Auteursrecht foto: schadevergoeding betalen?!?!?

Status
Niet open voor verdere reacties.

SmellyCat

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2010
Op mijn startpagina had ik onder het kopje "Sport" een foto geplaatst.
Deze had ik dmv google "afbeeldingen" gevonden. Er leek geen auteursrecht op te zitten. Maar ik ben een leek.....
Ik heb deze startpagina als hobby, heb niets verdiend met de foto.

Vrijdag kreeg ik een mail van een advocaat, namens een sportfotograaf, met het dringende verzoek EURO 750,== binnen 5 werkdagen over te maken vanwege misbruik van deze foto.
Doe ik dit niet dan wordt het (volgens de mail) een rechtszaak.

De foto had ik al direct verwijderd na het 1e verzoek van de beheerder van de startpagina (goedbegin). Deze verzekerde mij daarna dat alles in orde was.

Wat moet ik nu doen?

Moet ik betalen??? Had ik niet eerst een waarschuwing moeten krijgen?
Heb de advocaat een mail teruggestuurd met excuses etc...

Gr SC

Hoi...

Welke advocaat?
En een beetje advocaat zal dit niet dmv een mail doen.

Ik zou even contact opnemen met een rechtsbijstandfirma (heb je een rechtsbijstandverzekering?) of met je ouders (als je nog thuis woont)

Zelf weet ik helaas niet zoveel van rechten en wetten af, maar je zou hier nog even een vraag kunnen posten voor meer informatie misschien?
http://www.gratisadviseurs.nl/zakelijk-&-financieel.html

En met welke naam ondertekend?

Daarbij blijf ik erbij dat men dat niet via mail doet maar aangetekende brief.

@ frankwannet

Ze hebben mn adres (nog) niet. Mijn mailadres is doorgegeven door de eigenaars van GoedBegin: Multi PC

Zal hiervoor ooit wel eens toestemming hebben gegeven...

Persoonlijk lijkt het me sterk dat ze zomaar geld kunnen vragen voor het gebruik van die foto zonder waarschuwing, maar ik weet het niet precies.

Maar als je het zeker wil weten zou ik even een mailtje via je verzekering sturen, die weten het vast zo uit te leggen.

Hrmm een advocaat die dit per mail doet? Lijkt me iemand die misbruik van een titel probeert te maken. Pas op het moment dat je een brief in de bus krijgt zou ik me zorgen beginnen te maken.

Ik zit op een ander tabblad op de site van dat adcocatenkantoor.Ze zijn wel gespecialiceerd in merken en autersrecht.
Zie er ook diverse namen van medewerkers.Ben ook benieuwd wie bij jou de mail ondertekendt heeft.

Daarbij mijn stelling nog steeds:via mail???

@frankwannet

Heb de site bekeken, klopt allemaal

Laatst bewerkt:
Die namen komen helaas voor ja...;)

Morgen en maar eens een foontje tegenaangooien zou ik zeggen.

@ frankwannet

Gezien de tekst in de mail lijken ze me daar niet ontvankelijk voor maar ik ga het zeker proberen!
En daarna mijn RB-verzekering bellen......

Eens maar eens afwachten wat hun zeggen.
Het (afzend)mailadres klopt ook bij de mail?

Ja, alles klopt......

Is het niet gewoon een eng idee dat je maar zo een mail krijgt waarin je gedwongen wordt een bedrag te betalen voor het "gebruik" van een foto terwijl je je helemaal niet bewust bent van het feit dat deze foto auteursrechtelijk beschermd kan zijn?
Ik zie wel eens foto's op internet en wanneer je deze wilt copieeren dan krijg je de melding:
copyright of ©, nou, dan copieer je ze dus gewoon niet.

Hoi,

Kan gebeuren en bedankt voor het snelle handelen.

Na de "waarschuwing"van goedbegin heb ik onmiddellijk de foto verwijderd en dit doorgegeven waarna ik de volgende mail kreeg: (dit alles voor de mail vd advocaat)

Ik heb de pagina weer open gezet en vandaag een brief terug gestuurd dat alles netjes is opgelost.

Bedankt en verder veel plezier met de startpagina toegewenst.

Met vriendelijke groeten,

correctie

Na de "waarschuwing"van goedbegin heb ik onmiddellijk de foto verwijderd en dit doorgegeven waarna ik de volgende mail kreeg: (dit alles voor de mail vd advocaat)

Hoi,
Kan gebeuren en bedankt voor het snelle handelen.
Ik heb de pagina weer open gezet en vandaag een brief terug gestuurd dat alles netjes is opgelost.

Bedankt en verder veel plezier met de startpagina toegewenst.

Met vriendelijke groeten,

Is het niet gewoon een eng idee dat je maar zo een mail krijgt waarin je gedwongen wordt een bedrag te betalen voor het "gebruik" van een foto terwijl je je helemaal niet bewust bent van het feit dat deze foto auteursrechtelijk beschermd kan zijn?

Ik wil hier nog even op reageren. Elke foto (en alles wat je maakt) is automatisch auteursrechtelijk beschermd, of dat er nou bij staat of niet. Tenzij er expliciet bij staat dat de foto vrij is van auteursrechten of de maker al 70 jaar dood is.

Dat wist ik echt niet, en ik denk vele anderen ook niet.
Maar bedankt voor je aanvulling.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan