• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch lege cellen voor cijfer 0 aanzien of laten opnemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

everhart

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2005
Ik wil in een excelblad cellen, waarin ik geen bedrag heb getypt, automatisch mee totaliseren, als ik op de totaliseerknop druk, anders totaliseert ie niet automatisch en moet ik bij elke regel eerst weer selecteren en op de totaliseerknop drukken.
Maar dat lukt m/i alleen maar als in elke lege cel het cijfer 0 staat?
Bestaat er een mogelijkheid om in een lege cel automatisch het cijfer 0 te laten zetten of hoe ziet het systeem automatisch een lege cel voor het cijfer 0 aan?
Zodat ie automatisch optelt?

Hoi,

Je kunt hiervoor de functie =SOM() gebruiken. In de reeks kan je zowel cellen mét, als zonder waarden opnemen.
Voorbeeld: Als in de reeks A3:A7 alleen de eerste twee cellen met een waarde zijn gevuld 'ziet' Excel de overige drie als cellen met een 0.
Zet je er iets anders in dan waarden, dan ziet excel die alsnog voor een cel met een 0. =SOM(A3:A7)

Overigens: wat bedoel je precies met 'de totaliseerknop' ..... ??

Laatst bewerkt:
Extra >> Opties >> Weergave >> Vakje Nulwaarden uitvinken?

Hoop dat dit je vraag oplost ;)

Extra >> Opties >> Weergave >> Vakje Nulwaarden uitvinken?

Hoop dat dit je vraag oplost ;)

Hoi, welkom.

Gewoonte 'hier' is om te reageren als je ook écht een mogelijke oplossing hebt.
Je zegt iets over het al of niet weergeven van nulwaarden, maar dat heeft niets te maken met het automatisch plaatsen van de waarde 0.
Lees de vraag nog maar eens goed door ......

everthart, komt je voorwaarde uit een formule met de voorwaarde "".

mogelijk dat dan door de voorwaarde "", de cel niet als 0 wordt gezien.

anders plaats eens je bestandje, ontdaan van gevoelige info.

Voorbeeld

Uit de antwoorden word ik (nog) niet goed wijs.
Misschien praten we nog langs elkaar heen.
In de bijlage een voorbeeld waar 't om gaat.

Ik vul steeds per regel in bepaalde cellen cq bepaalde kolommen een bedrag in.
Waarschijnlijk doordat steeds een flink aantal cellen oningevuld blijven, wordt de regel dmv EENMALIG gebruik van de knop Autosom over het hele vlak, van links naar rechts en boven naar beneden per regel nooit automatisch van links naar rechts opgeteld, in de meest rechter kolom 'Totaal'. Wat ik juist zo graag wil.
Dus..hoe krijg ik automatisch nullen in die lege cellen of hoe krijg ik 't voor elkaar, dat Excel ze automatisch als het cijfer o ziet, dus het zich automatisch totaliseert.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Wat mij nog niet duidelijk is: Waarom gebruik je Autosom in plaats van een "vaste" formule in kolom U?

@Everhart, betekent dat, dat wanneer je een bedrag invult, niet automatisch het gewijzigde resultaat in kolom U wordt gezet?

Waarom niet in U5
Code:
=SOM(C5:T5)
en deze doortrekken naar beneden met de vulgreep?

Of deze als je de 0 waarden niet wilt zien:
Code:
=ALS(SOM(C5:T5)=0;"";SOM(C5:T5))

Succes,

Ok,
Ik weet niet welke Excelversie je gebruikt.
In 2007: Officeknop > Opties voor Excel > Formules en een vinkje zetten bij 'Automatisch' in de sectie Berekeningsopties.
Ook in 2003 vind je onder menu Extra > Opties in een tabblad de mogelijkheid om al of niet direct te laten doorrekenen.

Ok,
Ik weet niet welke Excelversie je gebruikt.
Ook in 2003 vind je onder menu Extra > Opties in een tabblad de mogelijkheid om al of niet direct te laten doorrekenen.
2003.
Staat al 'automatisch' aangevinkt bij tab 'Berekening'.

Waarom niet in U5
Code:
=SOM(C5:T5)
en deze doortrekken naar beneden met de vulgreep?

Of deze als je de 0 waarden niet wilt zien:
Code:
=ALS(SOM(C5:T5)=0;"";SOM(C5:T5))

Succes,
Het gebruik van de functie =SOM is voor mij nieuw.
Als ik dat dan probeer (Excel 2003) dmv die knop, weet ik niet hoe ik verder moet.
Hoe krijg ik de dubbele punt na C5 en dan T5 en welke toets komt daarna om de uitkomst te krijgen? Dat doortrekken snap ik vervolgens wel.
Jullie merken het al, ik ben een zeer onkundige.:shocked:

Hoi,

Klik in cel U5
Klik op de Autosomknop
Sleep met de muis over C5 tot en met T5
Druk op Enter

Dubbele punt? Shift + de toets na de letter L

Laatst bewerkt:
Als je de formule op deze site "aansleept" , kopieer en dan plakt in jouw bestand in cel U5 werkt het (Daarna doortrekken met de vulgreep). (ik zou de 2e formule pakken)

Je kan ook gewoon uitproberen.

Hoi,

Klik in cel U5
Klik op de Autosomknop
Sleep met de muis over C5 tot en met T5
Druk op Enter

Dubbele punt? Shift + de toets na de letter L
'
Maar dit is dus wat ik al steeds doe. En ik wil 't juist makkelijker, dus niet elke regel zo doen.
Ik wil dat elke regel vanzelf optelt, terwijl ik bedragen intyp in de cellen.
Hoe bewerkstellig ik dat.
We praten in cirkeltjes dus, vrees ik.:confused:

Als je de formule op deze site "aansleept" , kopieer en dan plakt in jouw bestand in cel U5 werkt het (Daarna doortrekken met de vulgreep). (ik zou de 2e formule pakken)

Je kan ook gewoon uitproberen.
Heb ik al gedaan.
En wat jij nu schrijft begrijp ik ook niet. Waarnaar verwijs je met ''de formule op deze site "?

Beste mensen, graag geen verschillende door jullie gedachte oplossingen door elkaar schrijven, ik raak de kluts verder en verder kwijt.
Kan iemand nu eens een helder en stap-voor-stap antwoord geven?
Via handleidingen kom ik er ook niet uit, nl.
Dus nog eens een poging: hoe werk je nu stap-voor-stap met =SOM, zodat en zodanig dat in het gegeven voorbeeld na één handeling + vulgreep doortrekken naar beneden, vervolgens in elke regel bij elke keer intypen van een bedrag in een cel er automatische totalisatie volgt in kolom U, van die regel.
Zonder dat ik OPNIeUW elke regel moet gaan selectrene enz. enz. dat moet toch mogelijk zijn, zoja, hoe doe je dat dan?
Het lijkt aan de antwoorden te zien, dat het moet kunnen, maar naar mijn smaak is niemand daar helder in.

Laatst bewerkt:
Nou nou, nu beticht je Martin en mij ervan 'niet helder' te zijn. Wat je van mijn uitleg vindt, daar ga ik geen commentaar op leveren maar Martin is in zijn uitleg volstrekt duidelijk (en ik denk die van mij ook)!
Als jij verder wilt komen in het gebruik van de mogelijkheden van Excel zal je toch meer moeten doen dan de meest elementaire uitleg hier te halen.
Met name de basisbeginselen van het 'bouwen' van formules en het gebruik van functies is je volstrekt onduidelijk. Nog los van standaardbegrippen als 'Vulgreep' en het gebruik daarvan.

Ik raad je aan je hier eerst zelf vanaf het begin eens in te verdiepen. Op deze site staat daarover zelfs een serie, te beginnen met deze. En in deel twee staat een perfecte uitleg over de toepassing van de functie =SOM(), dus een herhaling daarvan door Martin of mij helpt je geen stap verder, dat blijkt wel ........
In elk geval: niet anderen in de schoenen schuiven onduidelijk te zijn, terwijl het onbegrip geheel aan jou kant zit ..... :(

Nog beter: bestel een - didactisch - goed basisboek over Excel, zoals deze van Academic service en neem rustig de tijd dat eens door te werken. Dat zal een groot deel van je frustratie wegnemen .....

En mocht zelfs dat niet helpen (en die suggestie wek je door aan te geven dat je moeite hebt met het lezen van handleidingen), dan raad ik je dringend aan een mondelinge cursus te doen.

Laatst bewerkt:
Het bekende verhaal op helpfora: de vraagsteller komt verder en verder met zijn handen in 't haar te zitten, door eigen onkundigheid (maar ja, daarom stelt de deze dan ook zijn vraag) tezamen met toch echt deels onduidelijke uitleg en/of meervoudig toepasbare antwoorden of het doel missende oplossingen, alles goed bedoeld natuurlijk, daar wordt de vraagsteller dan begrijpelijkerwijs wat kregelig van en uit dit nog op vrij nette wijze, en vervolgens wordt het straatje van de beantwoorders/hulpverleners met enig gekwetste ego zo gauw mogelijk schoongeveegd op het straatje van de vraagsteller, die de enige oorzaak is , dat ie iets niet begrijpt en kregelig wordt. In dit geval door jou dus.

Nou nou, nu beticht je Martin en mij ervan 'niet helder' te zijn. Wat je van mijn uitleg vindt, daar ga ik geen commentaar op leveren
Dat doe ik bij deze wel. Jij geeft na veel antwoorden van jezelf en anderen (waarvoor mijn dank) ineens een antwoord (16-03, 22:33 u.), wat ik juist al toepas en volgens mij ook als zodanig duidelijk blijkt en van denk (en dus hier vraag), of er een minder omslachtige wijze zou kunnen zijn. Zo'n antwoord, op dát moment, vind ik niet zo handig en draagt verder bij aan mijn verwarring, ik hoop, dat je je daar wat bij voor kunt stellen.
maar Martin is in zijn uitleg volstrekt duidelijk
Voor hem wel, voor mij niet. Vandaar dat ik doorvraag.
(en ik denk die van mij ook)!
Je levert er dus wel commentaar op? Welnu, zie mijn reactie hier vlak boven. Wel duidelijk, maar je mist mijn vraagstelling en wijst de mij al bekende weg, en op een laat moment, als er al allerlei andere antwoorden zijn gegeven. Volgens mij was wel duidelijk geworden, dat ik al Autosom gebruikte, in de vierkantstelling, alsmede per regel telkens van links naar rechts (het laatste hetgeen ik dus dubbelop vond en vind, vandaar de vraag). En je gaf meer onduidelijke en/of niet oplossende antwoorden. Geen probleem, maar je verwijt treft ook jezelf. Zie nl. ook jouw reactie, 16-03, 22:14.
Als jij verder wilt komen in het gebruik van de mogelijkheden van Excel zal je toch meer moeten doen dan de meest elementaire uitleg hier te halen.
Met name de basisbeginselen van het 'bouwen' van formules en het gebruik van functies is je volstrekt onduidelijk. Nog los van standaardbegrippen als 'Vulgreep' en het gebruik daarvan.
Je vult in, dat ik het begrip 'vulgreep' en het gebruik daarvan niet snap. Dat is onjuist, dát begrijp ik wel, ik schreef nl. : Dat doortrekken snap ik vervolgens wel. Met dat bedoelde ik de vulgreep, zoals je ook kunt opmerken, als je leest, waarop ik reageer.
Basisbeginselen van 'bouwen van formules'? Ik heb wat jaren geleden een Excelcursus gedaan, mondeling, met het boek van Addo Stuur 'Basisboek Excel 2002'. Behalve dat ik daarvan veel vergeten ben en dat is echt niet zo ongewoon, denk ik, vraag ik mij af of dit soort zaken daarin wel behandeld werden/worden. Het is heel moeilijk zoeken en vinden van juist dit stukje vraagstelling in zo'n boek, als het er al in wordt uitgelegd.
Daarom ligt voor de hand e.e.a. te vragen in een internethelpforum, overigens nadat ik al e.e.a. heb doorgeworsteld in de helpfunctie van het bestand van Excel en internet, maar niets kon vinden of het niet begreep. De vraag rees bij mij: kan dit specifieke nou eigenlijk wel of niet? Niets gevonden tot nu toe.
Ik twijfelde meer en meer, dus ligt een vraag stellen op bijv. Helpmij voor mij voor de hand.
Ik raad je aan je hier eerst zelf vanaf het begin eens in te verdiepen. Op deze site staat daarover zelfs een serie, te beginnen met deze. En in deel twee staat een perfecte uitleg over de toepassing van de functie =SOM(), dus een herhaling daarvan door Martin of mij helpt je geen stap verder, dat blijkt wel ........
Deel 1 helpt mij niet verder, zag ik al volgens mij, deel 2 misschien wel, daar ga ik nu dan maar eens in lezen.
In elk geval: niet anderen in de schoenen schuiven onduidelijk te zijn, terwijl het onbegrip geheel aan jou kant zit ..... :(
Dat is dus feitelijk onjuist. Graag ook even in de eigen spiegel kijken.
Zullen we het maar op fifty-fifty houden en het gegeven, dat uitleg via het geschreven woord per definitie snel leidt tot misverstanden en onbegrip (en geirriteerde zielen, over en weer?)

Nog beter: bestel een - didactisch - goed basisboek over Excel, zoals deze van Academic service en neem rustig de tijd dat eens door te werken. Dat zal een groot deel van je frustratie wegnemen .....

En mocht zelfs dat niet helpen (en die suggestie wek je door aan te geven dat je moeite hebt met het lezen van handleidingen), dan raad ik je dringend aan een mondelinge cursus te doen.
Zie mijn antwoorden hier vlak boven.;)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan