• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch nummeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

WIMLIN

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2007
Berichten
429
Ik had een heel mooi voorbeeld gevonden over het automatisch nummeren uit 2006.

HTML:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/258094-automatisch-nummeren-en-opslaan?p=3906469#post3906469

Maar ik heb inmiddels begrepen dat het handiger is om een nieuwe topic te starten.

Dus bij deze mijn vragen.

Ik wil net als in dit document automatisch doornummeren.

Kan ik de formules vanuit de eerdere topic kopiëren naar mijn document?

Wat is het voordeel van een sjabloon.

Kan er dan niemand meer wat wijzigen zonder dat ik alles beveiliging?

Ik heb als voorbeeld de kop van mijn document toegevoegd. Bij mij moet er altijd het nummer wat in O1 staat met 1 opnummeren.
 

Bijlagen

  • Retour X.xls
    34 KB · Weergaven: 91
Kijk eens of dit iets voor u kan betekenen.
Deze manier van werken heeft als voordeel dat je nog andere gegevns kunt opslaan en opvolgen.
Er wordt een factuurnr.txt-bestand aangemaakt en daarin wordt het ID-nr, datum en projectnr opgeslagen.
Het nummer(ID-nummer) wordt telkens met 1 verhoogd enkel bij het saven van het bestand.

Zie maar of het iets wordt tussen ons.:)

Cobbe
 

Bijlagen

  • Retour%20X(1).xls
    38,5 KB · Weergaven: 109
Cobbe,

Ik ben nu al een eind op weg. Ik zie dat je ED heb vervangen door ID. ED stond echter voor de gebruiker. Zo zou ik meerdere unieke reeksen krijgen. Dus mijn voorkeur heeft toch om ED variabel te houden. In mijn geval zou het WL worden. De eerste letter van de voornaam en de eerste letter van de achternaam.

Krijg hier wel een nieuw idee door.

Is het mogelijk dat er ook met een knop het nummer tussentijds wordt opgehoogd?

Waarom zou je zeggen.

Uiteindelijk moet het zo worden dat het document 2 keer wordt uitgeprint
1 keer wordt verstuurd via de email.

Dan het ingevuld document wordt weggeschreven wordt in een andere map

De volgende stap er wordt gevraagd wil u nog een formulier invullen nee dan afsluiten ja dan basisdocument openen en ophogen met 1.
 
Heb er 2 buttons bijgedaan voor dezelfde prijs.:)
Ook wordt het nummer verhoogd als je print.

Zie maar wat je ervan kunt gebruiken.

Cobbe
 

Bijlagen

  • Retour%20X(cobbe).xls
    48,5 KB · Weergaven: 92
Button

Cobbe,

Het wordt echt steeds mooier. Alvast super bedankt.

Mag ik nog een wens doen.

Het projectnummer hoef ik niet met 1 op te hogen. Maar is er een mogelijkheid dat ik ook met de button het bestand opsla. Bijvoorbeeld Retour ED 0001 en een keuze vraag krijg of ik het twee keer wil printen en verzenden per email.
 
Fout bestand!

Zie maar eens of dit het is.
Er is nog niks gadaan met het mailen.
Het printcommando resulteert in een printpreview, dit kun je later aanpassen in Printout

Cobbe
 

Bijlagen

  • Retour%20X(cobbe).xls
    44,5 KB · Weergaven: 66
Laatst bewerkt:
Button

Cobbe,

Waarschijnlijk doe ik iets helemaal fout. Maar ik zie geen verschil met de vorige versie.

Waar zie ik op het scherm veranderingen?

Nogmaals ik ben al heel blij met deze hulp.
 
Aha, paniek hé.:)
Heb het bestand aangepast.

Cobbe
 
Button - procedure

Cobbe met iede email die bij mij binnenkomt stijgt mijn bewondering. Hoe weet mensen toch zoveel over excel. Daar ben ik altijd super jaloers op.

Ik klik nu op de button volgens mij wordt dan het nummer met 2 opgehoogd.

Wat lijkt jou een handige procedure.

Dit formulier is in orginele staat een heel A4 formulier vol.

Als het af is wordt het onder zo'n 10 tot 20 verschillende gebruikers verspreid.

Stap 1. Ze openen het document. De eerste keer staat daar volgnummer 1 of 0 wat zou handig zijn?

Stap 2. Ze gaan het formulier invullen. Met alle materialen die retour gaan komen.
Stap 3. Het document moet twee keer geprint worden. 1 maal voor de administratie van de invuller en 1 maal voor de vrachtwagen chauffeur. Dit kan nu dus via de button. Maar is het dan misschien handig om hier een aparte button voor te maken?
Stap 4. het formulier emailen naar de centrale planner
Stap 5. het formulier opslaan
Stap 6. het document nr met 1 ophogen en stap 1 t/m 5 herhalen.

Conclusie: Mij lijkt het dus handig om straks met twee buttons te kunnen werken.

Vragen:

- Hoe weet het systeem/macro nu waar het bestand moet worden opgeslagen.
- Kan ik de straks de macro zomaar kopieren naar mijn origineel?
- Kan ik dan mijn printbereik aanpassen naar het totale werkblad?
 
Hoop dat ik het goed begrepen heb.
met de knop wordt er niets verhoogd, maar er wordt een exemplaar geprint voor de administratie (ook met vermelding "Administratie") en dit document wordt gemaild naar...
(nu naar mij, dit moet gewijzigd worden in Module1 anders blijven de mails naar mij komen en kan ik ze verkopen:p)
Dan wordt er een exemplaar geprint voor de chauffeur, ook met de vermelding "Chauffeur"

Het blanco blad blijft ongewijzigd met naam "Retour_X(Origineel)" en het ingevulde blad wordt opgeslagen in:
Code:
Opslagnaam = .Range("N1") & "_" & .Range("O1") & ".xls"
        ThisWorkbook.SaveAs Filename:="C:\formulier\" & Opslagnaam


Hoop dat dit een beetje is wat je bedoelde.

Succes, Cobbe
 

Bijlagen

  • Retour_X(Origineel).xls
    50,5 KB · Weergaven: 62
hulp

Cobbe,

Ik kan er op dit moment even niet naar kijken. Ik hoop er aan het eind van de middag of anders maandag op terug te komen.

Opnieuw bedankt.
 
Button

Cobbe,

Dit is echt super ik krijg gewoon een email.

Hoe kan ik nu het beste verder gaan?

Wat is jou advies?

Moet je nu alleen eerst het orgineel openen. Weet die dan hoeveel bestanden er al zijn en hoe die nummer loopt? of moet je steeds in orgineel een nummer opgeven?

Ik heb nu bestanden met ED_0.xls ED_1.xls etc Dit is ook heel mooi.

Als ik dubbel heb geprint wordt nu de file afgesloten en moet je dus handmatig weer het orgineel openen. Kan dit bijvoorbeeld ook met keuze vraag afsluiten of een nieuw formulier invullen? Dan kan ik de eerder genoemde stappen van 1 tot 6 nogmaals uitvoeren.
 
Dat kan allemaal, maar het is belangrijk te weten wat er nu echt moet gebeuren.
Is de volgorde zoals het nu is, goed?
Die nummering kan ook aangepast worden, dan moet enkel alle ingevulde cellen leeggemaakt worden en dan opgeslagen, geen probleem.
Er is enkel een probleem met die dubbele nummering door het voorvoegsel.
Een tekst kan je niet met 1 verhogen dus zou ik gewoon de nummering behouden zoals die nu is en handmatig dat voorvoegsel aanpassen met de validatieknop.
Dan krijg je zoiets ED_001, LW_002, ED_003....enz...

Ik zal zien wat ik kan doen.

Cobbe
 
Laatst bewerkt:
Button

Cobbe,

weer wat extra geleerd. Ik zie dat je gegevensvalidatie heb gebruikt. Maar de lijst op een ander tabblad. Moet dit blad wel zichtbaar blijven.

Stap 1. Ik open het orgineel (Retour_X(Origineel).xls) Staat hier dan het laatste volgnummer in?

Stap 2. Het document wordt ingevuld

Stap 3. Document wordt geprint en gemaild. Na het printen kan het document nummer met 1 worden opgehoogd.

Stap 4. Er wordt gekozen voor een nieuwe document invullen ( met verhoogde documentnummer) of stoppen.

Na het stoppen.

Het orgineel heeft dan laatste documentnummer? Want dit is toch het document waar je volgende keer weer mee verder wil.
 
Zal het zo aanpassen, maar niet per direct.
Moet gaan fitnessen om mijn dikke buik weg te moffelen.:)

Cobbe
 
Formules

Cobbe,

succes met de fitness.

Nog even een korte vraag. Wat gebeurd er als ik kies voor dubbelprinten nee? Wordt dan wel het nummer op gehoogd?
 
Ja bedankt voor het medeleven.

Ja natuurlijk wordt de nummering verhoogd, want of je nu print of niet print er wordt telkens een copy opgeslagen en dus moet het nummer verhoogd worden.
Of wil je bij NIET PRINTEN het exemplaar niet gebruiken?

Cobbe
 

Bijlagen

  • Retour_X(Origineel).xls
    46,5 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
vraag

Cobbe,

ik ga nu in een bespreking. Maar ik krijg een foutmelding bij printen bij de vraag nog een exemplaar printen. Dan klapt die er nu ui.t
 
Ja er zat een bestands-naam foutje in.
Ik heb er een invulformuliertje aangehangen om het invullen te vergemakkelijken.
Zie maar of dat iets voor u is, er zit nu geen enkele controle op.

Ik heb ook die samengevoegde cellen gesplitst, omdat dat (bijna)altijd leidt tot problemen.

De mails worden nu naar u gestuurd en de printout behelst het bereik A1:p40
Het is wel dit bestand waarvan je een snelkoppeling moet maken en dat steeds wordt geopend met het laatste nummer.

Succes, Cobbe
 

Bijlagen

  • Retour_X(Origineel).rar
    22 KB · Weergaven: 43
Automatisch nummeren met mooie uitbreidingen

Cobbe,

Dit wordt zo echt een heel mooi product. Kan je kleur van de tekst in het formulier nog aanpassen. Bij mij is het nu in het geel die kan ik niet zo goed lezen.

Ik heb nu meer tekst toegevoegd. Die verdwijnt nu als ik de macro ga draaien.

Kan ik daarna de macro toepassen op twee soortgelijke documenten?
 

Bijlagen

  • Retour_Y(Origineel).xls
    74 KB · Weergaven: 77
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan