Automatisch tabel vullen in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark02

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2012
Geachte lezers,

Ik heb een vraag die voor jullie waarschijnlijk erg simpel is. Toch hoop ik dat iemand even de tijd wil nemen hem te beantwoorden.

Ik heb een query in Excel die orderregels uit een intern systeem haalt, dit tablad ververst automatisch.
Uit deze query worden met werkblad formules gegevens gehaald die intern worden gepresenteerd op een beamer.

Nu wil ik een tabel vullen waar na elke refresh (zeg om de 5 minuten) een cel gevuld wordt.
Ik heb een cel waar met een werkbladformule (sumifs) iets berekend wordt. Na een refresh veranderd dit getal uiteraard.
In de tabel moet het originele getal komen staan.

Ik weet dat dit mogelijk is met een macro, maar heb hier weinig kaas van gegeten. De macro moet getriggerd worden door een refresh van het bronbestand zodat het volledig automatisch is.

Hopelijk kan iemand me helpen!

Thanks

Het triggeren van een refresh veroorzaakt geen event, zover ik kan vinden. Je kunt wel een knop maken die de refresh doet en het opslaan mogelijk maakt, maar je kunt niet voorkomen dat iemand handmatig een refresh doet en zo je macro omzeilt.

Wat je wel kan doen is een watch plaatsen over de tabel en laten aanpassen nadat er veranderingen in de sheet gevonden worden. nadeel hiervan is dat bij gelijke waarden er geen aanpassing gebeurt.

Ikzelf heb daar echter nooit echt mee gewerkt, dus of het een bruikbare methode is weet ik niet.

Hee Wampier,

Thanks voor je reply.

Het triggeren van de macro wil ik inderdaad doen op basis van een verandering in het bronbestand. Het bronbestand is een dermate complexe query dat er elke refresh verandering plaats zal vinden, behalve als het bedrijf niet in operatie is. Maar goed, in dat geval is er ook niemand die naar de monitor kijkt.

Ik heb een hele fijne methode ontwikkeld om een handmatige refresh te voorkomen. Ik heb van de PC waarop de query draait de muis en het toetsenbord verwijderd. Fijne vent die een handmatige refresh kan doen. =D

De methode die je voorsteld lijkt me dus een goed idee, zou je dit iets kunnen verduidelijken? De vraag is dus: hoe krijg ik de tabel automatisch gevuld na een verandering in het bronbestand? Ik heb een cel die elke 5 minuten (na een auto-refresh) veranderd en wil hiervan de ontwikkeling monitoren.

Hopelijk kun je me helpen.

Cheers!

Voorbeeld bestand

Bekijk bijlage Voorbeeld bestand automatisch tabel vullen.xlsx

Hi Folks!

Ik heb ter verduidelijking even bijgevoegd hoe het bestand eruit zou kunnen zien.
Als ik dit punt voorbij ben wil ik het uiteraard verder uitbreiden, het bestand laat nu goed zien wat ik bedoel.

Uiteraard kan ik het bronbestand niet meeuploaden. Maar op een ander tabblad zit een bronbestand dat via ms query uit een intern systeem getrokken wordt.
Deze query ververst automatisch elke 5 minuten.

In cel A6 wordt via een formule een bepaald getal gegenereerd. Ik wil nu dat de tabel automatisch gevuld word met als trigger een verandering in het bronbestand.
In VBA heb ik een dergelijke trigger. In een ander bestand dat ik gebruik wordt deze gebruikt om pivot's automatisch te refreshen na een verandering.

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)

Wat nog mist is iets wat de volgende handeling doet:

-Kopieren
-Selecteer eerste lege cel in bereik J6:J*
-Plak waarden

Ik hoop dat wampier, of iemand anders, me hiermee kan helpen.

Ps. verder goed om te vermelden dat a) Als er een optie is buiten VBA dit ook welkom is, b) Ik een VBA noob ben.

Thanks in advance!

Verplaatst van Visual Basic naar Visual Basic for Applications

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan