automatisch installeren van updates uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

htil

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 sep 2009
Berichten
2.256
ik heb de vraag al eens eerder gesteld geloof ik, dus eventueel excuus voor dubbel werk.

ik meende dat ik de pc zo had ingesteld dat het ophalen van updates alleen zou kunnen als de pc niet in de sluimerstand staat. En dat ze nooit automatisch geinstalleerd zouden kunnen worden.
vannacht ging de pc uit de sluimerstand en werden alle openstaande bestanden vernietigd. zo juist is het systeem zichzelf zomaar ineens opnieuw gaan opstarten en bleken er nieuwe bestanden geintalleerd. weer alles kwijt...

hoe kan ik dit soort verrassingen voorkomen? moet ik na elke update kijken of er iets in deze instellingen is gewijzigd?
 
Ik vind de eerste vraag al verwarrend en deze is niet veel beter. De eerste was automatisch opstarten uitschakelen; hoe?
Sluimerstand is je destijds afgeraden door srpchulp. Zit Windows 10 dan zo krakkemikkig in elkaar dat je de updates niet kunt instellen? In Windows 7 heb je 'tig' mogelijkheden om in te stellen hoe updates voor Windows/Microsoft producten moeten worden geïnstalleerd. Dat moet in Windows 10 toch ook mogelijk zijn.
 
Jij schrijft dat je veel werkt met je pc! Windows Update zit bij mij Windows 7 onder de startknop. Dus daar activeer ik deze en Windows Update opent zich. Links staat Instellingen wijzigen en daar staan alle opties.

Met Google gekeken. Blijkt dat jij gelijk hebt. Microsoft heet deze materie grondig verziekt in Windows 10 als ik dit lees. Ik kan je helaas niet verder helpen. Ben blij dat ik geen Windows 10 heb.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,
Als ik het goed begrijp heb je niets meer te zeggen over WU tenzij je de pro versie hebt.
Je zou kunnen proberen via run>services.msc de updatefunctie uit te schakelen, (of dat ook in Win 10 mogelijk is weet ik niet zeker) en naar believen weer in te schakelen als het jou uitkomt.
Dat is 1 v.d. redenen waarom ik niet voor Win 10 gekozen heb, de opdringerige en dwingende opleggingen van MS.
 
Laatst bewerkt:
Ik was vanaf augustus 2015 tot en met maart 2016 eigenlijk tegen Windows 10. De tot dan toe 'build(s)' maakte mijn systeem instabiel en verder werkte sommige (niet eens zo oude) programma's niet echt lekker onder 10.

Bij Microsoft hebben ze (kennelijk) de vele tien(honderd)duizenden (misschien zelfs miljoenen) (?) wereldwijde foutrapportages en / of klachten gebruikt om hun versies te verbeteren. Sinds maart of zo van dit jaar draait Windows 10 hier als een tierelier.

Als alle users die allerlei bezwaren hebben eens een keer een regenachtige zondag uittrekken om rustig wat te Googlen op de (on)mogelijkheden van het instellen van allerlei persoonlijke zaken in Windows 10, dan zullen zij ontdekken dat er héél veel mogelijk is in Windows 10 en dat er eigenlijk nog geen betere versie door Microsoft is gemaakt dan Windows 10.

Ik geef slechts 2 'stomme' voorbeeldjes : 1. er zijn vele users die nog niet kunnen wennen aan Edge en die graag willen (blijven) werken met IE.
Hier op de Helpmij wordt er dan al heel snel een vraag 'gedumpt' hoe je IE kunt installeren onder 10.
Welnu, heel eventjes Googlen en je vindt in nog geen minuutje dat IE gewoon standaard is ingebouwd in Windows 10. Je moet alleen even Googlen en je weet hoe je 'm met 3 muisklikken activeert. Je kan natuurlijk ook vanaf moment 0 gillen dat Windows 10 waardeloos is omdat er geen IE meer te zien is............

2. klagen over je auto dat er geen cruisecontrol op zit en dat je bij lange ritten dus een vermoeide rechtervoet krijgt. Ligt dat aan de auto(fabrikant) of ligt dat aan jezelf omdat je een merk en type hebt gekocht waar geen cruisecontrol op zit...........?
 
Laatst bewerkt:
tav mik: kun je zonder al teveel problemen op je dak te krijgen, teruggaan naar windows7?
 
tav Qandor: ik wil je best geloven. maar hoe zit het met het probleem waar ik mee kamp. is daar wel een oplossing voor?
of moet ik toch maar pro aanschaffen en installeren?
 
Is niet nodig, je kunt in jouw versie zowel de "Gebruikstijden", alsmede de tijd wanneer opnieuw "mag" worden opgestart, instellen. Dat is toch afdoende?
 
Dat is toch afdoende?

Ja en nee:)

Het probleem is dat in tegenstelling tot eerdere Windows versies zich niet laten installeren wanneer jij dat wilt. In Windows 7 kon je de updates downloaden en ze installeerden zich automatisch. Bovendien kon je kiezen welke updates je wilde installeren. In Windows 10 kun je de updates laten downloaden en vaak blijft de download steken op 95%. Bij de foutmeldingen in de logboeken lees ik iets van tijdelijk bestand maken of gemaakt. De verwerking van die tijdelijke bestanden gaat telkens mis. Windows 10 gaat na elke mislukte poging opnieuw proberen om de updates te installeren en soms weer opnieuw downloaden. De verwerking gaat ten koste van het normale computergebruik.

De oplossing is voor mij om de updates handmatig te downloaden en installeren. Ik kan dan zelf bepalen wanneer ik de updates installeer. Het installeren en opstarten van updates in Windows 10 duurt aanzienlijk langer dan in Windows 7.
 
Kan ik mij wat bij voorstellen.
Aan de andere kant zal voor de meerderheid van de users het feit dat ze computer 'gebruikstijden' in kunnen stellen, alsmede zelf het tijdstip kunnen bepalen wanneer 10 opnieuw gaat starten, afdoende moeten zijn om niet in hun dag-dagelijkse computergebruik overlast van de updates te ondervinden.

Tel daarbij op dat niemand gedwongen is geweest om naar 10 te gaan en................ ik zou weer kunnen verwijzen naar voorbeeldje 2 in bericht 6 ;) :D
 
Tel daarbij op dat niemand gedwongen is geweest om naar 10 te gaan en................ ik zou weer kunnen verwijzen naar voorbeeldje 2 in bericht 6 ;) :D

Aanvankelijk wilde ik Windows 10 niet installeren, maar in de laatste week van juli heb ik twee computers en twee laptops toch van Windows 10 voorzien. Windows 10 is aanzienlijk sneller dan de voorgaande Windows versies. Windows 10 is een prima versie en automatisch updaten is geen probleem voor me. Waar ik wel moeite mee heb, is dat het update proces niet vlekkeloos verloopt. Tot Windows 10 verliep het update proces prima en Windows 10 geeft problemen. Toen de update gisteren was binnengehaald (zonder dat ik het wist) flikkerde het rode lampje op mijn computer 4 uur lang omdat de update zich niet liet installeren. Vandaag weer hetzelfde tot ik de update handmatig heb geïnstalleerd.
 
tja, ik moet er maar mee leren leven :(
maar klopt het wat ik gisteren meemaakte dat ik terwijl ik nog aan het werk was ineens het bericht kreeg dat de pc opnieuw zou worden opgestart ZONDER DAT IK MAAR IN DE GATEN HAD DAT ER NIEUWE UPDATES WAREN BINNENGEHAALD EN GEINSTALLEERD. Dat zou toch om gek van de worden zijn...
 
Ja, dat klopt, maar daarom kun je instellen in Win 10 wat jouw 'gebruikstijden' op de computer zijn (zodat er NOOIT opgestart zal worden binnen de door jou opgegeven range van tijden) én kun je instellen op precies welk tijdstip Win 10 wél mag opstarten.

Als jij dus instelt dat jouw gebruikstijden 08.00-23.00 uur zijn én je geeft op dat Windows 10 om 23.30 uur mag opstarten zul je dus nooit meer gehinderd worden door het feit dat Windows tussen 08.00 uur en 23.00 uur zal willen opstarten.
 
Laatst bewerkt:
probleempje : je kunt maximaal 8 uur instellen!
 
Tussendoor even eten en / of wat drinken en / of de hond uitlaten of iets dergelijks? Vergeef mij mijn cynisme, maar voor elke (redelijke) oplossing is altijd wel een probleem te vinden............?
 
ik weet het!
maar feit is dat ik met de pc bezig van van pakweg 7 uur in de ochtend tot 10 uur s avonds,
tussendoor uitschakelen heeft geen zin, dus windows kan mij nare verrassingen blijven bezorgen,,,

met de pro-versie heb je (iets?) meer mogelijkheden, dus die maar aanschaffen?
 
@gast0225
Een reactie op post 6. Jij schrijft: 'ik was eigenlijk tegen Windows 10'. Met een verklaring welke voor zich spreekt. Is vreemd, want ik zou als bedrijf pas een product in de markt zetten als het fatsoenlijk werkt. Je stuurt toch ook geen auto op de weg waar van alles nog aan mankeert. 'Windows 10 draait als een tierelier'. Wat is er mooier als er geen problemen zijn. Helaas zijn instellingen die een gebruiker moet kunnen uitvoeren wat anders dan problemen.

'Een regenachtige zondag uittrekken…' Trek er maar rustig twee maand voor uit. Als het zo is zoals jij schrijft, waarom staan alle fora er dan vol van? Mensen gaan toch hun problemen en instellingen niet voorleggen omdat ze niets te doen hebben. Ze hebben wel degelijk problemen. Als ik jouw profiel bekijk dan zie ik een systeem waar je u tegen zegt en dat lijkt mij geen doorsneesysteem. Je hebt het zelf samengesteld en dat kan niet iedereen. Je bent geregistreerd 23/3/2001. Dat geeft aan dat je inmiddels veel ervaring hebt kunnen opdoen. Bij beroep/hobby staat niets vermeld. Maar ik schat in dat je geen gemiddelde computergebruiker bent. Dus jouw niveau ligt naar mijn mening aanzienlijk hoger dan de gemiddelde computergebruiker, mede gezien de antwoorden/oplossingen die jij aandraagt.
Er zijn miljoenen/miljarden mensen die computers gebruiken met Windows als besturingssysteem. Deze mensen doen de dagelijkse dingen, internetbankieren, inkopen via webshops, werken met tekstverwerkers, rekenbladen etc. Lees nu eens wat de voorwaarden van banken zijn voor het internetbankieren. Dan kom je tot de conclusie dat voor klanten de pc 'beheersbaar' moet blijven en dat maken Microsoft en andere programmamakers steeds moeilijker als de gebruiker zelf geen zaken meer kan instellen of ingrijpen. Mensen moeten de functies zelf kunnen blijven begrijpen en ingrijpen als dat nodig is.

Zijn we blij als een auto verongelukt omdat de bestuurder niet meer kon ingrijpen op de autopilot..........?
 
Het grootste gedeelte van wat je schrijft klopt / ben ik het mee eens.
Het gedeelte waar jij schrijft dat het product pas in de markt moet worden gezet als het goed werkt ben ik het ook mee eens, maaaaaaaaaaaaaaar :

voor mijn machine waren volgens de 'winkel' waar ik 'm gekocht heb, officieel geen stuurprogramma's voor Windows 10 en het bedrijf kon dan ook niet garanderen dat mijn machine goed zou werken onder 10. Pas met machines die een half jaar later door dat bedrijf in de markt werden gezet, kon men garanderen dat zij goed zouden gaan draaien onder Win 10.

Idd. door wat meer dan gemiddelde ervaring én door eigenwijsheid heb ik toch in juli 2015 mijn perfect draaiende Win 7 gemigreerd naar Win 10, met alle gevolgen die ik beschreef. Derhalve in september 2015 teruggegaan naar Win 7...... (Leve de mirror / systeemkopie van mijn C schijf......... ;) :D )

Pas toen ik aan het eind van de winter las dat Microsoft een heleboel verbeteringen aan de eerste build(s) had aangebracht, heb ik opnieuw de migratie geprobeerd en wonder boven wonder draaide alles toen in één keer perfect en draait het sinds die tijd ook perfect onder 10.

Waar ik het ook mee eens ben is dat de fora vol staan met problemen over Win 10. Echter, je kunt als user ook heel eventjes verder kijken dan je neus lang is. Veel problemen ontstaan omdat mensen zonder te weten wat ze doen, maar 'opties' aanklikken in Windows (ongeacht de versie) en soms nog erger, de meest fraaie tweaktooltjes op Windows loslaten. Als dan later, na de zoveelste muisklik in de instellingen en / of de volgende fraaie tweak van het één of andere vage tweakprogje problemen oplevert, worden de fora bestookt met vragen / problemen.

Dit geldt natuurlijk lang niet voor alle probleemhouders, maar ik durf gerust te stellen, juist door mij redelijk lange aanwezigheid hier op het forum, dat een groot gedeelte van de problemen van topicstarters simpelweg door hun eigen gemier wordt veroorzaakt. Ik heb geen verstand van autotechniek, je zal mij dan ook zelden bij een geopende motorkap aantreffen..............

Ik herhaal wat ik eerder schreef, maar breid het wat uit : kijk naar dat 1e stomme voorbeeldje dat ik in bericht 6 noemde. (over IE onder Win 10). Hoeveel mensen op dit forum en op andere fora die vraag hebben gesteld, het is echt ongelofelijk.

Laat ik de volgende vraag stellen:

moet je een computerdeskundige / zeer ervaren computeruser zijn om de volgende zoekopdracht in het zoekvak van Google in te toetsen? :

explorer onder windows 10

Wat Google dan aan je retourneert? Klik (Meer dan 92.000 hits................ )

Volgens mij hoef je daar geen deskundige voor te zijn, of bovengemiddeld computerslim te zijn om een dergelijke zoekopdracht te verzinnen, toch............? De 'easy way' is echter bij velen om het 'probleem' gelijk maar op het eerste en beste computerforum te donderen, er zijn toch altijd wel behulpzame zielen die staan te springen om het antwoord te geven. (scheelt heel even zoeken binnen Google voor de probleemhouder..........)

Tot slot? Sinds kort heb ik mijn (lege handtekening) volgeschreven met een tekstje. (zie het blauwe gedeelte hieronder). Waarom? Omdat er op de Helpmij.nl week in, week uit, wel mensen zijn die hun dierbare bestanden kwijt zijn en om hulp vragen. Zeg nou eerlijk? Je hoeft toch geen deskundige te zijn om te beseffen dat je backups moet hebben? Ik durf gerust te stellen dat er anno 2016 mogelijk geen enkele computerbezitter 'rondloopt' die niet eens in zijn directe omgeving gehoord heeft van een crashende computer / hdd, dan wel dit zelf heeft 'mogen' ervaren. Waarom zijn er dan toch (honderd?)duizenden die geen backups hebben................?
 
Laatst bewerkt:
dus windows kan mij nare verrassingen blijven bezorgen,,,

Daar kan ik nu even meepraten. Update KB3194798 bleef op 95% hangen op de computer die ik dagelijks gebruik. Dus heb ik de update gedownload en handmatig geïnstalleerd. Dat ging prima. Daarna computer 2 en dat ging redelijk vlot, evenals een oude laptop. 's Avonds wilde ik de update installeren op mijn nieuwste laptop. De update liet zich niet installeren. Toen ik dat een 2e keer probeerde, liet de update zich weer niet installeren. Toen ik de updates bekeek, zag ik tot mijn stomme verbazing dat Windows alle updates automatisch had geïnstalleerd. Er was geen melding dat ik Windows opnieuw moest opstarten. Toch heb ik dat gedaan. Het opnieuw opstarten duurde ruim 2 uur.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan