AUTOEXEC.BAT multi-boot

Status
Niet open voor verdere reacties.

XenomX

Gebruiker
Lid geworden
27 apr 2002
Hallo,

Ik moet voor een project op school een dual-boot systeem maken.
Bij het opstarten moet je een menu krijgen waarin je kan kiezen tussen Windows, DOS, en nog een programma dat via dos dan opstart.

Ik heb dit al is voor elkaar gekregen maar dat bestand ben ik kwijt.

Het was zoiets.

echo 1 Windows
echo 2 Dos
echo 3 prog.

choice /c;123

if errorlevel is 3 goto drie
if errorlevel is 2 goto twee

etc.

Ik weet dus niet of dit goed is, zo zag het er ongeveer uit. Weet iemand misschien hoe ik zo'n menu kan maken in autoexec.bat ?

Bvd! :thumb:

Gewoon door in het autoexec.bat, in het [games] gedeelte de betreffende opdrachtregel op te nemen (C:\games\game.exe ) en ervoor te zorgen dat er in het [common] gedeelte in config.sys en het gedeelte na [end] geen verwijzingen naar windows voorkomen (of andere niet gewenste programma's.
Ik zou me voor kunnen stellen dat daar de drivers voor een cd-rom, geluidskaart en dergelijke geladen worden.

Overigens hoort himem.sys en dergelijke wel geladen te worden omdat je anders geen extended/expanded memory kunt gebruiken.

Zou je heel misschien een voorbeeld kunnen geven van zo'n bestand, hoe het er ongeveer uitziet? :o

:thumb:

Je hebt twee voorbeelden gekregen, die kan je zelf aanpassen, de rest valt onder de categorie huiswerk, denk ik :p

Haha, ik ben lui ;)

Heb al zoveel geprobeerd, dan word ik er moe van en heb ik geen zin meer :)

Hoe zit de tekst eruit dat het bestand Windows laadt?

Dat ligt aan welke versie jij wilt laden, even uitgaande van win95/98/me is win.com het commando, als de map windows in het path is opgenomen, is dat niet het geval, moet daarbij dus ook het path verlmeld worden b.v. c:\windows\win.com. Daarbij moet natuurlijk wel aangetekend worden dat ook de geheugenmanager e.d. geladen moeten worden.

D:\WINDOWS\net start
@ECHO OFF
PROMPT $p$g
PATH D:\WINDOWS;D:\WINDOWS\COMMAND;C:\DOS;C:\WP60;C:\Dbase
SET TEMP=C:\DOS
mode con codepage prepare=((850) D:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb us,,D:\WINDOWS\COMMAND\keyboard.sys
@ECHO OFF
cls
ECHO +++++++++++++++++++++++++
ECHO + 1. Windows 98SE +
ECHO + 2. MS-DOS 6.22 +
ECHO + 3. Capito +
ECHO + 4. Norton Ghost +
ECHO +++++++++++++++++++++++++

CHOICE /c:1234 choose a menu option:

IF ERRORLEVEL 255 goto FOUT
IF ERRORLEVEL 4 goto DBASE
IF ERRORLEVEL 3 goto CAPITO
IF ERRORLEVEL 2 goto MS
IF ERRORLEVEL 1 goto WIN

:FOUT

goto EINDE

:DOS

C:\DOS
command.com

:WIN

prompt enter EXIT to return to Windows$_$p$g
win
prompt $p$g
goto top

:WP
D:\Capito
capito.exe

:DBASE
D:\NortonGhost
ghost.exe

:EINDE
autoexec.bat

TADA!! :thumb:

SET TEMP=C:\DOS
Zou ik SET TEMP=C:\WINDOWS\TEMP van maken, dit in verband met de mogelijke vervuiling van je DOS map en verder zou ik dan ook nog opnemen
SET TMP=C:\WINDOWS\TEMP
Dit omdat er nog wat oude DOS programma's op zoek gaan naar TMP en niet naar TEMP.

[edit] Zie dat windows op D: staat, dan moet dat natuurlijk D:\WINDOWS\TEMP worden [/edit]

Laatst bewerkt:
Ja, er moest nog meer verandert worden. Als mensen het willen wil ik het definitieve batch bestand wel posten. (kan handig zijn voor school ofzo ;))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan