• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Automatisch sorteren competitieschema

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tendrickx

Gebruiker
Lid geworden
24 jun 2012
Hallo,
Ik ben in Excel een competitieschema aan het maken, maar ik heb een probleem. Het is me gelukt om het aantal gespeelde wedstrijden, het aantal gewonnen wedstrijden, het aantal doelpunten, het aantal punten etc. allemaal automatisch te laten berekenen. Er is echter één ding dat me nog niet lukt, en dat is het automatisch sorteren wanneer er een uitslag wordt ingevuld. Ik wil het team met het hoogste aantal punten bovenaan hebben staan (en wanneer dat gelijk is het doelsaldo, als dat ook gelijk is het aantal doelpunten voor). Ik heb dit geprobeerd met de sorteer-functie, maar die kan niet sorteren als er formules gebruikt zijn. Weet iemand hoe ik dit anders kan doen?

Bekijk bijlage Competitie.xlsx

Met Worksheet_SelectionChange
Ik zie geen formules in je bestand laat eens zien wat je al hebt

Als het goed is staan de formules er wel. Maar alle uitkomsten staan op 0, omdat er nog geen uitslagen zijn ingevuld. Als het goed is zouden de getallen in de tabel moeten veranderen wanneer uitslagen worden ingevuld. Hier heb ik wat uitslagen ingevuld.

Bijlagen

Bekijk dit sorteer bestand eens.

Bijlagen

Ziet er zeer goed uit! Dat is precies wat ik bedoel! Maar hoe krijg ik dat voor elkaar in mijn bestandje? Ik zie dat je van andere formules gebruik hebt gemaakt om de kolommen te berekenen (vaak met een $ erin, ik weet niet wat dit inhoudt), maakt het uit op welke manier ik dit doe?

In jou bestandje geef je hard aan welke cellen er opgeteld moeten worden.
In mijn bestandje zoekt hij de uitslagen die bij de verschillende teams horen.
Dat is dus veel flexibeler, sneller uit te bereiden en minder foutgevoelig.

Wat jij hebt staan is dus niet fout en kan blijven staan als je dat wilt.
Cellen Q3 : T14 zul je toe moeten voegen dit geeft de juist rang aan.
In kolom Q staat de rang voor het puntenaantal (de +10 staat er om een getal van 2 cijfers te krijgen wat noodzakelijk is voor kolom T)
Kolom R voor het saldo
Kolom S voor doelpunten voor
Kolom T zijn de 3 getallen (kolommen QRS) naast elkaar plus een klein getal (0.001*rij()) om te voorkomen dat je 2 gelijke getallen krijgt.
Het kleinste getal geeft het beste team weer.

Cellen H21 : P32 zul je (met formules) toe moeten voegen.

Ik begrijp alleen nog niet hoe ik de gegevens van de niet gesorteerde tabel in de gesorteerde tabel moet overnemen. Op een gegeven moment staat er 'KOLOM()-7'. Daar gaat het fout bij mij. Zou je hier misschien nog een kleine toelichting kunnen geven?

Laatst bewerkt:
Hallo

Lees ook eens het artikel door dat je kan vinden op mijn website, dan ga je naar Excel, dan klik je op Artikels, en dan zoek je (Ctrl-F) op "Automatisch sorteren".
Een voorbeeldbestand is beschikbaar.

De functie KOLOM() geeft het getal weer waarin de functie staat
staat de functie in kolom A dan krijg je een 1 voor B een 2 enz.
Kolom G geeft een 8 weer
Staat de functie 'KOLOM()-7' dus in kolom G dan krijg je 8-7=1 als uitkomst
Op deze manier kun je eenvoudig een formule door kopiëren als een nr in formule steeds moet oplopen.

Hallo,

ik heb ook een vraagje over hoe ik een competitie schema kan maken waarbij er 9 teams zijn. Deze 9 teams spelen 2 wedstrijden op 1 dag. VB: team 1 vs team 2
Team 2 vs team 3 team 3 vs team 1. het is de bedoeling dat ze allemaal 2keer tegen elkaar spelen.

Iemand enig idee hoe ik dit zou in kunnen voeren in Excel?

Ik hoor graag van jullie.

Mvg,

Jesse Vreman

Jesse,

Probeer een voorbeeld met een lay-out te maken zodat we weten wat de informatie is die je wilt.
Wil je automatische puntentelling? Doelpuntensaldo? zet dit in een voorbeeld en misschien krijg je dan sneller hulp:)

grtz

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan