Auteursrecht foto: schadevergoeding betalen?!?!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SmellyCat

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2010
Op mijn startpagina had ik onder het kopje "Sport" een foto geplaatst.
Deze had ik dmv google "afbeeldingen" gevonden. Er leek geen auteursrecht op te zitten. Maar ik ben een leek.....
Ik heb deze startpagina als hobby, heb niets verdiend met de foto.

Vrijdag kreeg ik een mail van een advocaat, namens een sportfotograaf, met het dringende verzoek EURO 750,== binnen 5 werkdagen over te maken vanwege misbruik van deze foto.
Doe ik dit niet dan wordt het (volgens de mail) een rechtszaak.

De foto had ik al direct verwijderd na het 1e verzoek van de beheerder van de startpagina (goedbegin). Deze verzekerde mij daarna dat alles in orde was.

Wat moet ik nu doen?

Moet ik betalen??? Had ik niet eerst een waarschuwing moeten krijgen?
Heb de advocaat een mail teruggestuurd met excuses etc...

Gr SC

Hoi...

Welke advocaat?
En een beetje advocaat zal dit niet dmv een mail doen.

Ik zou even contact opnemen met een rechtsbijstandfirma (heb je een rechtsbijstandverzekering?) of met je ouders (als je nog thuis woont)

Zelf weet ik helaas niet zoveel van rechten en wetten af, maar je zou hier nog even een vraag kunnen posten voor meer informatie misschien?
http://www.gratisadviseurs.nl/zakelijk-&-financieel.html

En met welke naam ondertekend?

Daarbij blijf ik erbij dat men dat niet via mail doet maar aangetekende brief.

@ frankwannet

Ze hebben mn adres (nog) niet. Mijn mailadres is doorgegeven door de eigenaars van GoedBegin: Multi PC

Zal hiervoor ooit wel eens toestemming hebben gegeven...

Persoonlijk lijkt het me sterk dat ze zomaar geld kunnen vragen voor het gebruik van die foto zonder waarschuwing, maar ik weet het niet precies.

Maar als je het zeker wil weten zou ik even een mailtje via je verzekering sturen, die weten het vast zo uit te leggen.