Automatisch systeemherstelpunt maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Berichten
1.252
Helaas is in Windows 8 niet ingebouwd, dat bij installatie van een programma automatisch een systeemherstelpunt wordt gemaakt. Ik heb hierover uitgebreid contact gehad met Microsoft, maar die spreken over een bug in Windows 8 (??). Ik vind systeemherstelpunten toch wel erg belangrijk, dus ik vraag mij af of dat te maken is via een commando of via een taak in de taakplanner. Microsoft kon mij niet helpen, maar er moet toch iets voor te maken zijn?
 
Maar ook voor Windows 8 van toepassing?
 
RogerS, er wordt een oplossing gevraagd voor W8 en jij plaatst een W7 oplossing. Als men vraagt of dit ook eventueel werkt in W8 zeg jij " weet ik veel, probeer het eens" .....
Zo gaan we hier niet met elkaar om. Als je niks passends te melden hebt in een topic reageer dan liever niet. Ik hou je voorlopig even in de gaten.
 
Dank Dorado, voor deze uitstekende tutorial. Ik stuit echter op één zaak tijdens de uitvoering van de taak. Ik krijg de vraag met welk programma Windows de vbs-file moet openen. En daar weet ik het antwoord niet op.

Als ik de file aanklik wordt er een systeemherstelpunt aangemaakt, dus het werkt wel. Maar als ik het in de taakplanner zet, weet Windows er geen raad mee. Ik moet een programma kiezen waarmee de file wordt geopend.
 
Laatst bewerkt:
Kan iemand nog het laatste zetje geven? In het forum van de website, die hieronder is genoemd, komt men er ook niet uit: een vbs-file behoort gewoon te openen. Maar ik weet niet met welk programma dat moet en dat wordt dus in Taakbeheer gevraagd.
 
Als ik in Standaardprogramma's → "Een bestandstype of protocol aan een specifiek programma koppelen" kijk, zie ik dat .vbs gekoppeld is aan Microsoft ® Windows Based Script Host.
 
Als ik de actie aan het bestand wscript.exe wil koppelen, dan krijg ik de melding "Het programma, dat u heeft geselecteerd, kan niet aan dit bestandstype worden gekoppeld". Ik kom dus nog niet verder.
 
Download hier de vbs bestandsassociatie, voer het bestand uit door te enteren of dubbelklikken en start opnieuw. (Het werkt ook in Windows 8)

(Bron)
 
Laatst bewerkt:
Ga ik zeker proberen. Let wel: als ik in Verkenner het bestand open, dan werkt het wel. Alleen Taakbeheer vraagt om een programma.


Ik krijg het niet voor elkaar. Ik heb de taak nog een keer opnieuw aangemaakt, maar Windows blijft om het programma vragen en ik kan het niet koppelen aan wscript.exe
 
Laatst bewerkt:
Koppel het aan C:\Windows\System32\cscript.exe
Suc7:thumb:
 
Hij meldt niet fout, maar er wordt ook geen systeemherstelpunt aangemaakt. Dus bij mij rijst nu de vraag: wordt er alleen een herstelpunt aangemaakt als er daadwerkelijk wat is veranderd? Want ik kan het script tientallen malen uitproberen, als de actie alleen wordt gedaan als er iets is geïnstalleerd o.i.d., dan maakt dat het verhaal wel anders. :)
 
Nee, het zou niet afhankelijk zijn of er iets geïnstalleerd is of niet, maar een op zich zelf staand script...

Vreemd, Windows Vista & Windows 7 werkt het en volgens de discussie op Microsoft Technet, dat een betrouwbare bron is, zou het moeten werken. Download dan hier de VBS bestandsassociatie en start opnieuw op.
 
Ik kan nog geen eindoordeel geven. Ik zie, dat het script wel draait, maar ik weet nu al wel, dat het niet leidt tot een daadwerkelijk systeemherstelpunt. Mogelijk dus toch pas als er iets wezenlijks is veranderd.


Helaas, er wordt geen herstelpunt aangemaakt. Wat opvalt is, dat in de taakplanner staat, dat de bewerking is geannuleerd oor de gebruiker (0x800704C7). Daar zit het dus fout en ik heb geen idee hoe ik dat kan oplossen.
 
Laatst bewerkt:
De truc zit hem erin het vbs op te roepen vanuit een batchbestand.
call C:\Test\testnaambestand.vbs
Een batchbestand maak je door bovenstaande in Kladblok te typen en op te slaan als restorepoint.bat bv.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan