Formule berekennen

huizemeul

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2013
Microsoft profesional office 2024 / Access
Is er een manier om records van elkaar af te trekken die niet in het zelfde veld staan ?
Moet je dan records datums in mindering brengen.
Heb maar een veld gemaakt: zo zou het moeten worden

Bijlagen

Je moet toch even wat beter omschrijven wat je wilt. Eén ding wat volslagen onmogelijk is in Access, is om records van elkaar af te trekken. Om de eerste denkfout aan te geven: een record staat nooit in een veld. Het is andersom: velden zijn onderdeel van een record. Zie het als een tabel in een Excel werkblad, waarin één rij één record voorstelt, en één kolom één veld voorstelt. Eén record bevat dus de gegevens (velden) van één specifiek gegevensblok.

Ik heb je de nog niet bekeken, maar ik wil eerst van je weten wat je precies wilt vastleggen. Het enige dat ik mij kan voorstellen, is dat je iets als metingen vast wil leggen om daaruit verschillen te berekeningen. Dan denk ik bijvoorbeeld gasverbruik, waterverbruik of elektriciteit. De eerste van de maand neem je de meterstanden op, dat doe je de volgende ook, en de maand daarop ook weer. En dan wil je het verbruik zien in een overzicht, waarbij je de stand van maand 2 neemt, en daar maand 1 vanaf trekt, en zo verder.

Als dát is wat je wil: ja, dan kan prima in een query. In Excel zou je dat heel simpel doen door in C2 een formule te maken: =B2-B1, en die formule door te trekken. In Access is dat dus wat ingewikkelder, maar het kan prima.

Denkfout opgelost. Het is id andersom.
Ik denk te horen dat het niet gaat lukken wat ik zou? willen. In Excel is dat gemakkelijk.
Veld IN: eerste record optellen / aftrekken met tweede record uit Veld UIT.
Had wel een veld gemaakt met wat ik zou willen.

Ok, ben ik benieuwd hoe je het hebt opgelost met je query. Want ik snap niet helemaal waarom het toevoegen van een extra veld je probleem oplost?

Ik heb het helemaal niet opgelost. Heb gewoon de bedragen ingevuld zo als ik zou willen. Ik denk dat het niet mogelijk. Dacht dat het simpel zou zijn. Gewoon in en uit van elkaar aftrekken. Maar dan per record.

Terug
Bovenaan Onderaan