komen te staan. :)

---- Ga naar Voorkeuren via [Ctrl+,] of via het Bewerken menu. Ga naar tabblad Geavanceerd, kies daarbinnen voor Importeren. Zet Importeren met op AAC-codering, en kies bij Instelling daaronder voor Gesproken podcast. --- Het audioboek bestaat uit .wma en niet uit mp3 zie ik net. Neemt niet weg dat er evenzogoed naar .aac formaat wordt geconverteerd. Is dat erg?

Nee. WMA is welliswaar een ander formaat dan MP3, maar na het coderen is het bestand in beide gevallen een bestand in AAC formaat. Misschien dat de bestandsgrootte kan verschillen bij verschillende formaten (bijvoorbeeld dat WMA groter uit blijkt te vallen dan MP3) maar dat lijkt mij geen probleem.

--- Ga naar de nummers, selecteer er 1 van. Of allemaal, afhankelijk van of je 7 aparte of slechts één lange audiobook files wil krijgen.---
Stel: Je maakt er 1 file van. Kun je dan nog als je halverwege stospt later weer gelijk op dat punt terug komen. Of moet je de vlgende keer weer bij het begin beginnen. Hoe gaat dat trouwens ook als je ze appart invoert.

Je hebt het hier over het afspelen in de iPod, neem ik aan.
Stel dat je die ene lange file op pauze zet op 8:15 minuten. Wanneer je verder niets doet en je iPod uit zet of uit laat gaan, zal de volgende keer bij aanzetten de speler nog op 8:15 staan. Dit is ook zo bij normale liedjes (kun je uitproberen). Je kunt natuurlijk ook gewoon de positie 8:15 onthouden en de volgende keer hiernaartoe doorspoelen, als je dat punt nog eens wil horen.

Als je ze apart invoert heb je op je iPod bijvoorbeeld het volgende staan:
- audiobook deel 1
- audiobook deel 2
- audiobook deel 3
...

Stel dat deel 1 bijvoorbeeld eindigt bij 4:00 minuten en deel 2 ook 4:00 later. Dan kan je als je een punt zoekt in deel 2 natuurlijk gewoon deel 1 overslaan en op 2 drukken. Het voorbeeldpunt 8:15 uit die éne file zou hier trouwens zitten in deel 2, op 4:15. Immers, deel 1 meegerekend geeft 4:00 + 4:15 = 8:15.
Het is heel simpel! ;) Je kunt, als het je lukt na deze lange post, beide situaties uitproberen en even bekijken wat je fijner vindt/liever wil.

---- Je hebt kopie(s) van de nieuwe bestand(en) in je lijst gekregen. ---
Met de lijst bedoel je, denk ik itunes. Maar hoe zie ik nu in itunes het verschil tussen de oude (wma) en de nieuwe (.aac) bestanden.

Ja, gewoon de muziek lijst in iTunes. Je kunt als je dat niet meer weet rechtsklikken op het bestand > Info tonen. Je ziet in het tabblad Samenvatting staan achter het woord soort: wma (oud) of aac (nieuw). Zo kan je ze herkennen.

--- Voeg deze bestand(en) opnieuw toe in iTunes. Nu komen ze automatisch onder audiobooks te staan! ---
En op welke wijze voeg ik deze dan toe? Ook weer d.m.v. map of bestanden importeren?

Bijvoorbeeld door te gaan naar Bestand > Bestand aan bibliotheek toevoegen. Sneltoets overigens [Ctrl + O].

Wat mij bevreemd is dat als ik 1 of meerdere keren geconverteerd heb door het steeds maar weer te proberen, mijn orriginele .wma bestanden wel op mijn computer schijf blijven staan. Hoe kan dat nou als ze (daar?) naar .aac zijn omgezet.

Er wordt bij het converteren een kopie gemaakt van het originele bestand. Anders zou het origineel verdwijnen, en dat willen we niet.
Normaal kunnen er geen 2 bestanden met dezelfde naam in 1 map, maar omdat de bestanden een andere extensie hebben (.wma en .aac) hebben ze niet helemaal dezelfde naam, en staan ze gewoon naast elkaar.

Oké, ik hoop dat het zo gaat lukken! :thumb: Laat het maar weten.
Goede nacht en welterusten!

edit @helpmijstan: Jep, daar geven ze dezelfde oplossing. Dat genre veranderen (waar over gesproken wordt bij die link) kan ook, maar dan komt hij idd niet onder de werkelijke Audiobooks lijst te staan.

Laatst bewerkt:
Ik heb me daar een tijdje zitten knokken maar ik ben er wel helemaal uitgekomen. Hartelijk dank daarvoor. Wat een geweldige uitgebreide uitleg. Doei, Dump.
P.s. Ik sluit niet uit dat ik nog een keer terug kom met een volgende/andere vraag. Hahahaha.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Fijn dat het werkt, graag gedaan :). En als je nog meer vragen hebt helpen we je graag. ;)

Dat ga ik zeker doen want mijn schoonzus, voor haar doe ik dit, wil er ook een film op hebben. Moet ik dus ook nog mee aan de gang. Voor alle duidelijkheid. Ik had deze vraag eerst in een ander forum gesteld maar daar kwamen we er niet echt uit. Nu dit wel is gelukt heb ik de uitleg, zoals ik het heb gedaan, uitgebreid opgeschreven met de mededeling dat ik geholpen ben door Jelly. Dat leek me wel zo netjes.
Doei, Dump.

Dat ga ik zeker doen want mijn schoonzus, voor haar doe ik dit, wil er ook een film op hebben. Moet ik dus ook nog mee aan de gang. Voor alle duidelijkheid. Ik had deze vraag eerst in een ander forum gesteld maar daar kwamen we er niet echt uit. Nu dit wel is gelukt heb ik de uitleg, zoals ik het heb gedaan, uitgebreid opgeschreven met de mededeling dat ik geholpen ben door Jelly. Dat leek me wel zo netjes.
Doei, Dump.

Haha, dat vind ik erg leuk. :thumb:
Mocht je vragen krijgen over die video, start je maar een vraag!

Laatst bewerkt:
Nee, dat is niet goed.
Om je bestanden juist onder audiobooks te krijgen, doe het volgende:

- Voeg je bestanden (niet geconverteerd, dus als mp3) toe in iTunes.
- Ga naar Voorkeuren via [Ctrl+,] of via het Bewerken menu. Ga naar tabblad Geavanceerd, kies daarbinnen voor Importeren. Zet Importeren met op AAC-codering, en kies bij Instelling daaronder voor Gesproken podcast.
- Ga naar de nummers, selecteer er 1 van. Of allemaal, afhankelijk van of je 7 aparte of slechts één lange audiobook files wil krijgen.
- Je hebt kopie(s) van de nieuwe bestand(en) in je lijst gekregen. Rechtermuisknop hierop > In Windows Explorer tonen.
- Voeg deze bestand(en) opnieuw toe in iTunes. Nu komen ze automatisch onder audiobooks te staan!

Je kunt eventueel het genre nog op Boeken en spraak zetten.

Succes! :thumb:

Veranderen van bestands formaat

Hoi,

Hoe kan ik het bestandsformaat veranderen in .m4b???

Gewoon de naam veranderen, er staat b.v. "audioboek.m4a". Doe rechtermuisknop > Naam wijzigen (of druk op F2) en delete de a en maak er een b van: "audioboek.m4b".
Heel simpel :thumb:.

Mocht die extensie .m4a niet zichtbaar zijn, dan even gaan naar Configuratiescherm > Mapopties > Weergave. Daar moet je Extensies voor bekende bestandstypen verbergen uitzetten. Dan even opnieuw proberen.

Laatst bewerkt:
Hiu Jelly,

Bedankt voor het antwoord, ik wist niet hoe je de extensie kon tonen.

Het werkt!!!

Groet,
Marc

:thumb:

Hoi Jelly,

Ik heb een boek met 20 hoofdstukken toegevoegd in de Audioboeken bibliotheek van ITunes. Hier ze je dus alleen de hoofdstukken staan. Als ik mijn Ipod daarna synchroniseer komen de hoofdstukken allemaal in mijn audioboeken, het lijkt dan dat er 20 verschillende boeken op staan. Ik wil graag dat hij eerst de naam van schrijver geeft daarna de naam van het boek en daarna de hoofdstukken die het boek heeft. Weet jij of dit mogelijk is???

Groet,
Marc

Hoi Marc,

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met "eerst de naam van schrijver geeft daarna...".
Bedoel je dat je nog steeds die 20 items ziet, maar dat de naam van de hoofdstukken verandert in deze volgorde?
Of bedoel je dat je op de iPod eerst de naam van de schrijver kunt selecteren, daarna naam boek, daarna...?

Misschien kan je het wat specifieker zeggen :)

Laatst bewerkt:
Sorry dat ik niet duidelijk was, ik vind het ook moeilijk om uit te leggen.:o

Op mijn Ipod verwacht ik dat bij audioboeken eerst de schrijver wordt weergegeven daarna de titel van het boek en daarna de hoofdstukken.

Nu geeft hij bij audioboeken gelijk de hoofdstukken, dus al ik bv twee boeken heb geïmporteerd komen alle hoofdstukken van die twee boeken door elkaar te staan.

Groet,
Marc:)

Hoi,

Maakt niet uit hoor, het is ook een beetje lastig uitleggen zo met tekst :)
Volgens mij begrijp ik het wel: je wilt dat één hoofdstuk bijvoorbeeld de volgende naam heeft:
(Naam - Titel - Hoofdstuk)
"Pietje - Luisterboek 1 - Hoofdstuk 8"

Je kunt dit dan gewoon invoeren in de regel Naam in iTunes:
attachment.php

Dan is het denk ik wel handig als je een iPod heb met een groot scherm (een Nano heeft een klein scherm), want dan kan er veel tekst in beeld staan.
Ik hoop dat dit is wat je wilde ;)

Bijlagen

• luisterboek.png
    luisterboek.png
    3,4 KB · Weergaven: 441
Hoi Jelly,

Het is niet helemaal wat ik bedoel:)

Als ik op mijn Ipod Audioboeken selecteer zie ik onder elkaar boeken staan die grijs van kleur zijn. Ieder boek moet volgens mij een audioboek voorstellen met boeknaam en hoofdstukken.

Als ik mijn hoofdstukken importeer vanuit Itunes naar mijn Ipod zie ik op mijn Ipod onder audioboeken gelijk alle hoofdstukken staan, ieder hoofdstuk komt onder een apart boek te staan wat grijs van kleur is. Hij denkt dan dat de hoofdstukken aparte boeken zijn. Wanneer ik een hoofdstuk beluister zal hij ook niet automatisch overgaan naar het volgende hoofdstuk omdat hij denkt dat dit weer een ander boek is.

Ik hoop dat ik wat duidelijker is:o

Groet,

Aha! Ik hoop dat ik het nu echt begrijp :D.

Er schiet me alleen niet echt meteen een oplossing te binnen. Alleen dit:
Ik weet niet van de bron van de bestanden is, ik hoop een CD, want dan zou je alle hoofdstukken (als zij als aparte tracks op een cd staan) eerst kunnen samenvoegen. Zoals in onderstaande link beschreven wordt (Engels):
http://aldoblog.com/audiobooks/itunes/importing-audio-cds/

In het Nederlands: doe een CD erin, klik eventuele melding weg, selecteer alle tracks (hoofdstukken) en ga naar Geavanceerd > Cd-tracks samenvoegen. Dan zie je ze zoals in onderstaande afbeelding:

audio-cd-tracks-joined.png
(met zo'n samennemend lijntje ervoor)

Als je ze daarna pas importeerd in je bibliotheek, wordt het meer één boek.
Voordeel: één boek wordt compact en overzichtelijk bij elkaar gehouden.
Nadeel: ik weet niet zeker of je nog hoofdstukken kunt overslaan, als je het zo op je iPod afspeelt.

Dit werkt natuurlijk het makkelijkst als de boeken op CD staan, als dat niet zo is zou je de bestanden eerst op een CD(±rw) kunnen branden, en dan weer in je pc stoppen.
Het zou je probleem kunnen verhelpen, ik hoop dat het een oplossing is die jouw probleem goed maakt. :)

Je kunt het proberen, als het niet werkt ga je terug naar je oude "opstelling", dus bewaar de bestanden wel.

Hoi Jelly,

Het werkt, echter het overslaan van hoofdstukken gaat niet. Voor mij is dat geen probleem.:thumb:

Ik heb nog wel een laatste vraag,

Mijn boeken staan op CD, echter de meeste boeken bestaan uit meerder cd's, is het dan ook mogelijk dat ik bijvoorbeeld 4 cd's tegelijk samenvoeg in Itunes??:)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan